הבנק המרכזי בשוויץ מציג: השתלטות על וול סטריט וגריפת רווחים
הבנק שהפך בשנה האחרונה להיות בעל המניות ה-8 בגודלו בארה"ב מציג ביצועים דמיוניים לשנת 2017
לשוויצרים יש מוניטין מצוין בניהול כספים, אך נראה כי הבנק המרכזי בשוויץ מצא את הנוסחה המדהימה שכל אחד חולם עליו- לעשות רווחים אדירים בלי מאמץ גדול. הבנק הודיע על תוצאותיו הכספיות לשנת 2017, והמספרים מדהימים: הבנק מדווח על רווח של 54 מיליארד פרנק שוויצרים, הרווח הגבוה ביותר ב-110 השנים האחרונות.
איך הבנק יוצר רווח מאוויר?
בשנים האחרונות נחשבת שווייץ למקלט בטוח וכמדינה המנוהלת היטב, בעקבות זאת אנשים רבים רוצים להחזיק כמויות גדולות של נכסיהם בפרנק השוויצרי, דבר שהפך את הפרנק השוויצרי לחזק מידי ופוגע בכלכלה השוויצרית. בתגובה להתחזקות המטבע, הבנק המרכזי בשוויץ החל להדפיס הרבה כסף על מנת להחליש את ערך המטבע המקומי. יתרות המט"ח של המדינה החלו לזנק, והבנק החל להשקיע אותם במניות מסביב לעולם, וכך הפך הבנק המרכזי לבעל המניות ה-8 בגודלו בארה"ב.
שיטה זו, של השקעה של יתרות המט"ח בשוקי המניות, איננה ייחודית רק לבנק המרכזי של שוויץ. החל מחודש מאי 2012 בנק ישראל משקיע גם הוא את יתרות המט"ח שלו בשווקים בעולם, ופברואר האחרון עדכן הבנק על הגדלת החשיפה למניות מ-10% ל-12.5%. ונזכיר כי הבנק מחזיק כעת ביתרות מט"ח של כמעט 113 מיליארד דולר. מהלך הגדלת החשיפה למניות נועדה לעזור לבנק ישראל להגדיל את רווחי ההון על יתרות המט"ח העצומות (להן יש עלות משמעותית). כלומר כסף גדול זורם למניות כאשר יעדי ההשקעה של רזרבות המט"ח הוא מחוץ לישראל.
נכון לסוף הרבעון ה-3, מאזן הבנק מסתכם בכ-87 מיליארד דולר, לבנק יש פוזיציות גדולות בכלל מניות הטכנולוגיה הגדולות: אפל, אמזון, פייסבוק, נטפליקס. נזכיר כי מדד הנאסד"ק שמרכז את מניות הטכנולוגיה זינק ב-2017 בכ-28%, דבר שהניב רווח אדיר לבנק.
אחזקותיו של הבנק בשוק המניות האמריקני נכון לסוף הרבעון ה-3 של 2017:
— Amit Tal (@amital13) 5 בנובמבר 2017הבנק הלאומי השוויצרי נחשב לאחד מקומץ בנקים מרכזיים שמשתפים את הציבור בהחזקות, יחד עם הבנקים המרכזיים של בלגיה, יוון, דרום אפריקה ויפן. הבנק הנפיק 100 אלף מניות בלבד ו-48% מההחזקה (עם 25% מזכויות ההצבעה) נמצאת בידיים פרטיות. בעל המניות הפרטי עם ההחזקה הגבוהה ביותר הוא איש העסקים תיאו סיגרט (6.7%), שחבר בין היתר בדירקטוריון חברת התרופות מרק הגרמנית. היתר מוחזקות על ידי קנטונים (מדינות) שוויצרים, בנקים מרכזיים וגופים ציבוריים. אי לכך. בגלל מבנה האחזקות, מחויב הבנק לפרסם את רווחיו ואת אחזקותיו במהלך כל רבעון, פרסום אחזקותיו במניות צפוי להתרחש במהלך החודש הבא. מניית הבנק (סימול:SNB) טיפסה היום בכ-2% ונסחרת קרוב לשיא כל הזמנים. נזכיר כי המניה ביצעה זינוק של קרוב ל-100% במהלך הרבעון האחרון של 2017.
- 14.זי"פ 10/01/2018 13:52הגב לתגובה זובמדרגות אתם יודעים..
- 13.nav 10/01/2018 12:39הגב לתגובה זוקרנית פלוג נגידה עלובה -לא מקצועית -בכייה לדורות שכמו שאומר כחלון רוצה רק להגיע בשלום הבייתה ....מדינת ישראל אכלה אותה
- 12.לסיכום .. הבנקים מתדלקים את השווקים עד שהחגיגה תיגמר (ל"ת)סימה 10/01/2018 11:48הגב לתגובה זו
- 11.שט 10/01/2018 08:41הגב לתגובה זועכשיו ברור למה ערך הפרנק ירד בשנה האחרונה ב- 6 אחוז (לאחר שירד בהרבה בשנה שעברה). להערכתי המטבע הזר שזורם לישראל הוא כסף שבעבר נישמר בשוויץ, לאחר השחיקה המכוונת של פרנק שוויצרי אנשים בורחים לשקל הישראלי או למטבע יציב אחר. נגידצ בנק של ישראל הטיפשה אמורה היתה לדעת שזה המצב לכן קניית דולרים שלה חסרת תועלת.
- 10.בנק מרכזי 10/01/2018 08:30הגב לתגובה זוקונה מניות גם ב.ישראל קונה לעומת זאת שכח את שער הדולר הורס כלכלה
- 9.שוויץ למה להעלות את הריבית ה0 הם חוגגים עם הכסף שלך (ל"ת)אריק 09/01/2018 19:31הגב לתגובה זו
- 8..... 09/01/2018 19:15הגב לתגובה זוממתי בנק מרכזי קונה מניות?
- 7.מתי 09/01/2018 19:06הגב לתגובה זובישראל היו כמה מפולות של מניות יצור עצמי.(1981-2). זאת מעבר למפולות תוצרת חוץ. תודה לנגידי בנק ישראל על זהירותם
- שט 10/01/2018 08:43הגב לתגובה זוהפסיד כבר 60 מיליארד שקלים על קניית דולרים במחיר גבוה ממחיר השוק.
- 6.האם הפד 09/01/2018 18:44הגב לתגובה זומי קונה בנקים הקונים מניות במחירים מנופחים יספגו הפסדים כבדים בעתיד כל עוד המניות לא נמכרו הכל על הנייר רווחי נייר ימכרו יקראו רווחי הון ממניות
- 5.האם הפד 09/01/2018 18:42הגב לתגובה זומתייקר יתייקר סיום ההון הזול ותתכן יריד ה משמעותית בשערי המניות כ25% ויותר כך צריך להיות
- 4.האם הפד 09/01/2018 18:40הגב לתגובה זויצירת בועות מסכנת את המערכת הפיננסית והקריסה בורסות מיתון כלכלי תתכן יתכן זירוז העלאות ריבית בארהב תשואות האגח יעלו רואים שעולות עליית ריבית הן טווח קצר הן ארוך
- 3.בקיצור 09/01/2018 18:32הגב לתגובה זומחפש רווחי אויר במקום המקום לטפל בשערי הדולר שפגעו ברווחיות החברות המייצאות רווחיות הולכת ופוחתת כדאיות ייצור יורדת העברת מפעלים לחול העיסקי אויר מתעסק ב.ישראל חבורת לוזרים שלא איכפת להם מנותקים מהכלכלה הישראלית
- 2.בקיצור 09/01/2018 18:29הגב לתגובה זורווחים על הנייר במידה שימכור יממש רווחי יממש נקרא לזה באמת רווחים אך כאשר ינסה למכור מה יקרה לשערי המניות תשאלו את שולמן
- 1.משקיע וותיק 09/01/2018 18:19הגב לתגובה זווכל עוד הריבית נשארת נמוכה. אנחנו נמשיך לראות עליות בשווקים.
- אחד 10/01/2018 13:17הגב לתגובה זותראה את הבנק המרכזי היפני מתחיל למכור אגחים וכנ"ל הריבית על אגחים אמריקאים ל10 כבר הגיע ל2.55% . אם מחירי האגחים יצאו משליטה זה ישפיע על מחירי מניות. המיתון מעבר לפינה עניין של מספר חודשים אם לא שבועות.
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
