וול סטריט ניו יורק נדל"ן בניינים ארה"ב
צילום: Istock

סגירה מעורבת בוול סטריט: אינטל קפצה 3.5%, טסלה איבדה 3%

תשואות האג"חים של איטליה נסגרו הערב בשיא של 4 שנים, בואינג טיפסה 1% לשיא חדש,  אמזון ירדה 1.7% לאחר שהודיעה על העלאת שכר המינימום לעובדים. מדד הראסל, המרכז את המניות הקטנות, משלים 8 ימי ירידות רצופים
עמית נעם טל | (15)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר גם הערב הורג שוני רב בין הסקטורים. ברקע למסחר, משבר החוב באירופה ממשיך להעיב על השווקים בעולם. התשואה על אגרות החוב של איטליה ל-10 שנים קפצה הערב לרמה של 3.47%, שיא של 4 שנים.

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) טיפסה 1.6% והמשיכה לרכז עניין. מניית נייס  (סימול:NICE) ירדה 1%.

משבר החובות באירופה חזר למרכז הבמה בשבוע האחרון האחרון ברקע להחלטה של ממשלת איטליה על גרעון של 2.4% מהתוצר במהלך השנה הבאה. מדובר בגירעון הגבוה פי 3 מהגרעון המתוכנן של ההממשלה הקודמת, והרבה מעל הרצונות של הבנק המרכזי באירופה (ECB). מאז אישור הגריעון מורגש לחץ מכירות חזק באגרות החוב של המדינה, כאשר העובדה שהבנק המרכזי באירופה בדיוק החל לצמצם שוב את רכישותיו בשוקי האג"ח מוסיפה ללחץ.

העובדה כי לבנק המרכזי יש תפקיד חשוב בלחץ שמופעל כעת על המדינה מצליחה לעורר את ה"אירוסקפטים" במדינה. קלאודיו בורגי, כלכלן אירוסקפטי שעומד בראש ועדת התקציב בבית הנבחרים האיטלקי, טען הבוקר בראיון לרדיו האיטלקי כי הוא "באמת משוכנע" כי רוב הבעיות של המדינה ייפתרו אם יהיה לה מטבע משל עצמה. ההתבטאות שוב מחזירה את השיח סביב "יציבות האיחוד".

סקטור הבנקאות עמד הערב במרכז לנוכח המתרחש באירופה. נציין בהקשר זה את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), מניית גולדמן זאקס (סימול:GS), מניית דויטשה בנק (סימול:DB) ומניית קרדיט סוויס (סימול:CS).

בגזרת המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) התחזק  בכ-0.2% לרמה של 95.2 נק'. השקל מצטרף למגמה העולמית ונחלש לרמה של 3.649 שקלים לדולר.

המתרחש באירופה עזר הערב להרגיע את תשואות האג"ח האמריקניות שזינקו אמש לרמות שיא. התשואה ל-10 שנים עומדת כעת 3.06%. התשואה ל-30 שנה עומדת כעת על 3.2%.

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 0.3% ונסחר סביב רמה של 75 דולר לחבית, קרוב לרמת שיא של 4 שנים. נציין כי הזינוק במחיר הנפט בימים האחרונים צפוי להזניק את ציפיות לאינפלציה בעולם.

במרכז

מניית יצרנית המכוניות טסלה (סימול:TSLA) המשיכה לרכז עניין לאחר שטסה 17.2% במהלך המסחר אמש. ברקע לתנודה, אלון מאסק, מייסד החברה, הגיע בסופ"ש האחרון להסכם פשרה עם הרשות לניירות הערך האמריקנית (SEC) בנוגע לציוץ המפורסם שגרם לנזק של 1.3 מיליארד דולר לסוחרי השורט לפני כחודש. מאסק יצא בזול מההסכם עם הרשות: מאסק יישאר בראש החברה אך יאלץ לוותר על תפקידו כיושב ראש וישלם קנס של 20 מיליון דולר. בנוסף, טסלה תצטרך לשלם גם היא קנס של 20 מיליון דולר לרשות. בתוך כך, נראה כי מאסק לא למד את הלקח, ופרסם מכתב לעובדי החברה (ששוב נועד להקפיץ את מחיר המניה) וטען כי "אנחנו קרובים מאוד להגיע לריווחיות ולהוכיח לספקנים שטעו".

ענקית הקמעונאות אמזון (סימול:AMZN) ירדה הערב 1.7% ברקע להודעת החברה על העלאת שכר המינימום לעובדים (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שלמה 02/10/2018 18:52
    הגב לתגובה זו
    הם רוצים רק להרויח כמה שיותר לפני פיצוץ הבועה.
  • אסף 03/10/2018 00:18
    הגב לתגובה זו
    זה רק עושי השוק קובעים אך ורק לא נתונים כלכליים לא דוחות כספיים ולא נעליים רק עושי השוק וכל הכבוד להם עושים מה שבא להם באין מפריע זה אומנות לשמה
  • חחח 02/10/2018 22:20
    הגב לתגובה זו
    חחח
  • 3.
    וול סטריט 02/10/2018 18:05
    הגב לתגובה זו
    מחזיקים את השוק עד מתי?!
  • מישהו 03/10/2018 09:13
    הגב לתגובה זו
    למה שירד? כדי שסוחרי שורט עם כסף שאפשר לקנות בו קפצונים, בסכומים מגוחכים של פחות מ-100,000 ש"ח כל השכונה ישפיעו על השוק. השוק טוב! העולם צועד תמיד קדימה. לטווח רחוק של שנים יעלה. פעם גם לא היתה רגולציה, והשוק הסיני היה בתרדמת. סוף סוף אחרי עשורים של שנים השוק משגשג. המכפילים עוד בסדר. תחשבו חיובי. נפילות כמו ב-2008 וב-2000 כבר לא יהיו. זה כל כך מאחוריינו וכל כך פאסה, והעולם כבר למד איך להתמודד עם משברים.
  • חח׳ 02/10/2018 22:21
    הגב לתגובה זו
    חחח
  • מישהו 03/10/2018 13:48
    השוק כבר 150 שנה עולה. משהו חדש? גם אם תהיה קצת נפילה. אז מה? אז שוב השוק יעוף למעלה מהר מאוד. ככה זה 150 שנה, וייתקיים עוד אינסוף שנים. כעת גם יש רגולציה. השוק למוד ניסיון עבר. הנפילות לא יהיו כבעבר.
  • עד שעוד אישים בכלכלה האמריקאית יגידו שהשוק לא ריאלי (ל"ת)
    סמי 02/10/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מבין עניין 02/10/2018 16:05
    הגב לתגובה זו
    ניפגש אי שם מטה מטה.
  • אני אספר לך 02/10/2018 17:36
    הגב לתגובה זו
    היה היה איצ 100 פרופסור אבירם.הוא המציא לעצמו תארים וכתב שהוא פרופסור לכלכה ומתמטיקה אבל בתכלס יצא מבית משוגעים ושכח שהוא כזה והוא זה בעצם אתה חמוד .אז אל תדאג קצת תרופות ואתה חוזר לעצמך
  • רחמים 02/10/2018 23:04
    והוא זה בעצם אתה חמוד..אז אל תדאג קצת תרופות(סימני פיסוק? וכמה קצת?) חוזר לעצמך זה טוב האא קטנציק?
  • יצחק הינו חוקר מדעי המוח. טעית בכתובת. (ל"ת)
    כרמית 02/10/2018 18:33
  • לכלכלה (ל"ת)
    לכלכלה . 02/10/2018 18:10
  • חחחחחח.בול חחחחח (ל"ת)
    פחחחחחחח 02/10/2018 18:10
  • 1.
    מה המשבר באירופה קשור לכל מניה בנפרד.טיפשות (ל"ת)
    כותרות כותרות .סתם קשקוש 02/10/2018 15:46
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: