הפרסום באמזון - האיום הגדול ביותר על גוגל מאז פייסבוק
ענקית המסחר המקוון אמזון שגדלה וצמחה תוך שהיא נוגסת בנתחי השוק של הקמעונאים, פיזיים ומקוונים הפכה בשנה האחרונה לאיום הגדול ביותר על גוגל. החברה בבעלותו של ג'ף בזוס הפכה לפלטפורמת הפרסום באונליין השלישית בגודלה אחרי גוגל ופייסבוק ועל פי ההערכות, המפרסמים האמריקאים יוציאו ב-2018 סך של 4.6 מיליארד דולר על פרסום באמזון - עלייה של 144% לעומת 2017.
זירת ההתנגשות בין גוגל לאמזון מתמקדת בפרסום במנועי החיפוש - פרת המזומנים של גוגל. על פי דוחות גוגל, הכנסות החברה מפרסום (בכל העולם) עומדות על כ-95 מיליארד דולר שמתוכן כ-83% משויכים להכנסות מפרסום במנועי חיפוש. לאמזון אמנם אין מנוע חיפוש שדומה במאפייניו למנוע גוגל המיתולוגי אך עם זאת היא מושכת אליה מפרסמים שמעבירים אליה תקציבים עבור פרסום במנוע החיפוש שלה, בזירת המסחר המקוונת, ואלו מתחילים לחבב את היתרונות הייחודיים של אמזון.
זירת התכל'ס
יתרונות אלו מבוססים על אופי השימוש ממוקד המטרה של הגולשים באמזון. המפרסמים יודעים שהגולשים שמגיעים לאמזון לא עושים זאת כדי לגלוש להנאתם אלא כדי לרכוש מוצר כלשהו. הם יודעים שכמעט כל הביקורים של גולשים באמזון מסתיימים ברכישה או לפחות כל הכניסות לאתר נודעו לרכישה כלשהי. זה שונה מפייסבוק שבה הגולשים בודקים מה החברים שלהם עשו וזה לא גוגל שבו אתה לא בהכרח נעזר כדי לרכוש מוצר וגם אם כן, אתה עשוי ללכת לאיבוד בין אלפי התוצאות. לאמזון מגיעים לקוחות ממוקדים ושם המפרסמים רוצים להיות - במקום שבו ישנה קורלציה חזקה בין ביקור לרכישה.
דבר נוסף שדוחף מפרסמים לאמזון זה אופי הרכישה או חוויית השימוש והקנייה. גולש שמחפש משהו בגוגל מופנה לאתר שבו הוא אמור לקנות, שם הוא עשוי להתבקש לשלוף כרטיס אשראי או לפתוח חשבון, להזין פרטים וכו'. באמזון, מרגע שהזנת את פרטי האשראי שלך בקנייה הראשונה, כל רכישה עתידית הופכת לפעולה קלה ומהירה ללא מעצורים באמצע או הזדמנויות יציאה.
- אמזון בוחנת השקעה של כ־10 מיליארד דולר ב־OpenAI
- ישראל במוקד: בעלי המניות לוחצים על אמזון לבחון את קשריה הביטחוניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמזון היא למעשה האיום הראשון על גוגל מאז שפייסבוק נכנסה לתמונה ב-2012. כוחה של הפלטפורמה לא מסתכם רק ברכישה של מוצרים דרכה אלא אפילו בכך שחברות ענק מתחילות לייצר מותגים שמיועדים למכירה בלעדית רק באמזון או מותאמים במיוחד לאמזון. עבור המפרסם שמנסה למקסם את ה-ROI שלו, המטרה היא להיות קרוב ככל האפשר לכוונת הרכישה של לקוח פוטנציאלי - בדיוק מה שאמזון מספקת.
על פי ההערכות של גופי מחקר, פייסבוק וגוגל מחזיקות יחד ב-58% מכל פרסום האונליין בארה"ב. ב-2018 פייסבוק צפויה להרוויח מפרסום בארה"ב כ-21 מיליארד דולר וגוגל צפויה להכניס בערך פי 2 ממנה, כ-40 מליארד דולר, בארה"ב. על פי אתר CNBC חברות המדיה הבינלאומיות הפועלות בשוק האמריקאי מדווחות כי לקוחותיהם מסיטים כמחצית מתקציבי הפרסום שלהם המיועדים למנועי החיפוש של גוגל אל אמזון.
לדברי סגן הנשיא של רשת HAVAS בראיון לאתר CNBC, שליש מלקוחות הרשת העבירו בין 50 ל-70% מתקציבי הפרסום בחיפוש לאמזון. לא זאת בלבד, סגן הנשיא של HAVAS מדווח כי לקוחות הרשת הגדילו את תקציב הפרסום שלהם באמזון ב-300% לעומת אשתקד. הוא מעריך, בנוסף, כי קצב הגידול לא ייעצר ויצמח בעוד 200-300% בשנה הבאה.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
שני צעדים אחרי ארה"ב- השוק הישראלי מחכה לאמזון
נכון לעכשיו, השוק הישראלי שנמצא באורח קבע כמה צעדים אחרי השוק האמריקאי עוקב אחר המתרחש כצופה מהצד. חברת הענק עושה בישראל את צעדיה הראשונים ומטבע הדברים בעתיד הקרוב תשיק את פעילותה המסחרית גם בשטחנו באופן שיבוא לידי ביטוי הן בתחרות מול הקמעונאיים והן בתחרות מול גוגל ופייסבוק בישראל. בראיון שהתפרסם היום (ד') באתר Bizportal, אמר אייל חנקין, מנכ"ל קבוצת עזריאלי: "אני לא רואה באמזון איום. אני גם אומר לך שאמזון תפתח חנות אצלנו בשרונה אם היא תכנס לארץ, ולכן אני לא חושב שזה משהו שישנה את המשחק".
בתחילת השנה מניית עזריאלי, כמייצגת של תחום מרכזי הקניות, חוותה גל של ירידות על רקע החשש של המשקיעים כי כניסת אמזון לישראל תייתר את הצורך בקניונים. עזריאלי כאחת ממובילות שוק הקניונים בארץ סבלה מאובדן זמני של אמון המשקיעים, אך המנכ"ל לא מראה שהוא מתרגש יתר על המידה. "אני לא לגמרי מבין את המודל העסקי שלו (של ג'ף בזוס). ברגע שאמזון תכנס לארץ היא תהיה מחויבת במס הכנסה ומע"מ והיתרון שיש לו כרגע לא יהיה יותר".
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
