תנודתיות בבורסה בסין, כלי התקשורת מנסים לרכך את הפאניקה

היואן ממשיך בנפילה חופשית, התקשורת בסין מגויסת: "תגובה לא הגיונית"; השבוע ייכנסו לתוקף צווי המכסים שהטיל טראמפ; צ'יינה מובייל נחסמה בארה"ב
גיא בן סימון | (2)
נושאים בכתבה טראמפ סחר סין
הבורסה בסין נסחרת הבוקר בתנודתיות חדה על רקע החשש לקראת הטלת המכסים מצד ארה"ב ביום שישי הקרוב. מדד שנחאי נפל מוקדם יותר ב-3.3% לשפל של 10 חודשים ותיקן כעת מעלה, כשברקע המטבע המקומי ממשיך לאבד גובה מול הדולר. בעוד המדד הסיני נסחר בטריטוריה דובית אחרי נפילה של 20% מהשיא, כלי התקשורת במדינה הקומוניסטית התגייסו כדי למנוע את המשך הנפילה. ברקע: הערכות כי הבנק המרכזי בסין התעבר בשוק על מנת למנוע את המשך הנפילה ביואן שערכו הגיע הבוקר ל-6.7 יואן לדולר. שנחאי -0.25% התקשורת הסינית הגדירה את המצב הבוקר כ"תגובת יתר לא הגיונית" וקראה למשקיעים לא להיכנס לפאניקה נוכח ההחרפה בטון סביב מלחמת הסחר מול ארה"ב. המהלך של כלי התקשורת שנשלט על ידי הממשל הסיני מגיע לאחר שהמדד המוביל נופל לשפל של שנתיים. הפאניקה של הסינים מגיעה נוכח הטלת המכסים שהשית טראמפ על מוצרים סיניים החל מיום שישי הקרוב. עד לפני מספר שנים, סין ייצאה בעיקר מוצרי לואו-טק, כמו ביגוד ומוצרים זולים, אך קפיצת המדרגה ברמה טכנולוגית הצליחה להלחיץ את האמריקאים, שכן הסינים העתיקו מוצרים אמריקאים וגנבו סודות מסחריים על מנת לייצרם בסין. הכלכלה השנייה בגודלה בעולם מייצרת ומייצאת לעולם על חשבון ארה"ב, כך טוען הנשאי האמריקאי, ויש לו טיעון עליו קשה להתווכח. גניבת סודות טכנולוגיים אם באמצעות האקרים או אם באמצעות רכישה של חברות טכנולוגיה אמריקאיות, מצליחה לייצר תחרות למוצרים אמריקאים, ובכלל. מלחמת הסחר מציבה סימני שאלה על שוקי המניות, שכן לא ברור אם או עד כמה היא תפגע בחברות לעת עתה. נזכיר כי השבוע ייכנסו לתוקף צווי המכסים שהטיל טראמפ על סין בגובה של כ- 38 מיליארד דולר. בתוך כך, הנשיא האמריקאי אסר על רכישת חברות אמריקאיות על ידי חברות שיש בהן מעל ל-25% בעלות סינית, אך חלק מהכלכלנים בשוק מעריכים כי טראמפ משתמש במלחמת הסחר כמנוף לחץ על מנת להוריד מכסים על מוצרים אמריקאים. נזכיר כי רק 12% מהתמ"ג האמריקאי מורכב מיצוא, שלא כמו למשל אירופה או סין, שם משקל היצוא מגיע ל-20% ובחלקו אף ל-40% מהתמ"ג. בתוך כך, בסין ממשיכים במאמצים לרכך את המכה. נציגי הממשל דחקו בארה"ב לספק סביבה הוגנת לחברות סיניות שעושות עסקים בארה"ב, וזאת לאחר שהאמריקאים החליטו אתמול לחסום את חברת צ'יינה מובייל מלהציע שירותים לשוק התקשורת האמריקאי בצל החשש מריגול תעשייתי, ובאמתלה של ביטחון לאומי. התנודה ביואן הבוקר לצד התערבות הבנק המרכזי:  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מצחיק שנים סין יצרה פיחותים מלאכותיים במטבע... (ל"ת)
    שמואל 03/07/2018 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שחרזדה 03/07/2018 08:59
    הגב לתגובה זו
    הויסות העולמי הזה ימשך ? לא יודע מתי זה יסתיים רק יודע איך !!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.