'בלומברג' מדרג את חברות התעופה בעולם - ולא תאמינו מי הכי גרועה
הסכסוך באל על בין ההנהלה לטייסים אמנם בא לסיומו לפני קצת יותר משבוע, לא לפני מאבק עיקש שנמשך יותר משנתיים ושהגיע לא פעם אחת לבית הדין לעבודה, אך את הפגיעה בלקוחות, ככל הנראה, לא ישכחו כל כך מהר.
תחת הכותרת: "קחו בחשבון את הרשימה הזו לפני שאתם בוחרים טיסה", ב'בלומברג' דירגו בתחילת ינואר את עשרת החברות הטובות והגרועות ברחבי העולם לשנת 2016, וזאת בהתבסס על הסבירות לעיכוב הטיסה מצד חברת התעופה. מבין עשר החברות הגרועות בעולם, תמצאו את חברת התעופה הישראלית אל על - מדורגת לא פחות מאשר במקום הראשון (!!) המפוקפק, כשהיא 'משאירה אבק' לאיסלנדאייר שדורגה שניייה, ולאייר אינדיאה - חברת תעופה של עולם שלישי שדורגה שלישית.
מנגד, במקום הראשון בטבלת עשרת חברות התעופה הטובות זכתה החברה ההולנדית KLM עם סבירות של 11.47% בלבד לאיחור הטיסה, אחריה חברת התעופה הלאומית של ספרד, Iberia, עם 11.82%, וחברת התעופה היפנית, JAL, עם סבירות של 12.2% לאיחור הטיסה.
את הנתון הגרוע שהביא את אל על לצמרת הטבלה המפוקפקת צריך לייחס למאבק ההנהלה והטייסים שהביא במהלכו לעיכובים וביטולים של לא מעט טיסות ליעדים מרכזיים בעולם. ב'בלומברג' מצאו כי הסיכוי לאיחור טיסה בחברת אל על עומד על 56%.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 28.גיל כתב 01/03/2018 10:12הגב לתגובה זואוכל גרוע דיילים מתנשאים במחלקת עסקים ותיירים דתיים בכל מקום במטוס לא טסים בשבת ואי אפשר לטוס בנקודות עד שמוציאים לך את הנשמה עולם תשיעי
- 27.גיל כתב 01/03/2018 10:09הגב לתגובה זואלעל הפקירו אותי בחול יותר מידי פעמים אני סיימתי איתם ועברתי לברית סטאר אלייאנס לפני כמה שנים וצדקתי בגדול סוויס לופטאנזה וסינגפור הם החברות הכי טובות בעולם בכל מחלקה ונושא פרייר של אלעל לא עוד
- 26.דב 03/03/2017 21:42הגב לתגובה זוגועל נפש של חברה
- 25.פראייר מי שטס איתם (ל"ת)טוני 27/02/2017 09:22הגב לתגובה זו
- 24.חחחחחחחח גילו לנו את אמריקה. (ל"ת)סתם אחד 27/02/2017 08:55הגב לתגובה זו
- 23.לא קשור לסכסוך הטייסים. חברה גרועה וזהו (ל"ת)ממי 27/02/2017 08:46הגב לתגובה זו
- 22.אסור לטוס אלעל חברה מזעזעת בכל היבט (ל"ת)איש עסקים שטס המון 27/02/2017 04:29הגב לתגובה זו
- 21.חיים 26/02/2017 17:36הגב לתגובה זואל על חברה טובה ובטוחה,הבעייה היא שגם ההנהלה היתה צריכה להבין שסכסוך כזה יגרום נזק,והנפגע העיקרי הוא הצרכנים ובעלי המניות.
- 20./ 26/02/2017 17:26הגב לתגובה זואלעל נמצאת במהלך של שינוי וניקוי יסודי של בעיותיה תוך כדי התאמה למציאות העסקית החדשה.
- 19.יעקב 26/02/2017 17:19הגב לתגובה זואוכל גרוע, דיילים חוצפניים, לא טסים בשבת, חרדים בכל פינה במטוס....עולם רביעי.
- יהודי פשוט 27/02/2017 10:13הגב לתגובה זוכמה שנאה במשפט אחד
- 18.גיל יוטינה 26/02/2017 16:41הגב לתגובה זוכאילו שלא יודעים את זה כבר עשרים שנה... חחח.. עכשיו זה רק רישמי!
- 17.אדי 26/02/2017 16:39הגב לתגובה זולא חידשו כלום החברה הגרועה והיקרה בעולם. בדרך לקריסה מי שמחזיק מניות שלהם כדאי לו לטוס פעם אחת איתם ופעם אחת עם חברה אחרת כדי לזרוק את המניות לעזאזל.
- 16.לפי כל התגובות כאן צריך לקנות מניות אל על כי כולם נגד (ל"ת)22 26/02/2017 13:28הגב לתגובה זו
- יש ר א לי 27/02/2017 00:03הגב לתגובה זודעה ולא המלצה חחח
- 15.להחרים אותםםםםםםםםםםםםםםםםם! (ל"ת)ארז 26/02/2017 13:14הגב לתגובה זו
- מסכים איתך אני טס איבריה (ל"ת)levi ovad 26/02/2017 17:18הגב לתגובה זו
- 14.אבי 26/02/2017 12:10הגב לתגובה זותאמינו לי אין כמו טייסים רומנים. לא תופסים מעצמם ועושים את העבודה כמו שצריך. רק הטייס הישראלי חושב שהוא סגן של אלוהים
- זכרוני 27/02/2017 09:07הגב לתגובה זואבי זה שאתה לא טס עם אל על לא נורא כל ההפסד שלך ...לעומתך הרומנים בהחלט מזהים חברה טובה ובטוחה ולכן מעדיפים לטוס עם אל על גם אם הם צריכים לשלם מעט יותר ...אלה עובדות החיים !! חסרונך באל על לא מורגש כלל ...תמשיך לטוס עם החברה הרומנית ותהנה ...
- 123 03/03/2017 22:06מכיר אמרו לך שהם אוהבים את אל על לא אומר כלום. תביא סטטיסטיקה ממקור רציני שתוכיח את הטענות שלך.
- 13.אפשר לחשוב שישראל עם כל מיעוטיה אינה עולם שלישי (ל"ת)קונפיציוס 26/02/2017 11:49הגב לתגובה זו
- 12.הילדים בגן שלי אמרו את זה מזמן לא צריך את בלומברג (ל"ת)הגננת רותי 26/02/2017 11:14הגב לתגובה זו
- 11.יש ר א לי 26/02/2017 10:54הגב לתגובה זוכה זה כשחותכים את הענף עליו יושבים. מתרסקיםםםםםםם
- 10.like1 26/02/2017 10:50הגב לתגובה זופראייר מי שנוסע אל על
- 9.אזרח חופשי 26/02/2017 10:31הגב לתגובה זוככה ממנים את שלב ב' בקריירה של טייסי חיל האוויר
- 8.איגם 26/02/2017 10:22הגב לתגובה זויותר מדי כוח לטייסים בחברה עד כדי שליטה במחיר המניה, מעוררת חשש.
- גיל 01/03/2017 10:19הגב לתגובה זולא לזלזל בטייסים. אסור לשכוח שהשמש כידוע זורחת להם מהת-חת.
- 7.אל על היא אייר סוריה במחיר של אייר שוויץ (ל"ת)ג'מאל 26/02/2017 10:03הגב לתגובה זו
- 6.מגיע לכם 26/02/2017 09:57הגב לתגובה זומאחל שהחברה הבזויה הנקראת אל על תלך לאלפי עזאזל
- 5.התארגנויות עובדים חונקות את המשק. (ל"ת)יד הנפץ 26/02/2017 09:56הגב לתגובה זו
- 4.RONI 26/02/2017 09:55הגב לתגובה זותתעוררו כי אנחנו והעולם כבר לא קהל שבוי אם לא תתחילו לעבוד ולהזיע אף אחד לא ירצה אותכם אתם כבר לא מייצגים אותנו וחוץ מהרמה של בטחון יש עוד מלא דברים שטייר דורש היום תצאו מהתקיעות תתחילו ליעל תהליכים לדבר עם העובדיםלפזר כל מיני מאפיות שיש לכם שם בקיצר עדיף לסגור לכם את החברה כי אתם בושה לישראל מה זה מקום אחרון ???? מה אתם לא רויאם מה קורה בעולם איך מתייחסים היום לטיירים ולנוסעים
- 3.הגיע הזמן להפסיק לטוס עם הפח זבל המעופף (ל"ת)דן 26/02/2017 09:48הגב לתגובה זו
- 2.הרואה 26/02/2017 09:06הגב לתגובה זואם היו משקללים עוד נתונים כמו נוחות בטיסה, אדיבות הצוות וכו... - היינו מתבססים חזק יותר במקום הראשון!!!
- 1.חיים בסרט 26/02/2017 08:48הגב לתגובה זובגלל זה החברה נראית כך.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה
ג’י סיטי ג'י סיטי 6.75% , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.
בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO, "עם השפעה זניחה על המינוף” ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.
מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.
מה המספרים מספרים
מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.
- הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.
אלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדושהאם הירידות באיי.סי.אל מוצדקות או שמדובר בתגובת יתר?
המניה נפלה אחרי שהחברה סיכמה עם האוצר על העברת נכסי הזיכיון בים המלח למדינה בתמורה לכ-3 מיליארד דולר וביטלה את זכות הסירוב במכרז הבא, והמשקיעים שואלים האם זו תגובת יתר, או ירידה מוצדקת?
מניית איי.סי.אל איי.סי.אל 1.14% צנחה בשבוע שעבר בכ-15% ברקע הדיווח על מזכר ההבנות שנחתם בינה לבין משרד האוצר בנוגע לזיכיון ים המלח, אחד הנכסים המרכזיים וההיסטוריים של החברה. ההודעה, שנועדה להסדיר את סיום הזיכיון בשנת 2030, התקבלה בשוק כאילו מדובר במהלך של “מכירת ליבה” או ויתור על מנוע רווח מהותי, אך מאחורי הכותרת מסתתרת עסקה מורכבת יותר, שכוללת הסכמה רגולטורית שנועדה לייצר ודאות לשני הצדדים, ולמעשה לקבע את תנאי סיום הזיכיון ואת מתווה ההמשך לשנים הבאות.
התגובה החריפה במניה משקפת בעיקר בלבול של המשקיעים. לכאורה, אין כאן "מכירת פעילות ליבה" אלא סגירת חשבון היסטורית בין המדינה לבין חברת הכימיקלים לקראת תום הזיכיון בשנת 2030. מזכר ההבנות שפורסם קובע כי כלל נכסי הזיכיון יעברו למדינה עם סיומו, ואיי.סי.אל תקבל בתמורה 2.54 מיליארד דולר, ובתוספת החזר השקעות בפרויקט קציר המלח, הסכום הכולל צפוי להגיע לכ-3 מיליארד דולר. מדובר בסכום נמוך מהערכות המוקדמות, במה שהיה אחד המשקולות על המניה בשבוע שעבר, אך כזה שמעניק לשני הצדדים ודאות רגולטורית וכלכלית לשנים הקרובות.
על פי הדיווחים, באוצר ביקשו לשים סוף לחוסר הבהירות סביב הזיכיון ההיסטורי ולפתוח את הדרך למכרז חדש, אך נתקלו בזכות הסירוב שהייתה לאיי.סי.אל, סעיף שאפשר לה להשוות כל הצעה מתחרה ולזכות אוטומטית. הפתרון שנמצא היה שילוב של איום רגולטורי והידברות אינטנסיבית, כאשר האוצר אותת כי יפעל לבטל את הזכות הזו בחקיקה אם לא תושג הסכמה, בעוד שהחברה העדיפה להימנע מעימות משפטי מתמשך. התוצאה היא מזכר הבנות שמעניק לשני הצדדים מרחב תמרון, מצד אחד המדינה קיבלה ביטול רשמי של זכות הסירוב והסדרת הנכסים, ומצד שני החברה קיבעה שווי העברה ותמורה עתידית של כ־2.5 מיליארד דולר, בתוספת החזר על פרויקט קציר המלח.
החברה ויתרה בסופו של דבר על זכות הסירוב הראשונה שהייתה לה במכרז הבא, ותתמודד בו על פי תנאים זהים לשאר המתמודדים. במקביל, המדינה תבחן מנגנונים שיבטיחו את המשך פעילות תעשיות ההמשך של איי.סי.אל בישראל. המהלך הזה עשוי לגרום לחברה לשלם יותר בפועל ממה שהייתה יכולה לשלם במידה והייתה לה את האפשרות הזו. גם, על הנייר לחברות אחרות אין סיבה לגשת למרכז כזה שבו לחברה יש יתרון כה מהותי. כעת, המכרז צפוי להיעשות בתנאי שוק ולשקף את המחירים בשוק, אך עדיין יש כוכבית.
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- איי.סי.אל מזנקת - יצואנית האשלג העיקרית של קנדה סגרה את המכסה השנתית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפועל, איי.סי.אל שומרת על יתרון מבני: מערך הפקה ותפעול קיים, ידע הנדסי ומיומנויות מצטברות שיקשו על כל שחקן חדש לבנות פעילות חלופית. גם פרויקט קציר המלח, שבעבר הוגדר נטל כלכלי, מוסדר כך שהזכיין הבא ישא בעלויותיו, מה שמעלה את רף הכניסה במכרז הבא.
