ישראל כץ משרד התחבורה
צילום: כפיר סיון

אלו קווי התחבורה הציבורית הגרועים ביותר בישראל

מחכים לרכבת הקלה? חכו בעמידה. אלפי תלונות הכריעו מי הם קווי האוטובוס הגרועים בישראל

ערן סוקול | (9)

אלפי תלונות של נוסעים שהגיעו למוקד 15 דקות במחצית הראשונה של שנת 2018 חושפים את קווי התחבורה הציבורית הגרועים בישראל: בראש הרשימה קו 33 של חברת דן המחבר בין בני ברק לתל אביב, במקום השני המפוקפק - קו 1, קו הדגל של משרד התחבורה המחבר בין פתח תקווה לבת ים ובמקום השלישי קו 149 אשל מטרופולין מכפר סבא לתל אביב.

 

במהלך החציון הראשון של שנת 2018 התקבלו כ-3000 דיווחים על כ-700 קווים מכל רחבי הארץ במוקד 15 דקות. עיקר התלונות נוגעות לאמינותה הנמוכה של התחבורה הציבורית הקיימת ולמחסור בהיצע ובשירות. עומסי התחבורה ההולכים וגוברים, לצד תחבורה ציבורית שאינה זוכה להעדפה משמעותית בכביש, מונעים מהתחבורה הציבורית את ההתקדמות המיוחלת והיא נותרת תקועה.

 

הקווים הגרועים ביותר בישראל

מתוך כלל התלונות, כ-37% נוגעות לאוטובוסים שלא הגיעו לתחנות, או בשל איחור או בשל אי ביצוע נסיעה, כ-16% מהתלונות נוגעות לדילוג על תחנה. בשני המקרים מדובר בהפרה של תנאי הרישיון מצד המפעיל. 

 

עוד עולה מהדו"ח כי כ-26% אחוז מהתלונות נוגעות לשירות לקוי, עשרה אחוזים לחוויית נסיעה לא נעימה וכ-5 אחוזים למידע שגוי או חסר. התלונות מתקבלות במוקד באמצעות אפליקציה, טופס תלונה באתר ובאמצעות הודעות ווטסאפ. 

 

ממסקנות הדו"ח עולה בין השאר כי "העדפה בכבישים הבינעירוניים המרכזיים (2,4,5 ו-1) ובכבישים העירוניים על ידי יישום "מהיר לעיר" נדרשת בהקדם. הפופולאריות של קו 1 מעידה כי יש מקום להגברת תדירויות והוספת קווים מכינים בגוש דן בצירים המרכזיים שבהם עתידה לעבור הרכבת הקלה, עד שזו תהיה מוכנה."

 

הדו"ח יוגש היום ליו"ר עדת הכלכלה ח"כ איתן כבל במסגרת דיוני יום תחבורה ציבורית המצויין לראשונה בכנסת. 

 

מנכ"ל 15 דקות גיל יעקב: "הביקוש לתחבורה הציבורית בתוך ערי ישראל הולך ועולה, אבל לצערנו הרשויות לא עושות מספיק כדי לקצר את זמני הנסיעה באוטובוסים. ישנן רשויות מקומיות שלא מפנות נתיבים לנת"צים, משרד התחבורה מקדם נתיבים כאלה בכבישים הבינעירוניים בקצב איטי מאוד, מספר התלונות הגבוה על קו 1 מעיד על  הביקוש האדיר לקווים מכינים, ומחסור בקווים מהירים לאזורי תעסוקה ולתחנות הרכבת נמשך זמן רב מדי." 

קיראו עוד ב"בארץ"

לדברי יעקב, "ציבור הנוסעים מצפה ממשרדי האוצר והתחבורה להוספת שירות וקווים באופן משמעותי ובהקדם . המוקד של 15 דקות מסייע לציבור לדווח על חוסרים בשירות ובעיות בשירות הקיים ובזכות הלחץ הציבורי ישנם שיפורים נקודתיים. אנחנו קוראים למשרד התחבורה לייעל את אופן הטיפול בפניות הציבור בהתאם להמלצות מבקר המדינה והכנסת".

עוד נציין כי לצד העלייה בביקוש לתחבורה ציבורית, חל גידול בביקוש לנהגים כאשר המחסור בענף מוערך ב-3,500 נהגים. לצורך כך, החברות השונות עדכנו לאחרונה את שכרם, אם כי יש מי שטוען שזה לא מספיק. (לכתבה המלאה)

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תום 04/07/2018 15:11
    הגב לתגובה זו
    במקום רכבת תחתית מתחת לכל המרכז שזה כמו עשירית מאזור לונדון והייתם מורידים 80% מהתנועה בכבישים
  • 8.
    ארנון 04/07/2018 13:04
    הגב לתגובה זו
    האוטובוסים נדבקים וקל למנוע זאת. מיקום האוטובוסים ידוע. יש לידע את הנהג היכן נמצא הנהג שלפניו. שלא יידבק
  • 7.
    ראובן 04/07/2018 10:04
    הגב לתגובה זו
    לא פלא שבת-ים מופיעה באחד המקומות הראשונים כאן על אי שביעות התושבים מקווי בתחבורה בעיר. כבר כיום כשרק החלו עבודות הרכבת הקלה בעיר מורגשים עומסים כבדים ופקקים בכל העיר.ככה זה כשאת העיר מנהלת הנהלה רעה וכושלת המתנהלת לפי אינטרסים זרים וכל מה שמעניין אות ה זה לרצות את היזמים על חשבון תושבי בת-ים.
  • 6.
    לא שכחו. מקום 7 בטבלה (ל"ת)
    שמועתי 04/07/2018 09:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דרור 04/07/2018 08:54
    הגב לתגובה זו
    הלי קשר לאיחורים. מסלולי האוטובוס ברמת גן הם יותר טיול תיירותי ברחבי העיר ולא קוים יעילים. צריך יותר קווים ויותר יעילים. זה יגרום לגידול בכמות הנוסעים ולשביעות רצונם.
  • 4.
    שכחו את קו 66 פ"ת ת"א . שום דבר לא השתנה במשך 40 שנה (ל"ת)
    קו 66 03/07/2018 22:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טליה 03/07/2018 19:28
    הגב לתגובה זו
    המון בלאגן.לוחצים את הנהגים בצורה מטורפת שיעמדו בזמנים.לחברת דן יש פאשלות אך יש להם מענה מקצועי ומבצעים הפקת לקחים.בחלק לא מבוטל מהחברות החדשות עונים לך למייל וכו' אחרי חודש.
  • 2.
    שר נפוח מאגו וכישלון ענק בכל דבר אבל מומחה בלגזור :) (ל"ת)
    דוד הגנן 03/07/2018 16:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחד 03/07/2018 13:32
    הגב לתגובה זו
    אתה יכול לחכות 20 דקות לקו מסוים ואז ביחדאו בהפרש של דקה מגיעים שני אוטובוסים מאותו קו. ראיתי את זה קורה עם 142, 66, 61, 1 , ועוד כמה.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.