עסקת הנשק המפלצתית עליה חתם טראמפ עם סעודיה

מערכת Bizportal | (16)
נושאים בכתבה טראמפ

אמנם הכותרת של הסיור הראשון הנשיא טראמפ מחוץ לארה"ב היא 'ביקור שלוש הדתות' (היום בסעודיה ובהמשך בישראל ובוותיקן שברומא), אבל נראה שלא במקרה היעד הראשון הוא סעודיה. ביומו הראשון בסעודיה התחנה הראשונה של טראמפ הייתה חתימה על עסקת נשק בהיקף של 110 מיליארד דולר (עסקת הנשק הגדולה בהיסטוריה) כאשר לפי הדיווח בארה"ב העסקה עשויה להתנפח במשך העשור הקרוב עד לסכום עצום של 350 מיליארד דולר.

סעודיה היא צרכנית הנשק הגדולה בעולם כיום והיא גם יעד הייצוא הצבאי מספר 1 של ארה"ב, וטראמפ ששואף להאיץ את צמיחת הכלכלה האמריקנית, מבין שהדרך למימוש השאיפה עוברת בסעודיה. העסקה הנוכחית ללא ספק תיתן דחיפה משמעותית לתעשיית הנשק האמריקנית ותיצור אלפי משרות בארה"ב.

נציין כי כ-10% מהייצוא הצבאי של ארה"ב בשנים 2011-2015 היה לסעודיה. עם זאת, הנשיא הקודם, ברק אובמה, עצר בשנה שעברה חלק ממשלוחי הנשק לסעודיה בשל חששות כי הנשק יופנה כנגד אזרחים במלחמה בתימן. כעת נראה שהנשיא הנוכחי טראמפ מבהיר לסעודיה כי אצלו יש אור ירוק לביצוע משלוחי הנשק. בתוך כך, אין ספק שהעסקה היום עשויה להלחיץ את אירן שהינה האויבת הגדולה של סעודיה, וטראמפ עושה זאת בידיעה מלאה של מצב העניינים. אם תרצו, טראמפ למעשה מעביר בכך מסר לאירן, שיחסו אליה יהיה שונה מכפי שהיה בעידן אובמה.

מעבר לעסקת הנשק הענקית בהיקף של 110 מיליארד דולר, ייחתמו במהלך ביקורו של טראמפ בסעודיה גם עסקאות בין חברות אמריקנית אזרחיות לסעודיה. בין היתר תיחתם עסקה של 15 מיליארד דולר עם ג'נרל אלקטריק לאספקת שירותים טכניים למגוון תחומים, תיחתם עסקה של 6 מיליארד דולר עם לוקהיד מרטין לאספקת 150 מסוקי בלק-הוק. בסה"כ מדובר בעסקאות נוספות בהיקף מצטבר של כ-55 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    עמירם זקין 22/05/2017 16:41
    הגב לתגובה זו
    ישראל קנתה F35 בעסקה של כ 3.5 מיליארד דולר זה בערך 440 דולר לכל אזרח בישראל העיסקה עם סעודיה 150 מיליארד דולר - זה בערך 500 דולר לכל אזרח אמריקאי בהתיחס לפערים בכלכלות של שתי המדינות זו בודאי לא עיסקה מפלצתית!
  • 11.
    אודי חמודי 22/05/2017 10:12
    הגב לתגובה זו
    סעודיה-ללמוד איך מקימים הרמון ישראל-קבלת יעוץ מקצועי ממשה קצב
  • 10.
    הצלף 22/05/2017 09:15
    הגב לתגובה זו
    אלביט ????
  • בואינג ba. רייתאון rtn לוקהיד מרטין (ל"ת)
    עמנואל מ 23/05/2017 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    טרמפ יפמפם את סעודיה בנשק ובימין מוחאים כפיים (ל"ת)
    האשםתמיד 22/05/2017 08:56
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    איך ישפיע ההסכם על הדולר? (ל"ת)
    הארי 21/05/2017 10:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אשה 21/05/2017 08:34
    הגב לתגובה זו
    טראמפ כמו הרבה זכרי אלפא בהיסטוריה ימיט אסון על העולם
  • כן טרמפ אדיוט אבל לפחות הוא יעוף עוד כמה חודשים (ל"ת)
    גבר 21/05/2017 12:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לילי 21/05/2017 07:20
    הגב לתגובה זו
    נראה שהחלק היהודי בממשל טרמפ מתרכז בכלכלת ארה"ב ושם בצד את כל אמירות טרמפ שעלולות לפגוע בכלכלה . זו הסיבה שהיהודים היו רצויים בכל חצרות המלכים באירופה . עד שהיה צריך לשלם בדם יהודי כדי לחלץ את המלך מזעם ההמון
  • 5.
    לוסי 21/05/2017 04:45
    הגב לתגובה זו
    בסך הכל הוא (ארה"ב) נתקזז על הגרעון עם סעודיה ביצוא של הנפט . בתכלס מוכרים להם נשק במחיר מופקע שהם לא צריכים . והוא גם ישכב ויעלה אבק . לא משנה . הכי טוב שיעלה את מס הדלק בארה"ב . זה יכניס לקופה יותר מ-100 מיליארד . ובמקביל יפיל את מחיר הנפט . כך שהגרעון עם סעודיה יצנח בצורה תלולה .
  • 4.
    טראמפ התותח 21/05/2017 03:30
    הגב לתגובה זו
    הוסיף 100 אלף מסרות צמצם אבטלה אדם גאון
  • האנשים הללו כבר עובדים ומתפרנסים? (ל"ת)
    הוסיף? 21/05/2017 08:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ... 20/05/2017 23:28
    הגב לתגובה זו
    יש כאן את הידע ואת המפעלים אנחנו צריכים עוד 100000 משרות למה אנחנו יושנים ?!
  • ארה"ב חוסמת את ישראל בעסקאות נשק למשל לסין (ל"ת)
    ארה"ב רוצה את העסקאו 21/05/2017 08:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נווה 20/05/2017 21:00
    הגב לתגובה זו
    חבל שזה המצב .. מלחמות בשירות הכלכלה ..
  • 1.
    GE +LMT 20% (ל"ת)
    צביקה14 20/05/2017 20:41
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.