דירקטוריון קוואלקום דחה את ההצעה של ברודקום: ”אנחנו שווים הרבה יותר”

הוק טאן, מנכ”ל ברודקום: "אנחנו נמשיך במגעים עם דירקטוריון קוואלקום וההנהלה שלה”.
נועם בראל | (2)

למרות הצעת הרכש חסרת התקדים אותה קיבלה, בקוואלקום לא מתרגשים. בהחלטה פה אחד של הדירקטוריוון, הוחלט לסרב להצעת הענקית על סך 130 מיליארד דולר אותה הניחה ענקית השבבים ברודקום על השולחן. בברודקום אגב, לא הרימו ידיים, ועדיין נחושים לבצע את העסקה.

פול ג’ייקובס, יו”ר הדירקטוריון של קוואלקום: “הדירקטוריון החליט פה אחד כי ההצעה של ברודקום ממעיטה בצורה דרמטית מערכה של קוואלקום בהתחשב במעמדה המוביל בתחום טכנולוגיות המובייל והצמיחה העתידית שלנו”.

מן העבר השני, בענקית השבבים הטאיוונית לא מרימים ידיים מהעסקה. הוק טאן, מנכ”ל ברודקום: “העסקה תיצור חברה גלובלית חזקה עם פורטפוליו מרשים של מוצרים מובילים בתחומם, וקיבלנו תגובות חיוביות על המהלך. אנחנו נמשיך במגעים עם דירקטוריון קוואלקום וההנהלה שלה”.

הצעת הרכישה, אשר אם תתבצע בסופו של דבר, תהיה הרכישה הגדולה אי פעם בענף הטכנולוגיה, שיקפה מחיר של 70 דולר למנייה, כאשר התשלום יתבצע ב-60 דולר במניות ועוד 10 דולר במזומן, כאשר ביום פרסום הידיעה על הצעת הרכש, זינקה מניית קוואלקום בכמעט 13%. 

אם בכל זאת תושלם העסקה, ברודקום תהיה חברת השבבים השלישית בגודלה בעולם אחרי אינטל וסמסונג. ואם העסקה תושלם, היא תדיח את העסקה שבה רכשה דל את EMC ב-67 מיליארד דולר לפני כשנתיים. החברה הממוזגת של ברודקום וקוואלרום צפויה להיסחר בשווי של מעל 200 מיליארד דולר. וכדי להבהיר עד כמה קדחת הרכישות בוול סטריט היא גדולה, נציין כי קוואלקום עצמה נמצאת במהלך השלמת רכישת ענק משלה, את חברת NXP תמורת 38 מיליארד דולר. ברודקום כבר הודיעה כי ההצעה שלה עומדת בתוקף ללא קשר להשלמת רכישת NXP על קוואלקום. 

שמוליק קרפף, אנליסט מניות חו"ל במערך ייעוץ ההשקעות של לאומי אמר בצמוד לגשת ההצעה כי: "ברודקום מעוניינת בקואלקום משלוש סיבות עיקריות. האחת, קיצוץ משמעותי בעלויות. ברודקום ידועה במשמעת התקציבית הקפדנית שלה וביכולתה לייעל את החברות אותן היא רוכשת. במובן זה, הוצאות תפעוליות בהיקף של 6.67$ מיליארד ב- 12 החודשים שחלפו לקואלקום משמשות כר נרחב למהלכי התייעלות צפויים מצידה של ברודקום. הסיבה השנייה היא כוח מיקוח הטמון ביתרון לגודל. שילוב בין שתי ענקיות המתמחות בשבבים לתעשיית המובייל תוביל לחברה שהיא היצרנית הגדולה בעולם לשבבי מודם מסוג 3G/4G וכן שבבים ל- Wi- Fi. דבר זה בהחלט עשוי לשפר את כוח המיקוח של החברה המשולבת אל מול יצרניות הסמארטפונים הגלובאליות. הסיבה השלישית היא תמחור זול יחסית למניית קואלקום. המניה רשמה ירידה מצטברת של 15.5% מתחילת השנה עד לערב פרסום ההודעה, וכיום מתומחרת לפי 15 פעמים רווח שנתי נקי לשנה הבאה". לניתוח המלא

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal: "העסקה, אם תצא לפועל, תעלה את ברודקום לרמת חברת התשתיות מובילה בתחום התקשורת האלחוטית ובמיוחד הטלפוניה החכמה מה שייתן לה גם מקדמה גדולה במלחמה שמתפתחת בתחום הרכב האוטונומי. זה אומר שברודקום תעשה ככל יכולתה לסגור. בטוח גם שהבנקאים שמלווים ומממנים את הדיל כמו בוטיק ה-M&A היוקרתי Moelis & Co מניו יורק שהביא לעסקה את ג'י פי מורגן, מורגאן סטנלי ועוד, ששכרם מעסקה כזו יהיה משהו כמו 120-30 מיליון דולרים, יעשו ככל יכולתם לסגור. גם מבחינת יכולות המימון של העסקה והסינרגיה בין החברות לא תיווצר בעיה. הבעיות תתפתחנה מכיוונה של קוואלקום שכנראה תדחה את הדיל כנמוך מידי." לניתוח המלא

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אני שם 149 מיליארד + מרסדס שלי ! (ל"ת)
    טוויטו הבאסטיונר 15/11/2017 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני שם 149 מיליארד ולא שקל יותר ! (ל"ת)
    טוויטו הבאסטיונר 15/11/2017 21:45
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: