עמית טל
צילום: Bizportal

תכירו את בועת "חברות הזומבי" שמתחילה להתפוצץ לאחרונה ומאיימת לסחרר את השווקים

עמית טל | (10)
נושאים בכתבה בועה סאב פריים

בעוד שוקי המניות נסחרים ברמות גבוהות (ויש שיאמרו שבתמיכת הרכישות הישירות שמבצעים הבנקים המרכזיים בשוקי המניות), מתחת לפני הקרקע היציבות מתחילה להתערער ובמהירות. בשבוע שעבר התבשרנו ע"י הבנק המרכזי באירופה (ECB) כי אנחנו לקראת סיום עידן הכסף הזול בשווקים. הבנק אמנם השאיר את הריבית על כנה, אך בסוגיה המעניינת של תוכנית הרכישות רמז הבנק כי ההחלטות יתקבלו באוקטובר. לאחר זינוק של היורו בחמישי האחרון, דאגו בבנק לספק "מקורות" לרשת החדשות רויטרס על כך שהבנק ימשיך לתמוך בשווקים אך יוריד את קצב הרכישות לסביבות 40 מיליארד בשנה הבאה (עדיין ירידה מהתמיכה הנוכחית), ידיעה שלא ממש הצליחה להחליש את המטבע. כפי שכבר שכתבנו באתר בעבר, הבנק נמצא במצוקה ואיננו יכול להמשיך לתמוך בשוק כפי שעשה בעבר, גם אם ממש ירצה בכך (לכתבה המלאה). המושג שחשוב למשקיעים להכיר כעת הוא חברות זומבי (“zombie companies”), המדיניות המונטארית  המשחררת של העשור האחרון יצרה זינוק בחברות אלו. ועתה, כאשר עידן הכסף הזול בשווקים מתחיל להעלם, אותן חברות עשויות להוביל את הכלכלה העולמית לסחרור חד. אז מהי חברת זומבי? ע"פ הבנק להסדרים בינלאומיים (סימול BIS), חברת זומבי היא חברה שקיימת עשר שנים או יותר כאשר היחס בין רווח לפני מיסים להוצאות ריבית נמוך מאחד. כלומר: חברה שרדה רק בגלל יכולת מחזור החוב שלה, ולמרות השיעורים הנמוכים של הריביות כרגע היא איננה מסוגת לכסות את הוצאות הריבית שלה. ע"פ מחקר של הבנק מוקדם יותר השנה, מספרן של חברות הזומבי בארצות הברית הכפיל את עצמו בעשור האחרון, וכרגע מספרן מהווה 10.5% מכלל החברות בארצות הברית. באירופה, בנק אוף אמריקה מעריך ש-9% מהחברות הגדולות בשוק האירופאי מוגדרות כ"מתות מהלכות". הלוואות בעלות סיכון גבוה  בארצות הברית מהוות כיום כ-72% מסך ההלוואות הממונפות, זינוק של 30% ביחס ל-2007, ובמילים פשוטות יותר חוב ובידיים חלשות יותר. קרן המטבע העולמית הזהירה מוקדם יותר השנה כי 22% מהחברות בארה"ב בסכנת פשיטת רגל אם הריביות ימשיכו לטפס. חוץ מהסיכון להלוואות שנלקחו, העלייה במספרן של  חברות זומבי זה לא דבר טוב לכלכלה. יש שיאמרו כי לפחות החברות הללו עדיין מתפקדות, ומספקות מקומות תעסוקה, אך המציאות היא כי כלכלה זומבית מתגמלת את התוצר הלא פרודוקטיבי  ואת המס היצרני. המתמטיקה הפשוטה עובדת כאמור, מספרן של חברות הזומבי זינק בשנים האחרונות הודות למדיניות האולטרה מרחיבה של הבנקים המרכזים, ההיגיון אומר ששינוי מדיניות מצד הבנקים יגרור בעיות רבות לאותן חברות. ובכן, זה בדיוק מה שקורה: מאז תחילת 2017, הגישו מעל 300 חברות קמעונאות בקשות לפשיטת רגל (Chapter 11), זינוק של 31% משנה שעברה והמגמה מתגברת, כך ע"פ  נתונים מאתר BankruptcyData. המגמה המתגברת של פשיטות הרגל מצטרפת להאטה חריפה בשוק האשראי בארצות הברית החודשים האחרונים: האטה חריפה בלקיחת ההלוואות מהבנקים המרכזים, וזינוק בהחזר החודשי של הצרכנים האמריקנים, כך עולה מנתוני הפד'.

הכל הרבה יותר גדול האם אנחנו עדים לתחילת פיצוץ בועת האשראי נוספת נוסח הסאב-פריים, רק בממדים הרבה יותר גדולים? רק הזמן יגיד.  אפשר להתווכח  רבות האם צעדי הבנקים המרכזיים מאז המשבר ב-2008 היו נכונים. הנתונים מראים כי לא רק שהכשלים של 2008 לא תוקנו (מינוף יתר) אלא החריפו. הגרף הבא אולי יציג את התמונה בבהירות: בצד שמאל יש לנו את כמות ההלוואות מול התמ"ג במונחים נומינליים, בצד ימין יש לנו את מחיר הנכסים מול התוצר הנומינלי- מחירי הנכסים התנתקו לחלוטין מהתקדמות הכלכלה.

  נתונים אלו מעלים את השאלה: האם יצרנו בשנים האחרונות את "אם כל הבועות"?

בשנה האחרונה אנחנו עדים לתופעת מתגברת של ממשלות ובנקים מרכזיים  שתומכים בשוקי המניות ע"י קנייה ישירה. למרות הצלחה היחסית בינתיים, השיטה מגבירה אף יותר את מגמת ה"זומבי" בכלכלה, והיא לא יכולה להתמודד עם המתרחש לאחרונה בשוק האשראי שגדול בהרבה משוקי המניות. ללא ספק יהיה מרתק לראות איך הבנקים המרכזיים ינווטו בסערה המתקרבת, כרגע המתמטיקה הפשוטה עובדת!

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    עדי 12/09/2017 14:35
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יודע מה , אז כל פעם ממציאים זומבי אחר שיכול להסביר את זה... זה היתרון בלהיות פסימי , אם אתה צודק אתה אומר לכולם אמרתי לכם ואם אתה טועה כולם אומרים טוב שטעית
  • 7.
    תן שמות של חברות זומבי בארץ בבקשה. (ל"ת)
    ehudhl 11/09/2017 15:15
    הגב לתגובה זו
  • אלון 13/09/2017 00:13
    הגב לתגובה זו
    חלל תקשורת אלקטרה נדלן (בעבר, לפני המעבר לארה"ב) מירלנד (גם עכשיו)
  • 6.
    אחד 11/09/2017 10:07
    הגב לתגובה זו
    מספיק עם ההפחדות והשטויות האלה. כשתתחיל המפולת, בואו אלינו. ידוע שיש מחזוריות בשוק המניות, ומפולות באות והולכות, שאלת מיליון הדולר היא מתי נזהה זאת. אז כל יום יש נביא זעם תורן שמאיים עלינו. הבנו והפנמנו, שלום.
  • 5.
    המלך עירום ! (ל"ת)
    משקיע 11/09/2017 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גדיאל 11/09/2017 04:44
    הגב לתגובה זו
    בעוד שוקי המניות נסחרים ברמות גבוהות (ויש שיאמרו שבתמיכת הרכישות הישירות שמבצעים הבנקים המרכזיים בשוקי המניות), מתחת לפני הקרקע היציבות מתחילה להתערער ובמהירות..
  • 3.
    שימי כהן 10/09/2017 21:48
    הגב לתגובה זו
    אותי לימדו בזול תקנה יקר תמכור.עד היום קניתי עכשיו שהשוק גבוה אני מתכונן לשורט חזק כל מי שרוצה לעשות כסף קל ומהר אני מציע תחכו עוד חודש מהיום ותידו שורט בכל הכוח בפרט בנגזרים של הדאו גונס ודאקס אל תפחדו אתם תכו חזק השוק הזה כבר מפרפר גוסס בדרך למפולת שלא ראיתם בהיסטוריה!
  • האם אתה חושב שתקבל את הכסף במקרה של המפולת הכי גדולה? (ל"ת)
    אסף 11/09/2017 14:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אם ככה, חלק ניכר מהחברות בישראל הן חברות זומבי (ל"ת)
    חיות על מיחזור חוב 10/09/2017 21:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראל יצא ללא נזק גדול ב2008. אך לא הפעם. (ל"ת)
    Sdsd 10/09/2017 21:08
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: