פיצה פפרוני
צילום: צילום מהעיתון)

פיצול השנה במזון המהיר יוצא לדרך - אבל עתידו לוט בערפל

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה פיצול

לאחר המתנה של חודשיים, חברת YUM CHINA תתחיל להיסחר היום (ג') כחברה נפרדת תחת הסימול "YUMC" בבורסה בניו יורק. מדובר בחברה אשר מתפצלת מחברת האם  הידועה YUM BRANDS ותעסוק בניהול והפצה של רשתות מזון מהיר תוך התמקדות בשווקים האסייתים בכלל ובשוק הסיני בפרט. 

יאם ברנדס  מחזיקה את המותגים המפורסמים "קנטאקי פרייד צ'יקן", "פיצה האט" ו-"טאקו בל". הרעיון מאחורי הפיצול הוא כי לחברה המתמחה בפעילות האסייתית יהיה ערך רב יותר כחברה נפרדת מאשר עוד ענף בחברת האם. נציין כי ההחלטה על העמקת פעילות בשוק הסיני אינה עניין טריוויאלי, כפי שהיה לדוגמא בתחילת העשור הנוכחי.

הספין-אוף של החברה הוכרע בעקבות הצטרפותו של מנהל קרן גידור קית מייסטר, למועצת המנהלים של יאם בשנה שעברה. למן הרגע שמייסטר הפך למשקיע אקטיבי הוא הפך לאחד מהמנועים העיקרים להחלטה. מניות החברה נסחרות היום במחיר של כ-24.2 דולר. בתוך כך שווי שוק של החברה הינו כמעט 238 מיליון דולר. 

בשנה שעברה, יאם בראנדס הייתה אחראית על 23.8% משוק המזון המהיר של סין. מדובר בירידה משמעותית מהשיא של 40% שנרשם בשנת 2012 וה- 30% משוק רשת המזון המהיר של סין בשנת 2015. נתונים נוספים מצביעים על כך שהמכירות של הרשת בסין ירדו בשיעור של 1% אל מול המכירות בשנה שעברה. זאת ברקע לקריאות מחאה של חדירת מותגים זרים אל השוק הסיני. 

חברות אמריקניות נוספות ידועות סובלות מהמצב בסין. חברת נטפליקס NETFLIX למשל הודיע עם פרסום הדו"ח הרבעוני האחרון כי היא משהה את מצמציה לחדור אל השוק לאור התלאות הרגולטוריות שעברה. עם נטפליקס אפשר גם להזכיר את מקדונלד'ס אשר מחפשת מזה זמן קונים לפעילותה באסיה עם התמקדות בפסיפיק. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".