הגרף שמניע את טראמפ: המספרים שמאחורי מלחמת הסחר
דולנד טראמפ נשיא ארה"ב זעזע בימים האחרונים את השווקים כאשר אמר כי יטיל מסים על ייבוא פלדה. הודעת הנשיא האמריקאי גררה תגובות גינוי מסביב לגלובוס, ובמקביל הרעידה את השווקים.
תגובת השווקים בימים רביעי וחמישי שיקפה את החשש מפני הצתה של מלחמת סחר עולמית, שתחזיר את הסחר העולמי עשרות שנים לאחור. חלק גדול מהצמיחה בשנים האחרונות מיוחסת לתהליך הגלובליזציה שאיפשר סחר כמעט חפשי בין מדינות, בכפוף לאמנות ושיתופי פעולה. החשש הוא כי הטלת מכסי מגן על סחורות שנכנסות לארה"ב תגרום לעוד מדינות לנקוט בצעדים דומים, שעלולים לפגוע במסחר ולהביא לפגיעה בכלכלה.
נחוש לשנות את המצב הקיים
סביר להניח כי תרחיש יום דין, לפיו הכלכלה העולמית תחזור עשרות שנים לאחור לא יתגשם. אולם נראה כי טראמפ לא חושש ממלחמה כזו.
אולי כחלק ממשא ומתן עתידי נחוש טראמפ להראות כי אינו מתכון להתקפל, וברצונו לשנות את המצב הקיים. בסוף השבוע האחרון ציין טראמפ כי בהתחשב בכך שארה"ב מפסידה בזירה הבינלאומית בנושא, מלחמת סחר רק עתידה להטיב עימה. בשביל להוסיף שמן למדורה טראמפ אף איים להטיל מסים על כלי רכב המיובאים לארה"ב מאיחוד: "אם האיחוד האירופי מעוניין להעלות עוד יותר את המכסים המאסיביים ואת המחסומים המונעים מחברות אמריקאיות לעשות שם עסקים, אנו פשוט נטיל מכסים על המכוניות שלהם שנכנסות בחופשיות לארה"ב. הם גורמים לכך שמכירת המכוניות שלנו (ועוד מוצרים) באירופה נהפכה לבלתי אפשרית", כתב טראמפ.
קודם לכן כתב טראמפ: "לארה"ב יש גירעון מסחרי של 800 מיליארד דולר מדי שנה בגלל הסכמי סחר ומדיניות 'טיפשיים ביותר'. המשרות וההון שלנו עברו למדינות אחרות, שזכו ביתרון על פנינו. הם צוחקים על המנהיגים הטיפשים שהיו לנו. לא עוד!".
ההצהרה של נשיא ארה"ב מגובה במספרים. נתוני 2017 שיצאו לאחרונה מצביעים על המגמה שתיאר: הגירעון המסחרי של ארה"ב הגיע לרמה של 566 מיליארד דולר בשנת 2017. כלומר ארה"ב שילמה עבור מוצרים ושירותים שהגיעו לארה"ב יותר מאשר מדינות אחרות שילמו לה על מוצרים שהיא ייצא. הייבוא לארה"ב הסתכם ב-2017 ב-2.896 טריליון דולר, ואילו הייצוא עמד על 2.329 טריליון דולר.
בדיקת מאזן הסחר מראה כי מאז שנות ה-90' ארה"ב מייבאת יותר מוצרים ושירותים מאשר היא מייצאת. במצב כזה המעצמה הגדולה בעולם נמצאת בגירעון אדיר של מאות מיליארדים בכל שנה (ראו גרף לעיל). המשמעות הכלכלית היא שהתעשיה היצרנית בארה"ב דועכת, ומדינות אחרות "מייצאות את האבטלה" שלהן לארה"ב.
מי רוצה מכונית אמריקאית?
בעבר מכונית אמריקאית היתה נחשבת לסמל סטטוס. אולם דעיכת תעשיית הרכב האמריקאית, ובמקביל שיפור היכולות של היצרניות ממזרח אסיה והיצרניות האירופאיות (בעיקר גרמניה) שינו תדמית זו.
טראמפ לא טועה כאשר שם דגש מיוחד על נושא כלי הרכב. בשנת 2017 ייבוא כלי רכב והחלפים לארה"ב עמד על 359 מיליארד דולר, במקביל ייצא ארה"ב כלי רכב וחלפים בהיקף של 157.5 מיליארד דולר. כלומר סעיף הרכב והחלפים בלבד תרם יותר מ-200 מיליארד דולר, שהם יותר משליש מהיקף הגירעון הכולל.
מנצחת בשירותים, מפסידה במוצרים
בשנת 2017 הגירעון של הסחורות והשירותים עמד, כאמור, על 566 מיליארד דולר. אז למה התכוון טראמפ שאמר 800 מיליארד דולר? התשובה היא פירוק רכיבי הגירעון.
בתחום הסחורות והמוצרים ארה"ב אכן סבלה מגירעון של 810 מיליארד דולר. הייבוא לארה"ב של סחורות ומוצרים הסתכם בהיקף של 2.36 טריליון דולר, ובמקביל היא ייצאה סחורות בהיקף של 1.55 טריליון דולר. מה שסייע לארה"ב לצמצם את הגירעון מ-810 מיליארד דולר ל-566 מיליארד דולר הוא תחום השירותים, בו נכללים השירותים הפיננסים, המיחשוב והמו"פ.
בתחום זה לארה"ב, בזכות היותה מרכז חדשנות, עודף משמעותי. ארה"ב סיפקה לעולם שירותים בסכום של 777.9 מיליארד דולר, וקיבלה שירותים בסכום של 533.9 מיליארד דולר - כלומר עודף של 244 מיליארד דולר. כלומר ארה"ב נמצאת בגירעון סחר של מוצרים, אך בעודף של סחר בשירותים.
מעבר לגירעון הסחר ויחסים בין המדינות, המגמה הזו גורמת לבעייה חברתית בתוך ארה"ב. כבר במהלך קמפיין הבחירות דיבר טראמפ רבות על חוסר הגיון בהסכמי הסחר הנוכחיים, לפיהם סין מקבעת את המטבע שלה (היואן) בשער יחסית נמוך ומאפשרת יצוא זול של מוצרים. ייבוא מוצרים אלו לארה"ב לא איפשר לתעשיה אמריקאית להתחרות עם עלויות הייצור בסין, וגרם למפעלי תעשייה רבים בארה"ב לסגור את שעריהם בשנים האחרונות.
סגירת מפעלי התעשייה פוגעת בראש ובראשונה בעובדי הייצור - קהל שתמך בבחירות בטראמפ. מפעלי התעשייה בארה"ב נסגרים, ועובדי הצווארון הכחול סובלים משחיקת שכר משמעותית בעשורים האחרונים. במקביל אליהם עובדי ההיי-טק והשירותים הפיננסים - אותן התעשיות בהן ארה"ב בעודף מסחרי - נהנו בעשורים האחרונים מעליית שכר משמעותית.
הצעד של טראמפ, בין אם ייצא אל הפועל או לא, עושה עבורו עבודה פוליטית חשובה בתוך ארה"ב. הוא מסמן לבוחרים שלו כי הוא נלחם עבורם בזירה הבינלאומית.
כמעצמה הגדולה בעולם, בעלת כוח הכלכלי הגדול בעולם, סביר להניח שאף מדינה לא תרצה לסגור את שערי נמליה לכיוון ארה"ב. כך שנזק אמיתי סביר להניח שלא יקרה. בין אם המהלך יצליח ויגרום למו"מ שיגדיל את הייצוא האמריקאי, ובין אם לא - טראמפ כבר סימן לבוחרים שלו שהוא נלחם עבורם בכל עולם.
המדינות שארה"ב נמצאת מולן בגירעון במאזן המסחרי (2017):
1. סין - 375 מיליארד דולר
2. מקסיקו - 71 מיליארד דולר
3. יפן - 68.8 מיליארד דולר
4. גרמניה - 64.3 מיליארד דולר
5. ויאטנם - 38.3 מיליארד דולר
6. אירלנד 38.1 מיליארד דולר
7. איטליה 31.6 מיליארד דולר
8. מלזיה - 24.6 מיליארד דולר
9. הודו - 22.9 מיליארד דולר
10. דרום קוריאה - 22.9 מיליארד דולר
מול מי נמצאת ארה"ב בעודף? הונג קונג (32.5 מיליארד דולר), הולנד (24.5 מיליארד דולר), איחוד האמירויות הערביות (15.5 מיליארד דולר), בלגיה (14.8 מיליארד דולר) ואוסטרליה (14.6 מיליארד דולר).
- 19.אלכס 05/03/2018 16:16הגב לתגובה זוסין קרוב לוודאי, בהתחשב בכל הפעולות האנטי-אמריקאיות שלה. מקסיקו, שיחטפו עם כל התלונות שלהם על החומה. דרום-קוריאה, אם היא לא תזרום עם הצעדים של טראמפ נגד סין. ומדינות מסויימות באירופה אם הן יטילו מכסים מנגד. אבל מספיק רק מלחמת סחר מול סין כדי לזעזע את כל העולם.....
- 18.הייטקיסט, גבעתיים 05/03/2018 15:32הגב לתגובה זולא קשה להבחין שעורכי האתר אינם אוהדי טראמפ גדולים, בלשון המעטה, אך אני מוכרח לציין שזאת הכתבה ההוגנת והיחידה בעלת יושרה עיתונאית (מצרך נדיר שקשה למצוא בימינו) שקראתי על סוגיית המכסים שהטיל טראמפ. זאת בניגוד מוחלט לשטיפת המוח השמאלנית אנטי-טראמפית שניתן למצוא בכלכליסט ודה-מרקר, שבבליץ כתבות פרשנות בימים האחרונים תיארו את המהלך כחסר כל היגיון או תועלת, ואת טראמפ כרגיל כאידיוט גמור שלא מבין בעצמו מה הוא עושה, ומוביל את העולם למלחמת סחר שתמית על כולנו אסון נוראי.זה בכלל לא משנה מה דעתי בעניין, לפחות שמח לדעת שקיים מקור חדשות שהמטרה שלו היא לספק חדשות ולא להטות את דעת הציבור לאג'נדה פוליטית כזו או אחרת.
- 17.רוני 05/03/2018 15:24הגב לתגובה זונמאס לאמריקאים להיות הטיפשים שמממנים את כל העולם ומקבלים ביזיונות על זה. אובמה החלש הרס המון ב8 השנים האחרונות. תשאלו מי שגר בארה"ב ותראו מה קרה מבחינת מפעלים שנסגרו ועוד. ארה"ב היום בעיקר זה מדינת שירותים ומיעוט תעשייה. טראמפ יודע טוב מה שהוא עושה!
- 16.בא 05/03/2018 13:58הגב לתגובה זוומכשירים פיננסיים.
- 15.סוף סוף נשיא גבר,ממסחר עים קומוניסטים הוא אסון ללמערב. (ל"ת)בא 05/03/2018 13:45הגב לתגובה זו
- 14.דוד מירושלים 05/03/2018 13:15הגב לתגובה זוזה שערות של ראשו של אדם שנמצא אחריו. לפני שכותבים שטויות כדאי לבדוק. זה מראה על חכמתך
- 13.למה שמו לדונאלד כיפה על הראש? התגייר הטמבל? (ל"ת)הרב בר 05/03/2018 11:41הגב לתגובה זו
- יוסי 05/03/2018 14:54הגב לתגובה זוזו לא כיפה, זהו קצה הראש של מישהו שעומד מאחוריו...
- 12.מאיר 05/03/2018 11:16הגב לתגובה זואמריקאי ממוצע מאבד את ביתו פעמיים בחייו הגיע הזמן ש האירופאים ישלמו מיסים
- 11.מישהו 05/03/2018 09:16הגב לתגובה זוברור שארה"ב מייבאת יותר ממה שהיא מייצאת. בשביל זה צריך כתבה? כל אחד יודע את זה, עם כל הייצור של סין, הכל בארהב made in China כבר שנים. השאלה היא כמה מסים מטילה אירופה למשל על מכוניות אמריקאיות. טראמפ טוען שמדינות אחרות מטילות מסים גבוהים על מוצרים אמריקאים בעוד שבאמריקה מטילים מיסים נמוכים יותר על ייבוא.
- 10.תודה לאלי שמעוני. כתבה מאירת עיניים (ל"ת)יוסף 05/03/2018 00:33הגב לתגובה זו
- 9.אחד שעבר פה 05/03/2018 00:28הגב לתגובה זושאפו וכל הכבוד לכתב כבר יומיים אני מחפש שמישהו יסביר את ההגיון בשגעון כנראה דה מרקר שכחו שהם עיתון כלכלי או שהם לא מסוגלים לראות לא מאוהב בטראמפ הוא כנראה קריזיונר ובכלל בכלכלה קלאסית מכסים זה לא פתרון אבל לעשות ממנו אידיוט טוטאלי הוא הרי כנראה מבין משהו בכלכלה - אם לא תבין [ללא קשר להסכמה] לא תדע להגיב נכון כלכלית האג'נדה לא חשובה שוב שאפו לכתב יומים חיפשתי הסבר
- מיקי 05/03/2018 10:52הגב לתגובה זוהיו פעם כלכליים -מקצועיים -ניטראלים . נדבקו "בחידק התיקים הטורפים" צריך לתקן את חוק תעמולת בחירות , במצב הקיים אנחנו כבר 3 שנים בתעמולת בחירות .מגעילה . את כל הרעש צריך לשמור לחודש לפני הבחירות וגם זה בצורה מאוזנת .
- 8.כאוס עולמי החל . (ל"ת)דן 04/03/2018 22:51הגב לתגובה זו
- 7.כמו בארץ עושיםלביבי 04/03/2018 22:16הגב לתגובה זוהכל קשקוש
- 6.כתבה מדהימה (ל"ת)עושה שכל 04/03/2018 21:51הגב לתגובה זו
- 5.מלך! הלוואי מישהו עם ביצים גם עלינו. (ל"ת)ישראל 04/03/2018 21:49הגב לתגובה זו
- ברטה 05/03/2018 03:31הגב לתגובה זוזה יהיה מעניין . אם אתה מעלה מכסים ב-10 % אתה מייקר את היבוא ובעצם מרוויח על חשבון היצואן בחו"ל , כמו בדלק אין לישראל נפט אבל המס על הנפט מכניס יותר מכל מאגר תמר . ומצד שני יכול להוריד את המע"מ ,ולהוזיל שרותים פנים ארציים כמו חשבונות חשמל , מים . אם כבר יוקר מחייה צריך להבין ש-1 אחוז מע"מ על כלי רכב שווה הרבה יותר ממכס על מקררים ואוזניות .
- 4.אזרחית 04/03/2018 21:31הגב לתגובה זוטראמפ הוא נשיא של יום האתמול. ארה"ב צריכה יותר מכול השקעה חדשה אך ניכרת בתשתית החינוך. כדי להכשיר את אזרחיה הצעירים ליום המחר. היא רחוקה מכך
- 3.אין אין 04/03/2018 21:17הגב לתגובה זויתרונה הגדלת הסחר העולמי זה בצד הגלובלי בצד המדינות חסרונות לגבי מדינות בהן עלויות הייצור גבוהות תחרות לא הוגנת מדינות בעלות עלויות ייצור נמוכות מציפות מגינות עם עלויות ייצור גבוהות בסחורה שירותים זה ייצוא אבטלה תעשעות שלמות נהרסו בארהב בגלל זה גם בישראל תעשיות שלמות נעלמו עובדיהן פוטרו. זוהי הבעיה כלכלה זה לא רק הייטק גם תעשיית מכוניות תעשיות מסורתיות דעלולות להעלם בגלל סה .
- 2.אין אין 04/03/2018 21:11הגב לתגובה זואחלה כתבות כלכלה נטו אתר כלכלי נטו
- מסכים (ל"ת)מסכים 05/03/2018 01:51הגב לתגובה זו
- 1.אובייקטיבי 04/03/2018 20:28הגב לתגובה זוטראמפ מאיר לעולם את הדרך -לא תהיו עצמאיות תתנוונו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
