סגירה באירופה: הפוטסי נחלש 0.8%, הדאקס סגר בעליות קלות

מערכת Bizportal | (4)

יום המסחר הנוכחי באירופה נסגר במגמה מעורבת עם נטייה ברורה לירידות. מדד הדאקס הגרמני עלה בכ-0.1%, לעומתו הקאק נחלש כ-0.2% והפוטסי נפל 0.8%. מדד הסטוקס 600, אשר מבקש להציג את המגמה הכללית ביבשת נחלש היום 0.3%. 

מדדי אירופה

פוטסי

דאקס

CAC 40 0%

בחדשות החברות: ענקית התרופות באייר (סימול: BAYN), העלתה את מחיר הצעתה לרכוש את חברת החקלאות והזרעים מונסנטו (סימול: MON) במה שככל הנראה הולכת להיות עסקת הרכישה הגדולה של השנה. באייר מבקשת ליצור חברת ענק בקנה מידה עולמי שתעסוק בייצור זרעים וחומרי הדברה. אם כי הנהלת החברה הגרמנית טענה כי העלאת המחיר תלויה בשינויים במשא ומתן בין החברות. 

ההצעה הנוכחית של באייר עומדת על 127.5 דולר למניה. טרם פתיחת המסחר היום, מניית מונסנטו נסחרה בשווי של כמעט 108 דולר. כלומר מדובר פה באפסייד משמעותי של 16%. 

נתון הצמיחה  אירופה ברבעון השני אושר על 0.3%, כלומר האטה בקצב הצמיחה ביחס לרבעון הקודם שעמדה על 0.5%. לפי 'IHS Markit' ציפיות השוק לרבעון השלישי נמוכות ועומדות על 0.3%, למרות שאירופה הצליחה להתמודד עם השפעות הצבעת הברקזיט.

בגרמניה פורסמו נתוני סך ההזמנות  ממפעלים גרמניים, שעלה 0.2% ביולי אך נמוך מהציפיות של השוק לעלייה של 0.6%. 

בשוויץ פורסמו נתוני צמיחה שעלו על התחזיות כאשר התמ"ג עלה 0.6% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון של השנה, וב-2% לעומת הרבעון השני של 2015. צפי הכלכלנים היה לעלייה של 0.9% בלבד בקצב שנתי.

המשך הרחבת המדיניות המוניטרית באמצעות רכישות אג"ח על ידי הבנק המרכזי באירופה נמשכות כבר 18 חודשים ובשבוע רשמו נקודת ציון בדמות סכום של טריליון אירו ברכישות. "ההרחבות הכמותיות ושיעורי הריבית השליליים אמורים להישאר עד שנת 2021". כך טוען ראש מחקר הבנקים קיאן אבו חוסיין בג'י פי מורגן. מבחינה חשבונאית טוען אבו-חוסיין כי "כל עוד מצב זה יימשך שולי הרווח של הבנקים לא אמורים להשתפר לאור העובדה ש-60% מרווחי הבנקים מגיע מהלוואות - לכן התשואה להון תיוותר נמוכה ביבשת". 

קיראו עוד ב"גלובל"

הבנק מחליט כמה אג"ח ירכוש מכל מדינה בהתאם לגובה התוצר שלה, כאשר נכון לסוף אוגוסט הוא רכש אג"ח גרמני בשווי 238 מיליארד אירו, אג"ח צרפתי בשווי של 189 מיליארד אירו ואג"ח איטלקי בשווי של 164 מיליארד אירו. הבנק המרכזי הכריז על תכנית ה-QE בינואר 2015 שמטרתה להגביר רמות האינפלציה ביבשת, שעומדת כרגע על 0.2% ונמוכה מהיעד שעומד על 2%. עם זאת, הכלכלנים תוהים אם התכנית מצליחה בעוד אי הוודאות בגוש האירו קיבלה דחיפה משמעותית עם תוצאות משאל העם בבריטניה. 

בתוך כך אנליסט הבנקים של ג'י פי מורגן כי הוא מאמין שההרחבה הכמותית תימשך עד שנת 2021. 

כאמור, הבנק המרכזי של אירופה צפוי ביום חמישי הקרוב לספק את המשך המדיניות, והציפיות מעורבות. מצד אחד, ציפיות להמשך התכנית להרחבה מוניטרית מעבר לחודש מרץ 2017 ומצד שני, ציפיות מהבנק להמתין לסוף השנה כדי לאמוד את השפעות ה'ברקזיט' בבריטניה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יוסף 06/09/2016 20:59
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל זה נקרה צלילה בכלכלה זה נקרא תנודה קטנה ובלתי משמעותית
  • 2.
    לבנתיים 06/09/2016 19:56
    הגב לתגובה זו
    איפה הברקזיט שהבטיחו לנו ? מה עבדו עלינו בעניים ? כן בגדול , כל מי שמכר אכל אותה.
  • 1.
    דרומה חזק 1389 (ל"ת)
    זקן בבורסה 06/09/2016 09:34
    הגב לתגובה זו
  • זבדיאל 06/09/2016 19:53
    הגב לתגובה זו
    אירופה תמשיך לעלות והריבית השלילית לא מותירה ברירה אלא להשקיע בשוק ההון. תתחיל להתרגל להרבה הרבה הרבה שנים של ריבית נמוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.