רג'פ טאיפ ארדואן,טורקיה
צילום: AFP

הצרות של ארדואן: משבר המט"ח החל לפגוע בצמיחה

הלחץ בכלכלה הטורקית צפוי להתחדש שוב בימים הקרובים לאור צעדי הפד' הצפויים, אך נראה כי ארדואן עשוי להתערב כעת במלחמת האזרחים בסוריה
עמית נעם טל | (7)
הצרות בשוקי המט"ח הופכים למשבר בכלכלה הריאלית. לפי הנתונים שפורסמו הבוקר, לאחר שצמחה ברבעון הראשון בקצב של 7.4%, הצמיחה בטורקיה ירדה לרמה של 5.2% ברבעון השני של 2018. הנתונים אמנם שומרים על מקומה של טורקיה מבחינת קצב הגידול המהיר, אך הכלכלנים מעריכים כי מדובר בקדימון לקראת 2 הרבעונים הקרובים. הצריכה הפרטית, המהווה כמעט שני שלישים מהכלכלה, צמחה ב-6.3% בהשוואה לנתון של 9.3% ברבעון הראשון. ההשקעות רשמו האטה, עם צמיחה של 3.9% ברבעון השני, בהשוואה לצמיחה של 7.9% ברבעון הראשון. היצוא גדל ב-4.5% בהשוואה ל-0.7% ברבעון הראשון, וההוצאה הממשלתית עלתה ב-7.2%, לעומת 4.9% בשלושת החודשים הראשונים של השנה. קצב הצמיחה בטורקיה: בדרך להתכווצות ב-2 הרבעונים הקרובים   הלחץ על הלירה הטורקית בדרך להתחדש הלירה הטורקית רושמת הערב ירידה של 0.9% מול הדולר האמריקני, אך סבב נוסף של לחץ בשווקים המתעוררים צפוי להתחיל שוב השבוע לאור צעדי הפד'. השבוע השוק יתמודד עם ירידה חדה ברכישות החוזרות מצד הפד', שמסתכמות החודש בכ-5.6 מיליארד דולר בלבד. עוד נציין כי החל מסופ"ש הקרוב, הפד' חוזר לצמצם את מאזנו. הלירה הטורקית: נמצאת בימים האחרונים בהתכנסות לקראת מהלך חד בעוד האטה בכלכלה המקומית צוברת תאוצה, נראה כי ארדואן שואף לשנות את השיח בציבור הטורקי, כאשר ביממה האחרונה נצפות שיירות של טנקים וארטילריה בדרכם לאזור הגבול עם סוריה באזור אידליב, כאשר נראה כי המדינה בדרך להתערבות נוספת במלחמת האזרחים בסוריה. שיירות הנשק הטורקיות היום 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    גודמן 12/09/2018 14:26
    הגב לתגובה זו
    בארגוני טרור, שוד הקופה הציבורית הטורקית, העברת הכספים לחשבונות בשוויץ, ופשעים נגד האנושות בכוללים ביזה שוד כליאה ורצח של אזרחים המתנגדים לשלטון השטני הנאצוטורקי ?
  • 6.
    אלון 11/09/2018 21:01
    הגב לתגובה זו
    כל מה שקשור בזה שטורקיה/ארדואן סובלים אני שמח
  • 5.
    ממש משמח, השולטן נלחם ומאיים על כל מה שזז. האיש הזוי. (ל"ת)
    ישראלי שפוי 11/09/2018 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בנפול אויבך אל תשמח! (ל"ת)
    Mk 11/09/2018 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ידוע,שיש צרות כלכליות,סוחבים למלחמה (ל"ת)
    מני 11/09/2018 06:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כמו שטבחו ב 1915 בארמנים ארדואן נחוש לטבוח בכורדים (ל"ת)
    זיגזג 11/09/2018 02:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אסי 10/09/2018 23:35
    הגב לתגובה זו
    עי שינוי יעדי בעיות ארצו לחוץ מנסה ארדוואן להוריד מעצמו לחצים כלכליים.שמה אולי יקרה נס.כולנו יודעים שלא זה אשר יקרה.כל עוד האחרון יילך נגד ארהב הוא ישלם ומשלם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social