שטרות דולר כסף שולחן
צילום: Istock

הבריחה לדולר מחריפה: המטבע הארגנטינאי מתרסק 6.7%

הגישה הניצית שהפגין אמש הפד' משפיעה הערב על השווקים. הלירה הטורקית חוזרת להסתחרר. בברזיל הבנק המרכזי נכשל הערב לעצור את הבריחה
עמית טל | (12)

המדיניות הנוכחית של הפד' ממשיכה להכות הערב בכלכלות השונות, כאשר מספר בנקים מרכזיים מתערבים בצורה אגרסיבית בשווקים הערב במטרה למנוע קריסה של הכלכלות המקומיות.

ארגנטינה

אם לפני כשבוע היה נדמה כי  הבעיות של ארנגטינה בדרך לפתרון בעקבות חבילת החילוץ שקיבלה המדינה מקרן המטבע העולמית (לכתבה המלאה),  הגיעו הימים האחרונים והצביעו על כך שהבעיות במדינה עדיין כאן. הפסו הארגנטינאי קורס הערב בכ-6.7% ונסחר ברמה של 27.5 פסו לדולר. המטבע משלים פיחות של 10% במהלך השבוע האחרון, ובסה"כ פיחות של 48%! מתחילת 2018, והיד עוד נטויה.

גרף הפסו הארגנטינאי מול הדולר הערב:

 

טורקיה

הלירה הטורקית מאבדת הערב כ-1.5% ומשלימה פיחות של 5% במהלך 4 ימי המסחר האחרונים. נראה כי אפקט העלאת הריבית לרמה של 17.5% בשבועות האחרונים מתפוגג לנוכח הגישה הניצית של הפד'.

כאשר ערך המטבע המקומי ממשיך לרדת, נראה כי הלחץ של ארדואן לקראת הבחירות הקרובות מטפס לשיאים חדשים: לפני מספר ימים פרסמה חברת הדירוג מודי'ס כי היא בוחנת מחדש את דירוג האשראי של המדינה לנוכח ההידרדרות הכלכלית האחרונה, דבר שהצית גל נוסף של בריחת הון. היום מאיים ארדואן לפעול נגד חברת הדירוג. "בשם אלוהים, ננהל פעולה נגד מודי'ס מיד לאחר ה-24 ביוני. מודי'ס מפרסמת הצהרות מיותרות, איזו בושה".

כמובן שההצהרות האחרונות רק מחריפות את הירידות במטבע המקומי.

גרף הלירה הטורקית הערב

 

ברזיל

המדינה שהצליחה להפחיד מעט את השווקים בשבוע שעבר ממשיכה במאמצים למנוע נפילה של המטבע המקומי. לאחר שהמטבע נסחר בירידות קלות מוקדם יותר הערב,  בעיקר בזכות התערבות של הבנק המרכזי שמזרים דולרים לשווקים, בשעה האחרונה הריאל הברזילאי עבר לירידה של 1.7% מול המטבע האמריקני.

השאלה הגדולה בנוגע למדיניות של השבוע האחרון היא: כמה זמן יכולה הכלכלה ה-8 בגודלה בעולם להמשיך במדיניות זו ש"שורפת" יתרות מט"ח במהירות?.

הריאל הברזילאי הערב

הנפילה הערב של מטבע האירו ברקע להחלטת הבנק המרכזי עשויה לסמן את השלב הבא: הלחץ של הדולר יתפשט למדינות החזקות יותר.

הניתוח הטכני גם בדיעה כי הדולר בעולם לפני מהלך חד. נזכיר כי לאחרונה ביצע הדולר אינדקס (סימול:DXY) "חיתוך זהב", כלומר ממוצע נע קצר (50 ימים) חותך כלפי מעלה את ממוצע הנע הארוך (200 יום). בפני רבים, חיתוך זה הוא איתות למהלך חד למעלה לטווחים ארוכים.

הדולר אינדקס הערב, ו"חיתוך הזהב" שהתרחש השבוע

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אלפחורסיטו קרידו 17/06/2018 16:47
    הגב לתגובה זו
    מי ששם לב, רק היה צריך לסחור מחוץ לדישדוש של הארגנטינאי, צ'ה, ואז הוא היה מרוויח המון! Che, como no vieron eso?
  • 11.
    מיקי 17/06/2018 16:44
    הגב לתגובה זו
    הרבה סטופים נכנסו לפעולה. למי שזוכר מה שקרה לפני כ9-11 שנה כשהיין קרס וגם מטבעות נוספות חוו תנודות קיצוניות. 2%-3% ביום. אז הרבה סטופים חיסלו חשבונות של סוחרי מט"ח. שכחתם את גורם הסיכון? העסק הלך בכיוון אחד יותר מדי ועכשיו הולך הפוך בגלל הימורי מט"ח. כך באמת קוראים לזה...
  • 10.
    זמן טוב לקנות 17/06/2018 15:30
    הגב לתגובה זו
    יום אחד זה יהיה שווה חצי :)
  • 9.
    כלכלן 15/06/2018 16:00
    הגב לתגובה זו
    שיהיה יום מעולה אמן!
  • 8.
    גמילות חסדים 15/06/2018 08:07
    הגב לתגובה זו
    רק איימו הערבים ומסי עושה במכנסיים. והסמול האנטישמי מילל בוכה ומאשים את מירי רגב
  • 7.
    גמילות חסדים 15/06/2018 08:03
    הגב לתגובה זו
    איך כל הטפשות נמצאת בסמל.בערבים.בתקשורת היהודית אנטישמית חבלנית. שבת שלום ליהודים
  • 6.
    ארגנטינה 15/06/2018 01:27
    הגב לתגובה זו
    אשמח לקישורים נוספים בנושא !
  • 5.
    חחחחח 15/06/2018 00:40
    הגב לתגובה זו
    גומרים אותי מצחוק. בסוף אי אפשר לדעת כלום והכל חארטה. תשקיעו לאט ובזהירות, בלי להשתגע.
  • 4.
    איתי 14/06/2018 22:20
    הגב לתגובה זו
    אם השקל יפרוץ את 3.63 !!!! המדד יעלה-,,,והריבית
  • 3.
    ורק השקל 14/06/2018 21:35
    הגב לתגובה זו
    על הדולר
  • 2.
    השקל אכי חזק בעולם אל תמהרו לדולר משקרים אותחם (ל"ת)
    קט 14/06/2018 21:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ובינתיים הנסדק עולה קרוב ל 1% (ל"ת)
    לא פתטי בכלל 14/06/2018 21:03
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: