ירידות בורסה שוק ההון
צילום: Istock

מניית ג'נרל אלקטריק צללה 7.2% במחזור עצום

בזמן שהמדדים חיפשו כיוון, מניית הענק השלימה מפולת שהולכת ומחריפה ועומדת במרכז
מערכת Bizportal | (5)
נושאים בכתבה וול סטריט
עיני המשקיעים בוול סטריט הופנו היום למניית תאגיד הענק ג'נרל אלקטריק שצללה 7.2% אחרי שבמהלך המסחר הירידות הגיעו עד למינוס 8.5%. מתחילת השנה השלימה מניית GE התרסקות של מעל 40% לשווי של 163 מיליארד דולר. נזכיר כי מדובר בתאגיד התעשייה הגדול באמריקה שנוסד לפני 125 שנה ועד לפני כעשור היה החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם. זה התחיל עם הודעה של ג'נרל אלקטריק על הפחתה של 50% בדיבידנד (ל-12 סנט למניה) ונמשך עם כנס משקיעים שקיימה החברה שבה הודיע המנכ"ל על עוד שורה ארוכה של צעדים דרמטיים ("איתחול מחדש של החברה", לדבריו), זאת נוכח ההאטה בעסקיה. מדובר בפעם השניה מאז 2009 שג'נרל אלקטריק חותכת את הדיבידנד והפעם השלישית בלבד בהיסטוריה של החברה. עד כדי כך הדבר חריג. מלבד עניין הפחתת הדיבידנד (שהיה יחסית צפוי), מנכ"ל ג'נרל אלקטריק ג'ון פלנרי שנכנס לתפקידו באוגוסט האחרון הבהיר היום כי הוא הולך לבצע צעדים גדולים לצורך צמצום הוצאות ומיקוד פעילות החברה. "זו הזדמנות להמציא מחדש את החברה האייקונית", כך אמר פלנרי שהסביר כי המיקוד יהיה ב-3 תחומים עיקריים: ציוד רפואי, מנועים לתעופה וחשמל-אנרגיה. זאת בניגוד למצב כיום לפיו החברה חולשת על מגוון כמעט אינסופי של תחומים שכוללים גם מדיה, תאורה, רכבות, כימיקלים, נפט-גז, בנקאות, ספנות ועוד. תחזית החברה היא למכור נכסים ב-20 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. בין היתר הודיע פלנרי על קיצוף 25% מכוח האדם של מטה החברה (כ-1,500 משרות) ועל כיווץ הדירקטוריון מ-18 חברים ל-12 בלבד. בסוף 2016 העסיקה ג'נרל אלקטריק כ-300 אלף עובדים. בהתאם לתכנית אותה הציב פלנרי, החברה תתכווץ באופן משמעותי בשנתיים הקרובות במספר העובדים שלה. לפי פלנרי, 2018 צפויה להיות שנה של איתחול מחדש (reset) והתייצבות בחיי החברה. התכנית שהציגה היום ג'נרל אלקטריק הינה אירוע מתבקש, זאת נוכח מפולת של כ-35% במניה עוד קודם לנפילה היום. מעל 100 מיליארד דולר נמחקו משווי השוק של החברה והיה ברור לכולם שיש צורך בצעדים קשים. מעבר לכך, מאז 2001 המניה תקועה ונחשבת ל'כסף מת'. במצב העניינים הזה למנכ"ל החדש היה ברור שיש צורך בצעדים דרסטיים. החברה הציגה היום תחזית לרווח של 1-1.07 דולר למניה, זאת מול יעד של 2 דולר אותו סימנה הנהלת החברה בשנים האחרונות. כלומר החברה מבהירה היום כי היעד הזה כבר לא רלוונטי ונציין כי היעד העדכני קרוב יותר (ועדיין נמוך) ביחס לתחזיות האנליסטים שעומדות על רווח של 1.18 דולר למניה. מתשואת דיבידנד של 4.7% יורדת כעת ג'נרל אלקטריק לתשואת דיבידנד של 2.3% בלבד. מדובר בהפחתת הדיבידנד הגדולה אי פעם בוול סטריט שמחוץ לתקופה של משבר כלכלי ובאופן כללי ה-8 הכי גדולה בהיסטוריה. הפחתת הדיבידנד תחסוך לחברה כ-4.2 מיליארד דולר בשנה.  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טל 14/11/2017 10:30
    הגב לתגובה זו
    במהלך 2018. חטיבות נוספות עומדות להיסגר.
  • 2.
    [email protected] 14/11/2017 07:32
    הגב לתגובה זו
    לעומת רווח רבעוני של 1.3 מיליארד. מצב החלט מאתגר, מזכיר קצת את טבע.
  • 1.
    שלמה, מה נשמע, יש המלצות ? (ל"ת)
    גוגו חלסטרה 13/11/2017 22:21
    הגב לתגובה זו
  • טל 14/11/2017 10:32
    הגב לתגובה זו
    עוד מחלקות שלא דווח עליהן במדיה עומדות להיסגר.
  • עקיצה ב60 שניות (ל"ת)
    ענקקק 14/11/2017 07:19
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: