אירופה: אחרי נאום דראגי בניו יורק - הדאקס עלה 1.3%

מנגד, הנפט צולל ונסחר ברמה של 38.3 דולר לחבית. האירו מזנק עוד 1% אחרי שטס בשל אפקט דראגי
מערכת Bizportal | (7)
נושאים בכתבה אירופה

תיקון מעלה באירופה, אך בשיעורים מתונים יותר: המדדים המובילים ביבשת נסחרו אמנם בעליות של עד 2.2%, אך עם פתיחת המסחר בוול-סטריט חלה החלשות משמעותית בעליות השערים, והמדדים סיימו בעלייה מתונה יותר. נציין את הקאק שעלה בסיום 1% - יום לאחר ניצחון הימין הקיצוני במדינה.

בתוך כך, אי אפשר להתעלם ממחיר הנפט שמאבד כעת 5% למחיר של 38 דולר לחבית וגורר אחריו לחץ מכירות כבד במדדי וול סטריט.

שבוע המסחר ביבשת נפתח לאחר הראלי החזק בוול סטריט ביום שישי האחרון, כשמדד הדאקס שצלל כמעט 5% בשבוע שעבר, מוביל את העליות היום, וכבר זינק 2.2%. זאת, לאחר ההבהרות מכיוונו של ה-ECB, שטרם 'תומחרו' במדדים האירופיים (אך הביאו לזינוק בוול-סטריט).

דאקס

CAC 40

פוטסי

כאמור, הגורם להתגברות העליות בוול סטריט ביום שישי היה נאומו של דראגי בכנס בניו יורק אחרי סגירת המסחר באירופה - ולכן המדדים ביבשת מגיבים לדבריו רק היום.

בשוק המט"ח, האירו מתקרב כעת לרמת ה-4.20 שקל לאירו, אחרי שדווקא ירד מול השקל בשעות המוקדמות יותר.

?אירו רציף

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    משקיע דרומי 07/12/2015 15:29
    הגב לתגובה זו
    כל השווקים בעולם חיוביים אבל לקומץ שחקני מעוף מתאים ירידות או שוק יורד .......עד שהשוק לא ירד לרמה שמתאימה להם להתכסות בשורטים הם לא יפסיקו לדרדר את השוק . השוק בשליטה מלאה שלהם .וכשזה יקרה והם יעברו ללונגים גם אם תרד פצצת אטום על אחד העם הם יעשו הכל בכדי להרים את השוק . אין להם פחד הכל חוקי .עובדה זה קורה כבר 20 שנה . אף אחד לא מתערב לא הבנקים לא הקופות לא הקרנות ובעיקר לא הרשות לניירות ערך .......בהצלחה
  • 5.
    אורי 07/12/2015 15:21
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחחח. כל מילה מיותרת.
  • 4.
    הזדמנות למכור 07/12/2015 15:09
    הגב לתגובה זו
    לכלכלה האמריקאית שלא נדבר על עלית הריבית הצפויה בעוד שבוע וחצי
  • 3.
    ישראל ישראלי 07/12/2015 14:41
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה .. העיקר ישנם ועידות לעסקים... במקום ועידה למושחטים
  • 2.
    שי 07/12/2015 14:28
    הגב לתגובה זו
    נסחרה אתמול עד 7380 והיום פתחה ב 7000??
  • 1.
    ביזפורטל ליצנים 07/12/2015 09:40
    הגב לתגובה זו
    כותרות מבהילות מידע מטעה. מילא שאתם לא רושמים את המידע בכותרת ו"כופים" עלינו להיכנס לכתבה, אבל לפחות שהמידע יהיה נכון
  • מה אתה מזיין תשכל? (ל"ת)
    אחד שיודע 07/12/2015 10:30
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.