הלחץ גובר: ציפראס מבהיר כי יוון מוכנה לומר ‘Big No’ - והבורסה באתונה צוללת

עוד 13 יום. מחר יפגשו שרי האוצר של האיחוד, הבנק המרכזי ביוון מזהיר לראשונה שיוון עלולה לעזוב את גוש היורו
אלמוג עזר | (6)
נושאים בכתבה יוון

יום לפני פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי בלוקסמבורג, ראש ממשלתי יוון אלקסיס ציפראס מחריף את הטון ובנאום בפרלמנט היווני הוא אומר - "יוון מוכנה לומר ‘Big No’ להסכם רע". הבורסה באתונה נופלת כעת מעל 3%. מדד הדאקס משיל 0.25%. בתוך כך, נציין כי ליוון ולנציגי הלווים שלה נותרו עוד 13 יום בלבד להגיעה להסכמות, ועוד נציין כי ההערכה היא שזה יהיה בלתי אפשרי לבצע פריצת דרך ממש בימים האחרונים, שכן כל הסכם יהיה טעון אישורים רבים. כלומר הימים הקרובים הם ימי הכרעה.

מדבריו של ציפראס ניתן להבין כי במידה ונציגי האיחוד האירופי וקרן המטבע ימשיכו לדרוש רפורמות כלכליות מרחיקות לכת כגון קיצוץ נוסף בפנסיות ובשכר תמורת הענקת סיוע, יוון תסרב אפילו במחיר של פשיטת רגל ויציאה מהגוש. ציפראס טען כי האחריות במקרה שכזה תהיה על כתפיו. 

לצד ציפראס, הבנק המרכזי ביוון פרסם לראשונה היום אזהרה על כך שיוון עלולה לעזוב את גוש היורו ואף את האיחוד האירופי במידה והמו"מ בין הצדדים לא יבשיל לידי הסכם. לדברי כ הבנק, "כשלון השיחות יעניק את האות לתהליך כואב אשר בסופו עלול להסתיים בתוצאה בלתי נמנעת". 

ז'אן קלוד ג'ונקר נשיא הנציבות האירופית האשים את ציפראס על כך שהוא אינו מפרש נכון את ההצעה של אירופה ליוון. לדבריו ההתעקשות של ציפראס הופכת את התרחיש שבו יוון פושטת את הרגל לתרחיש מציאותי. שר האוצר הגרמני וולפגאנג שוובלה טען כי מדינתו מכינה תוכנית מגירה במידה ויוון ושאר היבשת לא יגיעו לידי הסכם. 

נזכיר כי עד שבוע שעבר למרות אי ההסכמה על תנאי השבת החוב של יוון לקרן המטבע, הרטוריקה שליוותה את השיחות הייתה אופטימית הן מצד נציג יוון והן מצד שאר היבשת. עתה נראה כי גם האופטימיות הזו אזלה. על יוון להשיב בסוף חודש יוני 1.4 מיליארד יורו לקרן המטבע הבינלאומית, זאת לאחר שהמדינה דחתה את השבת התשלום הראשון של החוב מתחילת יוני לסופו. 

דברים שרואים מכאן לא רואים משם 

במידה ויוון תתרצה ואכן תבצע רפורמות בתנאי הפנסיה במדינה ותשלומי ההעברה, היא תוכל לקבל קרנות עזרה מאירופה בכדי לאושש את כלכלתה. שווי הקרנות מגיע לכדי 7.2 מיליארד יורו. מפלגת סיריזה נבחרה בתחילת השנה בדיוק בשביל הרגעים הללו שמתקיימים באירופה. המצע של המפלגה היה לסירוב קבלת הלוואות נוספות מהיבשת תמורת רפורמות כלכליות במדינה אשר יפגעו באזרחים, יחלישו את הכלכלה ורק יגרמו למדינה להסתבך עוד יותר מול נושיה (כך על פי המפלגה).

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ראיס-פוטין-טיל 400S 18/06/2015 12:56
    הגב לתגובה זו
    תמות נפשי עם אנגלה מרקר"... אבל פוטין -אין לו תעודת מציל. פוטין -טוב להטביע...אוקראינה -קרים-דונייצק....
  • 4.
    איש טוב 18/06/2015 08:42
    הגב לתגובה זו
    יופ יבוא תגיע המפןלת
  • 3.
    קלקלה 17/06/2015 19:12
    הגב לתגובה זו
    לפי שיטת הקטסטרופה - פושטים את הרגל , אין כסף לקנות שום דבר , אין דלק , אין חשמל , אין תעשיה אין תחבורה ... וחוזרים לימי קדם . נהדר . לא צריך את אירופה . ( לא יאומן )
  • 2.
    ואז היוונים יבינו עם מי יש להם עסק.... (ל"ת)
    Big No? 17/06/2015 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הגרמנים יתקפלו ברגע האחרון (ל"ת)
    אמיר 17/06/2015 17:47
    הגב לתגובה זו
  • אני קפלתי גרמני תוך דקה ועוד על עקבים (ל"ת)
    מריה קוסטס 17/06/2015 18:09
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.