האם הדרמה בשווקים תימשך בשבוע ההשבעה של פאוול?

עונת הדו"חות תמשיך לרכז עניין; אלו נתוני המאקרו ברחבי העולם שיפורסמו השבוע; וגם, המחווה של פלוג אל הנגידה האמריקאית היוצאת ילן
גיא בן סימון | (2)
לאחר הדרמה שנרשמה בסוף השבוע האחרון בשווקים, עם נתוני תעסוקה טובים בארה"ב שהעלו את הסבירות להעלאת ריבית נוספת השנה, המשקיעים ינסו לראות האם מדובר בשינוי מגמה או תיקון 'קל' לאחר מהלך עליות נאה של כ-7% מתחילת השנה. הסיבה העיקרית למגמה השלילית שנרשמה בסוף השבוע האחרון וחתמה את השבוע הגרוע בוול סטריט מזה שנתיים, מיוחסת לזינוק תשואות האג"ח האמריקאי בעוד נתוני התעסוקה הטובים יחד עם העלייה שנרשמה בשכר הממוצע, תרמו להמשך העלייה בציפיות האינפלציה שכבר נמצאות כעת ברמת שיא של שנתיים. אורי גרינפלד, פסגות: "לאחר רפורמת המס של טראמפ וכמה אמירות אופטימיות מכיוונם של הבנקים המרכזיים, השווקים השתכנעו באופן מלא שהאינפלציה בדרך. שינוי זה מביא כמובן לשינוי בציפיות לגבי תוואי הריבית של הפד' ושל ה-ECB ומכאן לעליית תשואות. עליית התשואות פוגעת בתורה באטרקטיביות היחסית של נכסי הסיכון (בעיקר מניות ואג"ח HY) ומביאה  לירידות, כפי שראינו בסוף השבוע האחרון. אם עד לא מזמן השווקים התייחסו לפד' כשוטה הכפר האופטימי מטבעו, הרי שכיום השווקים מתמחרים תרחיש אופטימי אפילו יותר משל הפד'. המשמעות היא ברורה. ההסתברות להפתעה כלפי מטה באינפלציה/ריבית/תשואות גבוהה יותר כיום מאשר ההפתעה כלפי מעלה". מאקרו בשבוע הקרוב יפורסמו שלל נתוני מאקרו בהמשך לנתונים טובים מהכלכלות מעבר לים. יום שני - סין, מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר השירותים לחודש ינואר. בחודש הקודם מדד מנהלי הרכש עמד על 53.9 נקודות. בקר ה-ISM למגזר הלא יצרני יפורסם גם כן ביום שני כאשר הצפי הוא לקריאה של 56.6 נקודות לעומת קריאה קודמת של 55.9 נקודות. קריאה של יותר מ-50 נקודות מסמנת על המשך התרחבות הפעילות הכלכלית. מאוחר יותר באותו היום יפורסם מדד מנהלי הרכש בבריטניה, בגרמניה, בגוש האירו, ובארה"ב. יום שלישי - נתוני יתרות המט"ח של בנק ישראל וסקר מגמות בעסקים. בארה"ב יפורסם מאזן הסחר לחודש דצמבר, כאשר הצפי הוא לגרעון של 52 מיליארד דולר, לעומת 50.5 מיליארד דולר בחודש הקודם. יום רביעי - מלאי הנפט בשבוע הנוכחי בארה"ב, כאשר הקריאה הקודמת עמדה על 3.22 מיליון חביות. ברקע: הנפט נסחר מעל לרמה של 65 דולרים לחבית. יום חמישי - בשעה 14:00 (שעון ישראל) תפורסם החלטת הריבית בבריטניה. הצפי: ללא שינוי, אחרי שבנובמבר האחרון הועלתה הריבית בבריטניה ל-0.5% וזאת לראשונה מזה עשור. בארה"ב, בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם נתון דרישות האבטלה בשבוע החולף. הצפי: 235 אלף דרישות בשבוע.= לעומת 230 בשובע הקודם. יום שישי - בבריטניה יפורסם נתון הייצור התעשייתי ומאזן הסחורות. בתוך כך, עונת הדו"חות תמשיך לרכז עניין השבוע, וזאת לאחר שענקיות הטכנולוגיה אפל, פייסבוק, גוגל פרסמו את הדו"חות בשבוע שעבר. מחר דיסני (סימול: DIS) וג'נרל מוטורס (סימול: GM) יפרסמו את הדו"חות. דיסני תפרסם אחרי הסגירה וג'נרל מוטורס לפני הפתיחה. טסלה (סימול: TSLA) תפרסם את הדו"חות ביום שלישי אחרי המסחר, כך גם פוקס המאה ה-21 (סימול: FOXA). הרשת החברתית טוויטר (סימול: TWTR) תפרסם דו"חות ביום רביעי לפני הפתיחה. המחווה של הנשים מבנק ישראל ליילן השבוע יושבע לתפקיד הפד', ג'רום פאוול, במקומה של הנגידה, ג'נט יילן שמשאירה מאחוריה קדנציה ללא החלטות אמיצות. הנגידה שסיימה את תפקידה השבוע דווקא בטון צורם בשווקים, נהגה לעלות על דוכן הנואמים כאשר הצווארון שלה מורם. במעין מחוות פרידה בפד' העלו בימים האחרונים קמפיין בטוויטר, כאשר גם הנגידה קרנית פלוג והמשנה נדין בודו-טרכטנברג השתתפו במחווה: 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דן 04/02/2018 20:40
    הגב לתגובה זו
    כבר החודש המדדים ישילו מעל 25% וזו רק ההתחלה .
  • rafel12 06/02/2018 08:04
    הגב לתגובה זו
    זה תיקון לאחר העליות החדות מאז עליית טראפ . השוק בחו"ל לא יכול לעלות בלי הפסקה צריך מימוש . לא היה מימוש בא תיקון חד . כאן בארץ אין מה לתקן מדד המעו"ף היה 1700 נקודות וירד .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.