וול סטריט
צילום: Istock

סגירה אדומה בוול סטריט בצל המשבר בטורקיה: הדאו ג'ונס איבד 0.8%

משבר המטבע בטורקיה הופך למשבר בנקאות ומתפשט לשאר הבורסות בעולם, שבירת משמעותית של האירו בשוק המט"ח. לחץ מכירות בשווקים המתעוררים. דויטשה בנק איבדה 4.8%
עמית טל | (15)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים ברקע למסחר שוק המט"ח רתח ברקע לקריסה של הלירה הטורקית, והשבירה של רמת תמיכה משמעותית באירו. הלחץ של הדולר בעולם התפשט הערב גם למדינות נוספות. מנגד, גם הערב הרכישות העצמיות של החברות (BUYBACK) המשיכו להעניק רוח גבית למדדים בארה"ב, ולכן הירידות מתונות יותר ביחס לשאר השווקים.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, פריגו (סימול:PRGO) ירדה 0.2% ועמדה במרכז לאחר שצנחה אמש ביותר מ-10% ברקע לדו"חות חלשים במיוחד (לכתבה המלאה). טבע (סימול:TEVA) סיימה בעליות של 0.7%  והמשיכה לרכז עניין לאור התנודתיות בימים האחרונים.

הסיפור העיקרי בשווקים הערב צפוי להיות ההתחזקות של הדולר בעולם, כאשר בחלק מהמדינות מדובר בבריחת הון מהירה. הלירה הטורקית צללה הערב 16% לאחר שנפלה ביותר מ-11% בשבוע האחרון ברקע למתיחות עם הממשל האמריקני. המשבר בטורקיה הופך ב-24 השעות האחרונות למשבר בנקאות, ומאיים לפגוע קשות בבנקים האירופאים. כפי שדיווחנו אמש (לכתבה המלאה) ע"פ הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS) לבנקים באירופה יש חשיפה של 224 מיליארד דולר למערכת הבנקאית הטורקית. הבוקר הודיע הבנק המרכזי האירופאי (ECB) כי הוא מודאג מרמת החשיפה של הבנקים הספרדיים והאיטלקיים לטורקיה.

הודעות ה-ECB גורמת לירידות חדות בסקטור הבנקאות האירופאי. כאשר הבנקים באיטליה נופלו עד 3.5%, הבנקים הספרדיים השילו עד 5.5%. קשרי המסחר בין הבנקים באירופה הופכים את המערכת הבנקאית האירופאית לשברירה במיוחד, וכעת הלחץ מתפשט גם לבנקים בגרמניה. מניית דויטשה בנק (סימול:DB) חזרה לכותרות ונפלה הערב 4.8%.

האירו ירד הערב 1.1% מול המטבע האמריקני, ושובר היום רמת תמיכה חשובה ברקע לאירועים, וכעת "היעד הטכני" שלו הוא להיחלשות לרמה של 1.1 מול המטבע האמריקני. יהיה מעניין לראות אם טראמפ יגיב הערב להתחזקות של הדולר. המגמה מעולם משפיעה גם על השקל שנחלש כעת לרמה של 3.72 מול הדולר.

הדולר מול האירו הערב: שבירה משמעותית מאוד בשוקי המט"ח

 

נתון האינפלציה שפורסם הערב הצביע על עליית מחירים של 0.1% בחודש האחרון, נמוך מהצפי לעלייה של 0.2%. בחישוב שנתי מדובר על קצב אינפלציה של 2.9%, עדיין גבוה משמעותית מעל היעד המוצהר של הפד'. זהו החודש ה-10 ברציפות שמדד האינפלציה מצביע על רמה הגבוהה מ-2%, ונראה כי הפד' לא יכול עוד להתעלם מכך.

במרכז

סקטור הבנקאות האמריקני עמד הערב במרכז ברקע למתרחש באירופה. בהקשר זה נציין את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C), גולדמן זאקס (סימול:GS) ומורגן סטנלי (סימול:MS).

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    רק שלא יעלה חזרה הלך הכסף (ל"ת)
    ניר 100 איצ פליצ 11/08/2018 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    איילה לבנה 11/08/2018 09:35
    הגב לתגובה זו
    טראמפ מעודד את הכלכלה ביד אחת וביד השנייה שורף אותה.בור משריש.
  • 10.
    יא ווא ראדי איזה פחד (ל"ת)
    מלכי 10/08/2018 23:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דוקטור ניר 100 10/08/2018 22:11
    הגב לתגובה זו
    היום סוף סוף אחרי שהפסדנו כמעט את כל הכסף ונשארנו עם 200 שקל הtvix עולה...צילה נורא מתרגשת.קניתי לה פיסטוק בעשר אגורות שתרגע..פרופסור אוויר חם עשה במכנסיים מרוב אושר על הירידות.ואני מדדתי שוב את הגובה שלי עם נעליי העקב,של צילה.עכשיו אני בול 2 מטר.איזה אושר .אני מקווה שנוכל להמשיך לגור בחושה בגואה.נגמר הכסף
  • 8.
    יום ראשון הקולים צוללים 70 אחוזים (ל"ת)
    אלין 10/08/2018 21:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מה קורה שיורד ? (ל"ת)
    מוטי 10/08/2018 18:46
    הגב לתגובה זו
  • מה יורד הבורסה? כלום לא רציני...סתם מפולת. (ל"ת)
    רפי 10/08/2018 20:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בן גיגי מיכאל 10/08/2018 18:44
    הגב לתגובה זו
    הדולר עוד יעבור את אירו .בזמן הקרוב שבת שלום
  • 5.
    המטיף בשער 10/08/2018 18:11
    הגב לתגובה זו
    הכיוון הוודאי של הבורסות הוא דרומה.
  • 4.
    יואו איזה בלאגן.... (ל"ת)
    פתאל אפרים 10/08/2018 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הי הי האלו 10/08/2018 16:58
    הגב לתגובה זו
    כשניגמרות המילים...
  • לאיציק שלנו ב 3..לא צריכים מילים כדי לחוות הקריסה. (ל"ת)
    ד"ר ניר( איצ100) 10/08/2018 20:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יום ראשון המעוף צולל 2 אחוז (ל"ת)
    אלין 10/08/2018 16:47
    הגב לתגובה זו
  • יוסי 11/08/2018 17:29
    הגב לתגובה זו
    יש לך איזה מידע מסווג?
  • 1.
    שלומי 10/08/2018 16:11
    הגב לתגובה זו
    רכישות BUYBACK זה עיוות שוק וסופו יהיה כמו ווסות הבנקים שקנו מניות של עצמם לפני 30 שנה.וגרמו לכך שהמדינה קנתה את הבנקים
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: