"יש להקטין חשיפה, אך אין סיבה לצאת לחלוטין מהשוק"

ברקע לתוצאות בחירות האמצע בארה"ב, יניב חברון מבית ההשקעות אלומות טוען הבוקר כי "אירופה היא הסיכון הגדול ביותר בשווקים". מתי כדאי לצאת מהשוק?
עמית נעם טל | (20)

לאחר ירידות חדות במהלך חודש אוקטובר, המדדים בעולם משלימים בימים האחרונים עליות שערים חדות. ביחד עם זאת, נראה כי הנתונים הכלכליים ממשיכים להצביע על התקררות כלכלית. ברקע לתנודות אלו, תוצאת בחירות האמצע בארה"ב שמעלות סימני שאלה נוספים. הבוקר שאלנו את יניב חברון, אסטרטג ההשקעות של בית ההשקעות אלומות על המצב בשווקים, והאם זה הזמן להוריד חשיפה לקראת 2019, שנראית כרגע מאתגרת במיוחד. צפו

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    היו אתמול עליות חדות בכל השווקים בעולם (ל"ת)
    טוב שלא שמעתי לך 08/11/2018 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    רועי מזרחי 08/11/2018 10:51
    הגב לתגובה זו
    ואין סיבה למצמץ לפחות בחודשים הקרובים. נראה שרוב הכתבים והמגיבים פה מתמחים בכתיבה ולא בהשקעה...
  • 14.
    ניתוח נכון מסקנה להגדיל חשיפה למניות (ל"ת)
    שימי 08/11/2018 09:55
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    קפיצת חתול 07/11/2018 19:34
    הגב לתגובה זו
    אמר אמר.. עליות שיגיעו.....
  • 12.
    קפיצת חתול 07/11/2018 19:32
    הגב לתגובה זו
    ירוק קצת
  • 11.
    קפיצת חתול 07/11/2018 19:31
    הגב לתגובה זו
    העליות
  • 10.
    תראו את הנדלן 07/11/2018 19:18
    הגב לתגובה זו
    "שמש שקרית" בחורף האמריקאי המתחיל חורף מחא חזק בנדלן מתחיל בארהב סקטור גדול ענק בכלכלה ריביות היו 3.5% כעת כ5%
  • 9.
    עליותשקריות 07/11/2018 19:15
    הגב לתגובה זו
    "שמש שקרית"
  • 8.
    יום אחד 07/11/2018 19:14
    הגב לתגובה זו
    גם בחורף יש ימים של שמש "שמש שקרית"נקראת בלשון העם
  • 7.
    דעתי 07/11/2018 19:11
    הגב לתגובה זו
    יטוסו הסיבות המשך מדיניו ת הפד גרעון תקציבי עתק בגלל תוכנית המיסוי ותוכניות טראמפ בתחום התשתיות יצטרכו להדפיס סכומי עתק באגחים הדפסות אגחים שיעלו יטיסו תשואות אגח עד ל4 % דעתי ב19 השימחה מוקדמת גל עליות קצר בשווקים
  • 6.
    חכו חכו., 07/11/2018 19:05
    הגב לתגובה זו
    תשואות אגח יטוסו לרמות יחצו ראשית 3.5 10 שנים ויגיעו עד אף ל4% ויותר בגלל מדיניות הדפסת האגחים הענקית בשנים הבאות כבר כעת רואים גרעון תקציבי סוגרים עי הנפקות אגחים כי קיימת הורדת מיסים . שני אלו יביאו הנפקות עתק שיעלו את תשואות האגחים לרמות שלא נראו בעבר ראשית חציית 3.5 % אחר כך טיפוס ל4% ויותר פלוס הקטנת מאזן הפד יטיסו תשואות מכאן לשוק המניות ידוע
  • 5.
    בינתיים 07/11/2018 18:53
    הגב לתגובה זו
    אסיה חזק מטה עיקר סין כ30% מיני מפולת אירופה חטפה חזק בעיקר איטליה גם גרמניה כל העולם ירידות מתחילת 18 העליות כעת נובעות מהירידות תיקון טכני לירידות חריפות . הבעיות סין והבועה נדלן פיננססי שוק מניות חטף חזק עם לא מעט חברות זומבי אירופה מושכת את משבר 2012 החובות אין פתרון למרות הדפסות הטריליונים יורו. אין פתרון נאמר היא במלכודת של שנים. ארהב היחידה שעדיין חזקה אבל אל נשכח תוכנית" בום טראמפ" מסתיימת מה יהיה הלאה תשאלו אותו
  • מוטי 07/11/2018 22:49
    הגב לתגובה זו
    אל תלך נגד המגמה והיא כרגע למעלה !
  • המגמה בכלל לא למעלה 08/11/2018 09:21
    של 10%
  • 4.
    צמד שרלטנים (ל"ת)
    די נמאס 07/11/2018 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נו ואתמול פירסמתם כל עליה חייבים לצאת (ל"ת)
    עמי 07/11/2018 16:37
    הגב לתגובה זו
  • יום אחד 07/11/2018 19:12
    הגב לתגובה זו
    .........
  • 2.
    יחסי סין ארהב יתפוצצו. (ל"ת)
    בא 07/11/2018 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בגלל תוצאות הבחירות (ל"ת)
    מהמר על ירידות היום 07/11/2018 15:27
    הגב לתגובה זו
  • תתעורר מעפן , וולסטריט עולה היום (ל"ת)
    צופה 07/11/2018 15:58
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: