הפד': חל זינוק באיחורים על החזרי הלוואות בשוק של 280 מיליארד דולר
נתוני הפד' בנוגע לחובות משקי הבית בארה"ב שפורסמו אמש מעלים תמונות מדאיגה במיוחד
ממשיכים לקחת חובות. החוב של משקי הבית בארצות הברית עלה לשיא חדש ברבעון האחרון, כך עולה מהדו"ח הרבעוני של הפד' בניו יורק שפורסם אמש. החוב המצטבר של משקי הבית בארה"ב עלה ברבעון האחרון ב-116 מיליארד דולר, והסתכם ב-12.96 טריליון דולר (כ-66% מהתוצר של ארה"ב). מבחינת חלוקה, המשכנתאות לדיור המשיכו להיות החלק הגדול בחוב של משקי הבית, ורשמו עלייה של 52 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ההלוואות למכוניות עלו ב-23 מיליארד, החוב לחברות כרטיסי האשראי עלה ב-24 מיליארד, והלוואות למימון לימודים עלה ב-13 מיליארד דולר.
החוב של משקי הבית בארצות הברית ב-20 שנה האחרונות ע"פ הפד'
המגמה המעניינת מהדו"ח היא זינוק באיחורים של החזרי הלוואות. אמנם לא בכל סוגי ההלוואות, אך בחובות לכרטיסי האשראי והחובות למימון רכישות מכוניות חלה ירידה חדה במוסר התשלומים מצד הצרכן האמריקני.
ע"פ נתוני הפד' סך כל החובות לרכישת מכוניות מסתכם בכ-1.2 טריליון דולר, כ-24% מתוכם (282 מיליארד דולר) הם חובות לאוכלוסייה בעייתית מבחינת דירוג אשראי. מתוך כל החובות לשוק הרכב, האיחורים המשמעותיים בהחזרי הלוואות( איחור של מעל 90 יום) עמדו על 2.4% במהלך הרבעון האחרון, עלייה לעומת הרבעון הקודם (2.3%).
אבל הנתון לא מספר את התמונה כולה, בשנים האחרונות תפסו חברות האשראי (שאינן בנקים) מקום מרכזי בחלוקת הלוואות לאוכלוסיות החלשות (282 מיליארד דולר). 74% מהלוואות שנוצרו בשנים האחרונות לאוכלוסיות עם דירוג אשראי נמוך מקורן בחברות האשראי אלו. הגרף הבא מדגים בצורה טובה את הזינוק בהלוואות בתחום.
— The Big Shorts trade (@amital13) 15 בנובמבר 2017ע"פ הדו"ח האחרון, בעוד האיחורים על תשלום הלוואות להלוואות שהבנקים העניקו נותרו ברמה של יציבה של 4.4%, האיחורים לחברות האשראי זינקו ברבעון האחרון ל-9.7%, הרמה הגבוה ביותר מאז 2010. הסיבה העיקרית לפער הנ"ל הוא שחברות המימון לרכב נהגו בשנים האחרונות להקל בתנאים לחלוקת האשראי. האיחורים בהחזרי הלוואות לפי מקור ההלוואה
— The Big Shorts trade (@amital13) 15 בנובמבר 2017נתונים אלו, כאשר מגיעים בתקופה בה המשק האמריקני נמצא בשיא, צריכים להדליק מספר נורות אזהרה למקבלי ההחלטות. הדרדרות בתנאים הכלכליים עשויה ליצור כדור שלג גדול שלא ניתן לעצור. נציין כי 2 החברות הגדולות למימון בתחום (סימול:SC, ALLY) נסחרות הערב בשווי שוק של מעל 20 מיליארד דולר.
- 5.אנונימי 16/11/2017 11:18הגב לתגובה זולברוח לכסף בטוח. אבל לא ביטקוין בשום אופן.מזומן בבנק גם בסדר. אחרי המפולת יבוא שוב העליות.
- 4.לממש לממש לממש !!!!!!! (ל"ת)רובי 16/11/2017 02:49הגב לתגובה זו
- 3.וזה כשהריבית 0 (ל"ת)גסי 15/11/2017 18:11הגב לתגובה זו
- 2.מימוש 15/11/2017 18:01הגב לתגובה זו...מומלץ למכור ולממש מניות עכשיו בשיא. אחר כך יהיה מאוד כואב והרווחים ילכו לאיבוד...
- 1.welcome to subprime 2 (ל"ת)שלומי 15/11/2017 17:33הגב לתגובה זו
- אחד העם 15/11/2017 18:16הגב לתגובה זוחברות האשראי קורעות בריביות כך שמי שכן משלם יכסה בריבוע על מי שלא משלם
- בארץ המצב הרבה יותר חמור - אבל משתיקים (ל"ת)ערן 15/11/2017 17:51הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
