הדיווח של ברקשייר: באפט מכר עוד נתח מ-IBM, ואיזו מניה הוא ממשיך לקנות?

הלילה פורסם הדיווח הרבעוני של ברקשייר הת'וואי לגבי שינויי ההחזקות בתיק ההשקעות. תראו את הגרפים
מערכת Bizportal | (6)

ברקשייר הת'וואי, חברת האחזקות של וורן באפט, פרסמה הלילה את השינויים שביצעה בתיק ההשקעות שלה במהלך הרבעון השלישי, ובאפט ביצע מספר מהלכים גדולים. ראשית, האורקל מאומהה ממשיך במגמת היציאה שלו מההשקעה בענקית המחשבים IBM. במהלך הרבעון השלישי מכר באפט כשליש מהחזקותיו בחברה וירד מהחזקה של 54.1 מיליון מניות בשווי 8.3 מיליארד דולר ל-37 מיליון מניות בשווי 5.4 מיליארד דולר.

ב-2011 הפתיע באפט כאשר נכנס ל-IBM בהשקעה של מעל 10 מיליארד דולר והפך אותה לאחת ההחזקות הגדולות בתיק של ברקשייר. עד אז נמנע האורקל מהשקעה משמעותית בחברות טכנולוגיה. במהלך השנים הגן באפט על ההשקעה הזו מול ירידה מתמשכת במכירות החברה וביצועים עלובים של המניה. אבל בתחילת השנה החל באפט למכור את ההחזקה וכעת מתברר כי הוא המשיך לעשות זאת גם ברבעון השלישי.

ב-5 השנים האחרונות איבדה מניית IBM מעל 20% מערכה. מהבחינה הזו, וורן באפט פספס בענק את הראלי הגדול במניות הטכנולוגיה (מניות כמו גוגל, אמזון או פייסבוק עלו מאות אחוזים באותה התקופה) ולמעשה הימר על הסוס הלא נכון. אבל יש לו את אפל.  

לפי הדיווח מהלילה, באפט הגדיל את ההחזקה של ברקשייר בחברת אפל כאשר רכש עוד 4 מיליון מניות וכעת מחזיק באפט 134.1 מיליון מניות אפל בשווי של כמעט 21 מיליארד דולר. באפט נכנס להשקעה באפל כאשר רכש 10 מיליון מניות ברבעון הראשון של 2016. בתחילת 2017 הגדיל באפט את ההשקעה הזו בצורה דרמטית כאשר רכש ממניות אפל בסכום של מעל 10 מיליארד דולר (סביב מחיר של 100 דולר למניה). באוגוסט האחרון נשאל באפט אם הוא מממש מעט מההחזקה נוכח הראלי במניה שכבר הגיעה ל-160 דולר באותה תקופה, ותשובה הייתה שהוא לא מכר דולר. כעת מתברר כי באפט בכלל ממשיך לעמוד בצד הקונה.

מניית אפל נסחרת כיום סביב שיא כל הזמנים במחיר של מעל 170 דולר אחרי ראלי של 60% ב-12 חודשים. בסה"כ מחזיק כעת באפט כ-2.6% ממניות אפל והינו המחזיק החמישי הכי גדול בחברה. בתוך כך, באפט הגדיל ב-10% את ההחזקה של ברקשייר בחברת הזרעים Monsanto והגדיל את ההחזקה בחברת כרטיסי האשראי Synchrony מ-17.5 מיליון מניות ל-20.8 מיליון מניות. 

מניית ברקשייר הת'וואי (סימול: BRK.A) עלתה 12.5% מתחילת השנה, זאת מול עלייה של 15% במדד ה-S&P500. עם זאת, ב-5 השנים האחרונות עלתה מניית ברקשייר ב-115%, זאת מול עלייה של 86% "בלבד" במדד ה-S&P500. כלומר למרות הפספוס עם IBM, המניה של באפט הצליחה להכות את השוק.

שווי השוק של ברקשייר עומד כעת על 452 מיליארד דולר, החברה בעלת שווי השוק ה-7 הכי גדול בוול סטריט. לאחרונה נדחקה ברקשייר ברשימה זו ע"י עליבאבא (סימול: BABA) שאחרי ראלי של 107% מתחילת השנה נסחרת כעת בשווי של 465 מיליארד דולר. בחמישייה הראשונה שולטות ענקיות הטכנולוגיה - הנה קישור לרשימה

מניית IBM מאז 2011, סיוט מתמשך:

מניית אפל מאז 2011, ראלי חסר מעצורים:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אפשר לראות את דעיכת המחזורים באפל (ל"ת)
    כתבה שיווקית 15/11/2017 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שו 15/11/2017 10:13
    הגב לתגובה זו
    טכנולוגית אלא צרכנית. "כלומר למרות הפספוס עם IBM" ??? הפספוס של IBM הוא אפילו לא מכה קלה בכנף ...אז מה זה "למרות"?
  • 3.
    לא עשרים 15/11/2017 10:12
    הגב לתגובה זו
    האם הוא מוכר במסחר או מחוץ למסחר? או שבכל מקרה מחוץ למסחר הוא צריך לפרסם הודעה, ככך שזה לא רלוונטי? האם הוא מקבל פרמית שליטה במכירה?
  • 2.
    ההשקעה של באפט ב IBM מראה שהוא בן אנוש ולא אלוהים (ל"ת)
    ישי 15/11/2017 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 1 ל... (ל"ת)
    ך 15/11/2017 10:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צרות של עשירים (ל"ת)
    דניקו 15/11/2017 09:03
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: