גרף

אפל הכריזה על האייפון X החדש - המניה סגרה באדום

המניה רשמה תנודה מטה לאחר תקלה בהדגמה של הטכנולוגיה לזיהוי פנים
גיא בן סימון | (6)
נושאים בכתבה אייפון אפל
10 שנים מאז הושק האייפון הראשון, אפל השיקה הערב את דגם האייפון 8 החדש במטה החברה בקופרטינו שבקליפורניה. לראשונה אי פעם, ההשקה כוללת 3 דגמים - אייפון 8, אייפון 8 פלוס ואייפון X. לצד זאת, ענקית הטכנולוגיה חשפה שורה של חידושים, כמו האפל וואטצ' שיכלול תקשורת סלולרית; גרסה משוכללת של אפל טיוי; והחברה שינתה את השם של חנות האפליקציות שלה שייקרא מעתה ״אפל טאון הול״. גולת הכותרת של ההשקה - האייפונים החדשים. דגם האייפון 8, שמצויד במסך של 4.7 אינץ', יעלה 699 דולרים. דגם האייפון 8 פלוס, שמצוייד במסך בגודל 5.5 אינץ', יעלה 799 דולרים. שניהם בעלי זכוכית קדמית ואחורית ובעלי במעבד A11 Bionic החדש והמהיר יותר, בעל שש ליבות. באיחור של שנתיים מהשוק, המכשירים מאפשרים כצפוי טעינה אלחוטית. למעשה אפל הציגה משטח טעינה אלחוטית לאייפונים החדשים, לשעון החדש ולאוזניות האלחוטיות שנחשפו בנוסף. הבשורה לה כולם חיכו - אפל הציגה את האייפון X, מכשיר מבוסס טכנולוגיית OLED שכולו מסך בגודל של 5.8 אינצ'. המכשיר בעל חיישן אינפרא אדום שמאפשר זיהוי פנים בחושך,הוא נדלק בנגיעה - ואין לו כפתור בית . מחירו: החל מ- 999 דולר. הניסיון שנערך לראשונה בהשקה של הטנכולוגיה לשימוש פנים נכשל, והמניה שנסחרה בשעה הראשונה להשקה בעליות של כ-1% עברה לירידות של 1% ובסופו של יום איבדה 0.4% על רקע כוונתה של אפל להתחיל לקבל הזמנות למכשיר החדש רק באוקטובר ולספקו בנובמבר.   טים קוק, מחליפו של המנכ"ל המיתולוגי סטיב ג'ובס, הציג בתחילת הערב את האפל ווטצ' מהדגם החדש שכולל תקשורת סלולרית. נבהיר, כי לראשונה מדובר באפל וואטצ' שלא מצריך חיבור לסמארטפון. השעון כולל אפשרות לקבלה ושליחת הודעות, שיחות ואפשרות להאזין למוזיקה דרך האינטרנט. בנוסף, השעון של אפל יתריע במידה וקצב הלב עולה או יורד מהר מידי בזמן חוסר פעולה. אפל הדגימה באירוע שיחה סלולרית באמצעות השעון החדש. לאחר שמכירותיו זינקו ב-50% השנה החולפת, קוק הגדיר את השעון של אפל כמוצר מס' 1 הנמכר ביותר בעולם. אפל הכריזה בנוסף על הגרסה החדשה של אפל טיוי עם איכות צפייה של 4K ו-HDR, מה שמאושש את ההדלפות שצצו לפני ההשקה המדוברת. מנכ"ל החברה טים קוק אמר על ההשקה: "סטיב היה אוהב ימים כאלה".  
עד היום מכרה אפל כ-1.2 מיליארד מכשירי אייפון, דבר שהציב אותה במעמד של החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם עם סכום נאה של 261 מיליארד דולר בקופה. כעת השאלה היא - טריליון דולר בייבי? צריך להבין את ההקשר של ההשקה הנוכחית. המבחן הגדול של אפל הוא לא בתחרות מול סמסונג או שאר יצרניות המכשירים, אלא בתחרות מול לקוחות אפל. יש כיום בשוק כ-773 מיליון מכשירי אייפון בשימוש פעיל וההשקה היום נועדה בראש ובראשונה לשכנע חלק גדול ככל האפשר מאותם משתמשים לעבור לשדרג לדגם החדש. ואפל לא עושה להם חיים קלים. שתג המחיר למכשיר נקבע על 1,000 דולר! זאת לעומת מחיר התחלתי של 769 דולר שבו הושק האייפון 7. אמנם מדובר במחיר אסטרונומי אבל הגלקסי נוט של סמסונג שהושק לאחרונה עומד על תג מחיר של 960 דולר. פרופורציות.  לפני 3 שנים בדיוק השיקה אפל את האייפון 6 שהיה המכשיר הראשון עם מסך גדול יותר. המכירות זינקו לשמיים. שלושת המכשירים שהושקו לאחר מכן (אייפון 6S, אייפון 7 ואייפון 7S) לא הצליחו לשחזר את ההתלהבות. ברקע להשקה מניית אפל צמודה לשיא כל הזמנים אחרי ראלי גדול של 40% מתחילת השנה עם שווי שוק של 836 מיליארד דולר, כלומר עלייה של 20% נוספים ואפל היא החברה הראשונה שחוצה את שווי השוק של טריליון דולר.  נזכיר כי וורן באפט שכיום הינו המשקיע המפורסם ביותר באפל וגם אחד הגדולים (מחזיק מניות בכ-20 מיליארד דולר) אמר לאחרונה כי מאז רכש את המניות (בעיקר בתחילת השנה), הוא לא מכר אפילו מניה אחת.  מניית אפל ב-12 החודשים האחרונים:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אור 12/09/2017 23:51
    הגב לתגובה זו
    יש לו כמה יתרונות חומרה על מכשירים אחרים אך הוא בלתי נסבל לשימוש.
  • 5.
    אין על האנדרואיד - אפל אאוט מחיר יקר ממש גזל (ל"ת)
    מרי 12/09/2017 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סתם מכשיר פלצני אין הצדקה לעבור אליו (ל"ת)
    שלומי 12/09/2017 22:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מחר מניות סמסונג מזנקות לאחר הפאשלה של האיייפון (ל"ת)
    בן 12/09/2017 22:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בדרך לתיקון שיתחיל היום (ל"ת)
    הזוי 12/09/2017 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אילן 12/09/2017 16:10
    הגב לתגובה זו
    העדר רץ לאן שאומרים להם. חסידי התפוח לא יאכזבו גם הפעם
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: