הכסף זורם בקצב שיא של 7 שנים אל שוק הסחורות - ובשל כך כדאי להיזהר

אלמוג עזר | (5)
נושאים בכתבה ברקליס זהב
אחרי מספר שנים קשות בתחום הסחורות, נראה כי שנת 2016 היא שנה שבה ניתן להצביע על התאוששות בתחום. אם לשפוט לפחות על פי כמות ההון שזורמת מכיוון המשקיעים אל תוך שוק הסחורות. בבנק ברקלי'ס מדדו את תזרים ההשקעות אל תוך שוק הסחורות. על פי הדו"ח של החברה, חצי השנה הראשונה של שנת 2016 הייתה חצי השנה שהתאפיינה בזרימת ההון הגדול ביותר אל תחום הסחורות. חלוקת ההון מתחלקת לארבעה סקטורים שונים: מתכות יקרות, מתכות רגילות, אנרגיה וחקלאות. סך ההון שזרם לשוק האמור הגיע לכדי 50.8 מיליארד דולר. בחצי השנה הראשונה של שנת 2009, ההון שזרם אל תוך שוק הסחורות הגיע לכדי 51.8 מיליארד דולר. את המהלך מובילות המתכות היקרות. נציין כי הצמיחה בתחום מופיעה בתקופה בה ההון שזורם אל תחום האנרגיה נחשב דליל יחסית לאור הירידה בשווי מחיר הנפט.  במידה וכל ארבעת הסקטורים יסיימו את השנה הנוכחית בזרימת הון חיובי, זו תהיה הפעם הראשונה שזה התרחש מאז שנת 2011. אם כי ה"הישג" המוזכר של שוק הסחורות אינו מובטח. במיוחד כאשר מבינים שחלק מהותי מעלייה בהשקעה בסחורות נובעת מהעלייה בהשקעה במתכות יקרות. השקעה במתכות יקרות מתקשרת לתקופה של תנודתיות בשוק ההון ובריחה לחוף מבטחים. מחיר הזהב אינו קורלטיבי לשוק המניות כאשר האחרון מהווה אלטרנטיבה להשקעה או מעין גידור לתיק השקעות.  בחודשים האחרונים, התנודתיות גברה בשוק המניות העולמי. במיוחד לאור ההודעה על ברקזיט של בריטניה (עזיבתה המתוכננת של המדינה את האיחוד האירופי בשנת 2018). זו צפויה לגבור עם ההתקדמות אל עבר הבחירות בארה"ב. בתוך כך מחיר הזהב עלה וגם מחיר מתכת הכסף. מתחילת השנה מחיר הזהב עלה 26.3%. מחיר הכסף באותה תקופה טיפס 42.3%.  נציין כי על פי אותו דו"ח של ברקליס, מחיר הסחורות נוטים להציג עליות נאות במחצית הראשונה של השנה, אך לאחר מכן, הכיוון משתנה והמחירים מתחילים לרדת. כך קרה באופן ברור בשנת 2015 ובשנת 2014.   

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כאשר 07/08/2016 21:56
    הגב לתגובה זו
    מנכסים פיננסיים בורחים לנכסים ריאליים נדלן סחואות
  • 3.
    שכל ישר 07/08/2016 09:28
    הגב לתגובה זו
    את המפולת ב 2008 ניבאו רק שני מומחים ידועים מתוך אלפי מומחים ואנליסטים בעולם שצחקו ולעגו לתחזית האפוקליפטית שלהם . גם ביום יום ההצלחה הממוצעת של האנליסטים והמומחים בחיזוי היא פחות מ 50 אחוז לפי הנתונים בדיעבד . יש להקשיב להם יחד עם זאת לפעול בשווקים לפי ההיגיון ותחושת הבטן האישית .
  • 2.
    זהבי 06/08/2016 19:26
    הגב לתגובה זו
    הייתי ממליץ לקנות תעודות סל של זהב ושל כורי זהב . לא חסרות תעודות טובות . הסיבה היא סכנת הקריסה ההולכת וגוברת ככל שהמדדים והמניות עולים לשיאים בלתי הגיוניים תוך התעלמות המשקיעים מהיחס השלילי בין הרווחים של החברות לעומת ערך המניות שלהם , תופעה שהרבה שנים לא הייתה . הפד מפחד להרים את הריבית בגלל החוב האדיר של 40 טריליון דולר של ממשלת ארצות הברית והריבית האפסית ממשיכה לפמפם את השוק בכסף זול . עד מתי ? זאת בועה ללא ספק שתתפוצץ לבסוף .
  • 1.
    שמטוב 06/08/2016 10:12
    הגב לתגובה זו
    של אילו שהם עובדים למענם. הכותב טוען שיש באופן קבוע עליות בחצי ראשון של השנה וירידות בחצי השני של השנה. אבל מה ? הוא לא מביא שופ הוכחה. שיביא גרפים מה קרה ב- 5 השנים האחרונות בתור הוכחה, אחרת לא מאמין. הזרימה לשוק הסחורות יכולה לבטא חוסר אימון במה שקורה בשוק הפיננסי של חברות. בורחים לשוק שמרני ויציב יחסית: למטבע זר טוב, לאגות חוב ממשלתיות, , לנדל"ן, לסחורות יסוד. אני הייתי בורח עכשיו לסחורות שיש להן סיכוי לעלות או לפחות לא ליפול חזק.
  • משה 06/08/2016 22:57
    הגב לתגובה זו
    הם יעשו לך שטיפת מח.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: