לארי אליסון תרם 16.6 מיליון דולר לחיילי צה"ל

אליסון: "במשך 2,000 שנה, היינו עם ללא מדינה. אבל עכשיו יש; אין כבוד גדול יותר מלתמוך בחיילי צה"ל"
גיא בן סימון | (6)
נושאים בכתבה אורקל צהל

ארגון ידידי צה"ל בארה"ב ובפנמה (FIDF) קיים ביום חמישי האחרון (ה'), את ערב ההצדעה השנתי לחיילי צה"ל של סניף לוס אנג'לס במלון 'בברלי הילטון', אליו הגיעו כ-1,200 אורחים מארצות הברית וישראל. סכום הגיוס השנה הגיע לשיא של 54 מיליון דולר לטובת רווחת חיילי צה"ל. בין התורמים הבולטים ניתן למצוא את מי שייסד את חברת אורקל (Oracle) - המיליארדר היהודי לארי אליסון שתרם סכום שיא של 16.6 מיליון דולר.

אליסון בן ה-73 מחזיק בכ-25% ממניות ענקית הטכנולוגיה אורקל (סימול: ORCL) שנסחרת בוול סטריט לפי שווי מדהים של 210 מיליארד דולר וזאת לאחר ראלי של 30% מתחילת השנה. כלומר שווי החזקתו של אליסון באורקל גדל מתחילת השנה בכ-12 מיליארד דולר והוא כיום היהודי השני הכי עשיר בעולם, אחרי מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג.

באירוע אמר אליסון כך: "במשך 2,000 שנה, היינו עם ללא מדינה. אבל עכשיו, יש לנו מדינה שהיא שלנו. לאורך כל השנים מאז הקמתה של מדינת ישראל, החיילים והחיילות האמיצים תמיד נקראו להגן על ביתנו בזמני סכנה. אני מאמין שאין כבוד גדול יותר מלתמוך באנשים אמיצים אלו, ואני מודה ל-FIDF על ההזדמנות לתמוך בחיילים אלו שנה אחר שנה. עלינו לעשות ככל שניתן להראות לחיילים שהם אינם לבדם".

ערב ההתרמה השנתי של סניף FIDF בלוס אנג'לס נחשב לאחד מאירועי הדגל של הארגון. חיים סבן, שאירח את הטקס ומכהן כיו"ר ערב הגאלה השנתי זו השנה ה-11 ברציפות, תרם 5 מיליון דולר, ואמר: "שנה אחרי שנה, התמיכה של הקהילה בלוס אנג'לס למען חיילי צה"ל ממשיכה להדהים אותי, והאירוע השנה שבר שיא של כל הזמנים עם סכום תרומה שטרם נראה. כינוס אירוע זה ב -11 השנים האחרונות הוא פריווילגיה גדולה, ושריל ואני מצפים להמשיך לקדם את המשימה האצילית של ארגון FIDF לתמוך בתכניות רווחה וחינוך לגיבורים האמיצים של צה"ל".

סבן הביא לאירוע את צמרת הוליווד והקהילה העסקית בארה"ב, כמו: ארנולד שוורצנגר, השחקן ג'רארד באטלר, ועוד.

נושא התרומות לצה"ל עורר במשך השנים ביקורות על טיב התרומות ובעיקר, הקשר הישיר בין תורמים ליחידות מסוימות, לרוב מיוחדות, שלעתים בא על חשבון יחידות רגילות או צרכים צבאיים כלליים. במהלך 2016 הציגה ראש מטה אגף כוח האדם בצה''ל, תא"ל מירב קירשנר, נוהל חדש שאוסר יצירת קשר ישיר בין יחידות צבאיות לתורמים, כמו גם תיאום ביקורים לא שגרתיים, יצירת "אירועים מיוחדים" לתורמים מסוימים או הנפקת ציוד מיוחד ליחידות יוקרתיות שאינו מסופק על ידי צה"ל עצמו באופן ישיר. זו גם ההזדמנות להזכיר כי תקציב הבסיס של צה"ל, לפני תוספות מיוחדות כגון הסיוע האמריקני, הנו 59 מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מלך (ל"ת)
    אריאל 06/11/2017 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דוד 05/11/2017 08:25
    הגב לתגובה זו
    יבורך
  • 4.
    כל הכבוד לתורמים ולסבן ה"שמאלני" ...... (ל"ת)
    מנחם 05/11/2017 08:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קורמורן 05/11/2017 07:57
    הגב לתגובה זו
    ישראל כבר מזה שנים מדינה מצליחה מאד מבחינה כלכלית. לדברי מנהיגיה מהמוצלחות במערב. אז מדוע אנו ממשיכים ליזום ולקדם תרומות מנדבנים בתחומים החשובים ביותר בחיינו כאן ? למדינה יש די כסף, אפילו עודפים עד כדי הכרזות על כוונה להקטנת מסים ועדיין עומדים כעניים בפתחם של היהודים עשירי ארה"ב.
  • 2.
    דניאל 05/11/2017 00:03
    הגב לתגובה זו
    הכל טוב רק חבל שהכסף לא מגיע באמת לחיילים.כל הזמן שומעים על חיילים חסרי כל אבל כסף עש בשפע.צריך למיין את מי שזקוק ולתרום לו ישירות בלי מתווכים מושחתים.
  • 1.
    יפה מאד 04/11/2017 21:50
    הגב לתגובה זו
    לחיילים נזקקים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.