תל אביב אלכס ת"א נדל"ן נדלן
צילום: אלכסנדר כץ

קרן המטבע הבינלאומית: יש להעלות את הצפיפות בת"א

קרן המטבע מסמנת בדו"ח השנתי מסמנת את הגורמים שעשויים להביא לירידת מחירי הדיור, ומצביעה על בעיית הפקקים בישראל: "החמורה ביותר בין מדינות ה-OECD"
גיא בן סימון | (15)

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הגישה היום את עיקרי הדו"ח השנתי על מצבה של הכלכלה הישראלית, ובו התייחסויות להיצע הדיור המצומצם ולהשקעה הנמוכה בתשתיות שמביאה את ישראל להיות המדינה עם בעיית הפקקים החמורה ביותר בין מדינות ה-OECD.

בין שלל הסעיפים קרן המטבע מתייחסת לשוק הדיור בישראל ומזהירה כי הירידה בהשקעות בדיור במהלך 2017 בשילוב הירידה בהתחלות הבנייה, מעלה את האפשרות לעליית מחירים בשוק הדיור. להערכתם, צמצום ההשקעות בדיור צפוי להביא לכך שגם ב-2018 תימשך מגמת הירידה במספר התחלות הבנייה.

בקרן המטבע מציעים 3 נקודות עיקריות לייחוס:

1. אספקת קרקע, תחרות ורגולציה. בקרן המטבע ממליצים להרחיב את המכרז על קרקעות ולמנוע מגבלות על זמינות הקרקע, וכן לקצר את עלויות וזמן הבנייה יחד עם פתיחת הדלתות לחברות זרות בענף הבנייה שייכנסו לישראל.

2. תמריצים עירוניים. כדי לעודד את הפיתוח לבניית דירות למגורים, בקרן המטבע ממליצים להעלות מס רכוש מוניציפלי. יחד עם תמיכה ממשלתית אלו יתרמו להמשך פיתוח תשתיות ושירותים ציבוריים.

3. הרחבת התחדשות עירונית. בקרן המטבע מציינים כי מערכת תחבורה ציבורית מפותחת יכולה להרחיב את אזורי התנועה ולהפחית את הביקושים במרכזים מרכזיים. "לכן, תכניות להקמת מטרופולין יתקבלו בברכה", כתבו בקרן המטבע. "הצפיפות העירונית בתל אביב נמוכה יחסית, ולכן יש להתניע תהליכים של התחדשות עירונית ולהעלות את הצפיפות בת"א".

בתוך כך, בקרן המטבע מודאגים ממצב התשתיות בישראל וסבורים כי התחבורה הציבורית בישראל הינה הגרועה מבין מדינות ה-OECD. קרייג בימונט, מנהל הצוות של קרן המטבע אמר הבוקר במסיבת עיתונאים: "ישראל סובלת מהשקעות נמוכות בתשתיות והמצב הזה יילך ויחמיר ככל שהדמוגרפיה תאתגר אתכם. הישראלים ימשיכו לקנות מכוניות, ולאור העובדה שלוקח הרבה זמן להשלים עבודה על תשתיות, ושלא תהיה לכם תחבורת המונים בעתיד הקרוב היינו מציעים לממשלה להביט בטווח הקצר על האתגר של שליטה בביקוש. זאת, בין אם באמצעות חלוקה ברכבים ונסיעה שיתופית, או הנהגה של איגרות גודש, בדומה למה שנעשה בלונדון ובערים אחרות. כל הזמן הזה שאתם מחכים בפקקים וסובלים מתשתיות גרועות פוגע בכם".

קרן המטבע ציינה לחיוב את מצבה של הכלכלה הישראלית, את הצמיחה ואת שוק העבודה. בקרן המטבע ממשיכים לראות את המשק הישראלי מפגין עלייה בצמיחה יחד עם עלייה באינפלציה בשנים 2018-2019, אם כי קצב העלייה באינפלציה אינו ודאי. 

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ישראלי 15/03/2018 15:11
    הגב לתגובה זו
    כבר היום ת"א וגוש דן צפופים מאד, וציפוף נוסף משמעותו יכולת לחסל את מדינת ישראל עם פצצה גרעינית טקטית קטנה. חייבים לעודד פיזור אוכלוסיה לאזורים נוספים כמו חיפה והקריות, י-ם, ב"ש, אשדוד ועוד. יש שטחים פנויים ענקיים בשרון ובנגב. אין שום בעיה להכפיל ולשלש את ב"ש. אפשר לבנות שם תל אביב שניה.
  • 13.
    ברק 14/03/2018 19:00
    הגב לתגובה זו
    בתשתיות. אגרת גודש זה עונש לציבור על מחדלי השלטון.אם לא משקעים בתשתת אפשר פשוט לקחת לכולם את המכוניות.
  • 12.
    תום 14/03/2018 17:54
    הגב לתגובה זו
    ובערים הגדולות זה מה שיפתור את הבעיה בכבישים ורק זה ולא ההמצאה של ישראל כץ הקומבינטור רכבת קלה בתל אביב שתעלה ותרד מעל ומתחת פני הקרקע כמו בדיחה ועושה פקקים ובקושי תיסע במהירות של חלזון בגלל שכשעולה לפני הקרקע צריכה להוריד 5 הילוכים
  • 11.
    1 14/03/2018 17:19
    הגב לתגובה זו
    פותר הרבה מהמכוניות שנוסעות כל יום בכביש .
  • 10.
    ניר 14/03/2018 16:59
    הגב לתגובה זו
    איפה הם חיים בפאריס רומא או לונדון ? אין רכבת תחתית ויש חום אימים ברחוב איך בדיוק נגיע לעבודה ? בחלומות ? לוקח מעל שעה ורבע מדרום תל אביב לרמת החייל לעבודה קודם כל שתיהיה תחבורה ציבורית .. אחר כך צפיפות
  • 9.
    בא 14/03/2018 15:40
    הגב לתגובה זו
    מיסחר עם מדינות עבדים קומוניסטיות ,הם תמיד ימכרו יותר זול .
  • 8.
    מחלבת מיסים 14/03/2018 14:53
    הגב לתגובה זו
    וזה אינטרס מובהק של המדינה החולבת את בעלי הנדלן והרכב עד העצם.
  • 7.
    חחח 14/03/2018 14:50
    הגב לתגובה זו
    איזה מטומטמים, אולי תמליצו להעביר את נתב"ג לאי בים ולבנות על השטח שלו עוד תל אביב, נשמע לי המלצה יותר חכמה, מי הליצנים האלה בקרן המטבע העולמית, חבורת חכמולגים
  • 6.
    גודמן 14/03/2018 13:44
    הגב לתגובה זו
    חניות? לא צריך. מצלמות? צריך כל הזמן לקרוא היכן מותר היכן אסור לנהוג ובסוף מגיע הקנס. לדבר אין עם מי. ארנונה בשמיים. העיקר שהקופה מלאה.
  • 5.
    חחחחחח 14/03/2018 11:59
    הגב לתגובה זו
    ם ולא יעלו מס רכוש ונחשו למה
  • 4.
    וויתרו בזמנו לערביי ישראל על החובות למס רכוש (ל"ת)
    אדמות ובתים 14/03/2018 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קרן המטבע 14/03/2018 11:33
    הגב לתגובה זו
    להעלות מס רכוש. ימשיכו ככה והישראלים לא רק שלא יקנו פה בגדים גם דירות לא יקנו פה
  • 2.
    העלאת מס רכוש פירושה ייקור מחירי הנדל"ן בישראל (ל"ת)
    כנגורו 14/03/2018 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש קישור לדוח שנוכל לקרוא ממקור ראשון? (ל"ת)
    אנניטו 14/03/2018 11:25
    הגב לתגובה זו
  • דוקטור גוגל 14/03/2018 16:05
    הגב לתגובה זו
    http://www.imf.org/en/News/Articles/2018/03/14/mcs031418-israel-staff-concluding-statement-of-the-2018-article-iv-mission
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. לפי דיווחים ממקורות מעורים בפרטים, ההסכמים צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה, ההתקרבות הזו נתפסת כצעד אסטרטגי מצד אנקרה, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה.

בין רוסיה לארה"ב – מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה של 3.7% בינואר 2025 לבדה, שהגיעה ל-2.78 מיליארד מטר מעוקב. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025.

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu – פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 – ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים – פתח לשוק האמריקאי

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR – Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.