רג'פ טאיפ ארדואן,טורקיה
צילום: AFP

ארדואן מינה את חתנו לשר אוצר, והלירה הטורקית צללה

רגע אחרי ההשבעה לנשיאות: תגובה חריפה למינוי המפוקפק שבא על חשבון בנקאי לשעבר במריל לינץ'
גיא בן סימון | (8)
ערב השבעתו לנשיאות באופן רשמי, רג'יפ טאיפ ארדואן מתמודד עם המשך הטלטלה בכלכלה הטורקית בצל מינוי מפוקפק לתפקיד מפתח. הלירה הטורקית צנחה הלילה בכ-3.6% לאחר שארדואן מינה את חתנו, ושר האנרגיה לשעבר, ברט אלבייראק, לתפקיד שר האוצר. אלבייראק, ששימש כשר האנרגיה מאז שנת 2015, יחליף את מחמט סימסק, בנקאי לשעבר של מריל לינץ' שנחשב לידידותי לשוק הפיננסי. שמו של אלבייראק נקשר להברחות נפט לארגון דאע"ש וגם לסוחר הזהב הטורקי-אירני רזא זרב שנמצא במאסר אחרי שהואשם בסיוע לאירן לעקוף את הסנקציות לייצוא נפט. לאחר ניצחונו בבחירות לנשיאות המדינה (שאחריהן שונתה שיטת הממשל מפרלמנטרית לנשיאותית), ארדואן קיבל לידיו סמכויות נוספות והמשקיעים בשוק המט"ח לא מזבזנים זמן. הלירה הטורקית מגיבה באגרסיביות למינוי, וזאת נוכח רצונו של ארדואן להדק את השליטה על הכלכלה. המשקיעים חוששים מאיבוד עצמאותו של הבנק המרכזי במדינה על רקע הלחץ הפוליטי שמופעל על הבנק המרכזי הטורקי בדרישה שלא להעלות ריבית למרות ההאצה באינפלציה. למרות שהבנק המרכזי הקפיץ בחודשים האחרונים את הריבית במדינה לרמה של 17.5%, נתון האינפלציה קפץ בחודש האחרון מרמה של 12.15% לרמה של 15.39%, שיא מאז 2004 אז נרשמה במדינה אינפלציה של 16.2%. במאי האחרון ארדואן אמר למשקיעים כי בכוונתו להגביר את השליטה על המדיניות הכלכלית עם מינויו לתפקיד הנשיאות בפעם נוספת. לדבריו, טורקיה חייבת להוריד ריביות על מנת לאפשר צמיחה דו ספרתית במדינה. לטענתו, הריביות הגבוהות הן הסיבה לאינפלציה הגבוהה.   

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עווד 10/07/2018 18:50
    הגב לתגובה זו
    וואו מינה את חתנו לשר האוצר תלמדו מתורכיה, מהדימוקרטיה שלהם מהכלכלה שלהם...
  • 6.
    ככה התנהל הוגו צ'אבס בונצואלה והסוף העצוב ידוע. (ל"ת)
    א 10/07/2018 17:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבי 10/07/2018 13:32
    הגב לתגובה זו
    אין כמו קפה טורקי שמיוצר בארץ ע"י החברות שלנו. הכי כיף לשתות זה 2 כפיות קפה, בלי סוכר, אחרי עירבוב לאחר שרתח בקומקום...
  • 4.
    יצאה ספינה מעזה לטורקיה מלאה עפיפונים (ל"ת)
    יויו 10/07/2018 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נצחון לדמוקרטיה הנה מינוי של דמוקרטיה (ל"ת)
    נאום ארדואן 10/07/2018 11:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ארדואן 10/07/2018 10:27
    הגב לתגובה זו
    ואני אקח את תורכיה לאן שטוב לי אישית לא מעניין אותי העם התורכי. נראה שלקח שיעורים אצל אסד
  • 1.
    זה מה שמעניין 10/07/2018 08:22
    הגב לתגובה זו
    בלגן? שילך לאירן לקבל עזרה יקבל כסף מהפרסים וואלה יקבל
  • אבג 10/07/2018 08:53
    הגב לתגובה זו
    בינתיים הוא מקבל מיליארדי יורו מהאירופים בתמורה שלא יציף אותם במיליוני סורים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social