ראש הפד' ג'נט יילן: "העלאת הריבית תתרחש מאוחר יותר השנה"

בעוד העולם הכלכלי עסוק ביוון, ראש הבנק האמריקני החליטה להניח את כל הקלפים על השולחן
אלמוג עזר | (14)
נושאים בכתבה ילן

לאחר שנאומה האחרון ביוני הסתיר יותר מאשר גילה את השקפותיה על הכלכלה האמריקנית, נאמה היום שוב ג'נט יילן נשיאת הפד'. המשקיעים חיפשו להבין מהי התפישה של הבנק המרכזי על האינפלציה הנמוכה בארה"ב, הפגיעות שהכלכלה המקומית יכולה לחשוף בעקבות המצב הגלובאלי וכמובן מתי תועלה הריבית האמריקנית. 

ילן בנאומה נצמדה לדף המסרים הקבוע של הבנק המרכזי לאחרונה: "הכלכלה האמריקנית ממשיכה להשתפר, האבטלה יורדת והאינפלציה מתקרבת לאחוזים רגילים יותר". ילן הוסיפה "בהתחשב בנתונים הנוכחים, יהיה זה הגיוני לקחת את הצעד הראשון להעלאת ריבית כבר בשנה הנוכחית ולהתקרב אל עבר מדיניות מוניטארית נורמאלית". 

על פי סקר בלומברג, בוול סטריט כבר השלימו עם עליית הריבית המתקרבת בחודש ספטמבר הקרוב. ההערכות בשוק החוזים בשיקגו מהמרים על העלאת ריבית בהתחלת שנת 2016. במידה וזו אכן תתרחש, היא תהא עליית הריבית הראשונה מאז שנת 2008. 

לצד ההבטחה שיילן סיפקה לשווקים היא ביקשה להבהיר כי מצב המחירים במדינה (אינפלציה) וההלך הכלכלי עדיין בלתי ברור. לכן התפתחויות בלתי צפויות עד להגעת עת העלאת הריבית עלולות לדחות אותה",

נציין כי בחודש האחרון גברו הקולות על כך שזוהי אינה העת לעלות ריבית, לנוכח רגיעה בשוק האבטלה והקפאון בשכר, כפי שהצטייר על פי דוח התעסוקה של חודש יוני. כמו כן, המצב הכלכלי באירופה והחולשה של שוק המניות הסיני, גם הוא מאיים על היציבות העולמית. במידה ואכן תועלה הריבית, הדולר האמריקני יתחזק מול מטבעות העולם ועלול להוסיף לאי היציבות של הכלכלה העולמית. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    המבין יבין 12/07/2015 18:15
    הגב לתגובה זו
    כבר שנים מבוצעת בישראל הרחבה כזו בנק ישראל קונה דולרים ( במקום אגרות חוב )ושופך מיליארדים שקלים לשוק
  • 13.
    קרנית 11/07/2015 15:09
    הגב לתגובה זו
    פספסה הרחבה כמותית. תכף הריבית תעלה וכל הכלכה פה שמבוססת על נדלן תקרוס. יחד עם קחלון הבלוף הכי גדול העיקר הדיר עצמו מהגז.
  • 12.
    קחלון 11/07/2015 15:06
    הגב לתגובה זו
    לא רק בגלל מס רכישה . אלא הריבית . מי שהעלה את הנדלן לשיאים זאת הריבית ומי שיחזיר את הנדלן לתחתית זאת הריבית עוד שנה המחירים יורדים לפחות 20%
  • 11.
    מפורט, מושקע, מעניין 11/07/2015 01:44
    הגב לתגובה זו
    https://goo.gl/7p838D
  • 10.
    עליית ריבית באוקטובר 10/07/2015 22:09
    הגב לתגובה זו
    אין שום ספק שעליית ריבית באמריקה צפויה עוד השנה. אמריקה למדה מניסיונה הרע של יפן שהשאירה את הריבית בשפל במשך שנים רבות, דבר שממשיך להשפיע לרעה על הכלכלה היפנית עד היום.
  • 9.
    קדימה צדיקה 10/07/2015 21:29
    הגב לתגובה זו
    שקר הריבית והניפוח
  • 8.
    ירוק עולה 10/07/2015 20:35
    הגב לתגובה זו
    לצערכם העיתונות ממשיכים למעלה. וממשיכים להרויח כסף והרבה. לצערכם. תמשיכו לעשות דרמות ,חחחח . וזכותכם ורק בזכותכם הבורסה עולה
  • 7.
    you want to shoot, shoot dont talk (ל"ת)
    על זה נאמר 10/07/2015 20:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לי זה מתחיל להישמע כמו בולשיט אחד גדול (ל"ת)
    לא תהייה עליה בריבית 10/07/2015 20:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מאיר פ 10/07/2015 20:12
    הגב לתגובה זו
    בזמן שמדברים על עליית ריבית בארצות הברית ( ישראל נאמר ע״י הנגידה כי הריבית לא תעלה עד סוף השנה ) למרות זאת השקל מתחזק נגד הדולר ..זאת כלכלת ספקולנטים הפוגעת בצניחה בישראל
  • 4.
    Airplain 10/07/2015 20:04
    הגב לתגובה זו
    נכונו לנו עוד ימים יפים וירוקים.
  • 3.
    מתי בישראל? 10/07/2015 19:54
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו
  • 2.
    צחי צח 10/07/2015 19:53
    הגב לתגובה זו
    יאללה דולר
  • 1.
    אבל באמת הגיע הזמן (ל"ת)
    הגיע הזמן 10/07/2015 19:53
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: