אירופה הצביעה בעד החוק לתשלום מפייסבוק וגוגל עבור שיתוף תוכן
ציון דרך משמעותי נרשם אתמול בפרלמנט האירופאי עם סיום ההצבעה על חוק זכויות היוצרים כנגד ענקיות האינטרנט, שבה 438 חברי פרלמנט הצביעו בעד אל מול 226 שהצביעו נגד ו-39 נמנעים. החוק שעלה אמש להצבעה מתגלגל במסדרונות האיחוד האירופאי מזה כשנתיים ועשוי להוות אב טיפוס לחקיקה שתפגע קשות בפעילות של פייסבוק, יוטיוב, טוויטר ודומיהן שמשמשות כפלטפורמה לשיתוף תכנים.
ליבת הנושא היא ההגנה על הקניין הרוחני וזכויות היוצרים של יוצרי תוכן, אמנים, מוסיקאים, כותבים ועוד, הן פרטיים והן חברות וכן זכויות הקניין של פאבלישרים על כתבות. מנגד, פרשנות נוספת לקרב הטיטאנים הזה יכולה להציג אותו כמלחמת אירופה בארה"ב, בריסל נגד הסיליקון וואלי, ואין המדובר במניע נסתר. אקסל ווס (Axel voss), חבר הפרלמנט האירופאי התייחס אמש בראיון לתוצאות ההצבעה ואמר: "פלטפורמות ענק אמריקאיות מרוויחות כסף בעוד שאנשי הקריאייטיב שלנו גוססים. זו הסיבה שאנחנו חייבים לחזק את זכויותיהם על ידי הפיכת הפלטפורמות לאחראיות".
למרות ההצבעה בעד החוק, יישומו הפורמלי עדיין רחוק. בשלב הבא יחלו דיונים בין 28 מדינות האיחוד לגיבוש התקן שיהיה מקובל על כולן ומשזה יושלם תיערך הצבעה נוספת בשנה הבאה.
חוק זכויות היוצרים האירופאי קיים במתכונתו הנוכחית כבר 17 שנים וההצבעה כעת היא למעשה על עדכונו והתאמתו לעידן האינטרנט הנוכחי. שני הסעיפים המרכזיים בהצעה (11 ו-13) נוגעים לתשלום עבור שימוש ושיתוף תוכן של פאבלישרים (כתבות, מידע ועוד) במה שהוגדר כ"מס לינק" וכן דורשים מהפלטפורמות לברר מראש את זכויות היוצרים של בעלי התוכן: צלמים, מוסיקאים, כותבים וכו' בטרם התוכן עולה לאוויר.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד שגוגל הגדירה את החוק כ"מאכזב" מסיבות מובנות, החוק נתמך ומעודד על ידי גופים כגון FERA - הפדרציה האירופאית של במאי סרטים ו-FSE - הפדרציה האירופאית של תסריטאים ועוד. תומכים נוספים הם אומנים מוכרים כגון הזמרת אדל, פול מקרטני מהחיפושיות, פלאסידו דומינגו ועוד מוסיקאים ובמאים.
בין המתנגדים נמנים מייסד ויקיפדיה ג'ימי וולס והיוצר וויקלף ז'אן מהרכב הפוג'יס. לדברי ג'אן "עלינו לחבק ולשפר את האינטרנט ולא לחסום אותו". ג'אן שהוזמן לפרלמנט האירופאי אמר עוד: "אני מחזיק בזכויות יוצרים רבות ואני אומר כאן לכל ילד באשר הוא - אני לא רוצה שיהיה עליך פילטר כלשהו אם אתה רוצה לנגן את המוסיקה שלי. זו הדרך שבה אני אגלה את האומן הבא". לטענת ג'אן השימוש בקטעי מוסיקה שלקוחים מאמנים אחרים, סימפול, דגימה ויצירה חדשה מקדמים את עולם המוסיקה כך שהגבלת היוצרים של הדור הבא באמצעים כגון דרישה לזכויות יוצרים תזיק לעתיד ולעושר התרבותי של האנושות.
להצעה כאמור, יש מתנגדים רבים, בשל סיבות מגוונות, שבראשן הדרישה לחייב את גופי התקשורת לקבל תשלום עבור שימוש בפרסומים שלהם - ללא אפשרות לשתף אותם באופן חופשי וחינמי - מה שעלול להוביל לצניחה משמעותית בחשיפה לתכנים אלו מכיוון שגופים כגון פייסבוק וגוגל או קטנים יותר לא יסכימו לשלם את המס ויוותרו על השימוש. בהמשך לחשש זה, ישנם מי שטוענים שחוק כזה יגרום לסטגנציה במפת התקשורת המקומית והגלובלית בכך שיצמצם במידה ניכרת פתיחה של גופי תקשורת חדשים.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
כמו כן המבקרים צופים כי חברות כגון גוגל, פייסבוק וטוויטר יפעילו רובוטים שיפקחו על משיכת התכנים המוגנים ויחסמו מראש כל העלאה של חומר מוגן - כדי לא לשלם עליו - וכך יפגעו קשות בחופש הביטוי. מעבר לכך, החשש הוא שהתערבות רובוטית באישור או צנזור תכנים תוביל לסינון מלאכותי של התרבות האנושית על ידי מכונות - מה שמוצג כחשש גדול יותר מזכויות יוצרים.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
