בהסתכלות על גורמי הסיכון, האם נכון כעת לנקוט גישה דפנסיבית יותר בשוק המניות?
אז ללכת לפי המשפט המוכר "sell in may"? זו שאלה טובה לכל שנה, אך האם כעת, לאחר עליות כל כך גבוהות של שוקי המניות, בארצות הברית ובאירופה, יש מקום להקטין חשיפה, או לפחות להגדיל את החלק הדפנסיבי שלה? שאלה זו כרוכה בטבורה לשאלת הלקוח, צרכיו ופרופיל הסיכון שלו ולכן אין לה פתרון בית ספר. כך, כל סיכון שיכול להסיט פרט שונא סיכון, עשוי להוות הזדמנות בעיניו של פרט חובב סיכון.
עם זאת, בחינה של גורמי הסיכוי והסיכון, העומדים כעת על סדר היום של שוקי ההון העולמיים, מצדיקים גישה דפנסיבית יותר בהשוואה לזו של החודשים הקודמים, לפחות מבחינת משקיעים עם פרופילי הסיכון הנמוכים. גורמים אלו כוללים:
1. הרמות הגבוהות שמדדי המניות הגיעו, כאמור. עד לאחרונה קראנו בתדירות יומית, כמעט, על מדדים שקובעים כמעט מדי יום שיאים חדשים, אך לאחרונה ניכרת רגיעה.
2. החששות וסימני השאלה לגבי ממשל טראמפ ומדיניותו. החשש האחרון נוגע לתקרת החוב, שאם לא תועלה תגרור השבתה של שירותי הממשל. בד בבד, עסקים גדולים מתייצבים נגד החלטות של הממשל (רק לאחרונה - בנושא פרישת ארה"ב מהסכם האקלים). חשיבות גורם סיכון זה גדולה במיוחד, היות ואופטימיות לאחר היבחרות טראמפ הייתה בין הסיבות המרכזיות לעליות עד כה.
3. מספר נתונים כלכליים פושרים ובראשם דוח התעסוקה האחרון מעלים סימני שאלה לגבי המשך העלאות הריבית (כנראה לא לגבי יוני, שכן רוב ההערכות הן שהריבית תעלה, אך במבט לחודש ספטמבר, שהסתמן כה כמועד ההעלאה הבא). יצוין, כי ריבית נמוכה טובה למניות, כך שהגיוני לשאול למה חשש שתוואי העלאת הריבית יהיה איטי יותר יפריע להן. התשובה היא שככל שהריבית עולה בגלל הביטחון של ה-Fed (הבנק המרכזי של ארה"ב) בכלכלה האמריקאית, הרי הפוגה עלולה להתפרש כאיתות לירידה ברמת האופטימיות שלו.
- מרחץ דמים ברכבת ללונדון: שני חשודים נעצרו לאחר מתקפת סכין
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורמים אלו ואחרים גוררים לאחרונה נטייה של המשקיעים למשנה זהירות ולכן הם מגדילים את החשיפה לנכסים דפנסיביים יותר (safe heaven); כך, לאחרונה מוליכים את השוק ענפים כגון תשתיות (שירותים ציבוריים), מוצרי תצרוכת בסיסיים, נדל"ן ותקשורת. הענפים הללו אמורים לרדת פחות, אם יתפתחו ירידות שערים, היות והביקוש למוצריהן קשיח, יחסית. יש ביניהן גם מניות צמיחה, שאפשר שירדו פחות בגלל הסיפור הכלכלי שלהן. לבסוף, לא מעטות מהן מציגות תשואת דיבידנד גבוהה, יחסית (שאף תגדל אם שעריהן ירדו). בד בבד, יש ביקוש לאג"ח ממשלתיות אמריקאיות ותשואות הפדיון שלהן ירדו (המחירים עלו) חזרה לרמתן מלפני הבחירות. גם הזהב עולה - נכס מקובל לתקופות שתיאבון הסיכון פוחת.
להערכתי, בהינתן הריביות הנמוכות והחלופות היקרות, יש עדיין מקום לחשיפה המנייתית בחו"ל (הן בארה"ב והן באירופה, שהחלה להתעורר), אך בד בבד להיות ערים להצטברות גורמי הסיכון של הזמן האחרון ולסמיכות למספר אירועים, פוליטיים ואחרים, שיכולה להיות להם השפעה מהותית על הסנטימנט ותיאבון הסיכון של המשקיעים:
1. הודעות הריבית בארה"ב ובגוש האירו; לשווקים ייקח מספר ימים על מנת להפנים לחלוטין את כל ההשלכות. לגבי ארה"ב, חשוב מאוד מה תהייה תחזית הריבית החדשה של ה-Fed. זו מתעדכנת פעם ברבעון.
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
2. בחירות הבזק בבריטניה ובהמשך בצרפת (לפרלמנט) ובגרמניה.
3. התרבות והתפשטות פיגועי הטרור (הן פיזי והן סייבר), חששות מהתלקחות בקוריאה ולאחרונה - ההתפתחויות סביב קטאר.
השפעות אלו תתורגמנה לרמת תנודתיות גבוהה יותר של השווקים. בשורה התחתונה, בתקופה האחרונה אני מזהה נסיגה מסוימת של תמהיל הסיכוי-סיכון, אך צד הסיכוי עדיין נראה דומיננטי יותר. שונאי סיכון יכולים, לדעתי, להמשיך עם החשיפה המנייתית שלהם ולשקול, לפי הצורך, לשלב בה נכסים בטוחים יותר, גם על חשבון פגיעה מסוימת בתשואה הפוטנציאלית.
- 8.אין כסף לתיקון שגיאות כתיב (ל"ת)אורח 09/06/2017 10:30הגב לתגובה זו
- 7.safe haven 08/06/2017 19:17הגב לתגובה זוגן עדן (heaven) לא קשור....
- 6.ילד בגן היה יכול לאמר את זה חחח אפסים שראינו אותם 2008 (ל"ת)תום 08/06/2017 12:24הגב לתגובה זו
- 5.אחד מצחיק 08/06/2017 11:42הגב לתגובה זולא יודע יותר מגברת כהן מחדרה
- 4.רעידת אדמה בהר השורטים (ל"ת)נמ 08/06/2017 10:29הגב לתגובה זו
- 3.יהודה 08/06/2017 10:13הגב לתגובה זומה כותב האסטרטג בסקירתו- יש סיכוי להמשך מגמה חיובית אבל כדאי להיזהר. אולי תחליט מה באמת להמליץ למשקיעים לעשות?
- 2.יושב רק על בזק וטבע ברגע זה מופסד בהם (ל"ת)ר.ב 08/06/2017 09:30הגב לתגובה זו
- רז 08/06/2017 11:21הגב לתגובה זוההפסד.
- אתה נהנה מזה ! (ל"ת)פוקסמן 08/06/2017 10:46הגב לתגובה זו
- 1.אמרתי...כתבתי..וכו.. האם חיסלת את תיק ההשקעות הפרטי ?? (ל"ת)איציק מנדל 07/06/2017 15:00הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
