בעקבות הכרזת אובמה: אתר התיירות AIRBNB יציע לאמריקנים דירות בקובה
לאחר ההכרזה הדרמטית אשתקד של נשיא ארה"ב ברק אובמה, על כך שארה"ב וקובה יבקשו לנרמל את היחסים בינם, יזמים אמריקאיים ממשיכים לחפש אפשרויות להרחיב את עסקיהם באי. אם כי ההתפתחות האחרונה בתחום בהחלט מפתיעה.
העדכון האחרון בנושא שהזכרנו היה התאגדות של קרן השקעות אמריקנית שתחפש היכן ניתן להשקיע בקובה, תחת ההגבלות החמורות הקיימות היום. הקרן היא קרן נאמנות שמתכוונת להשקיע בעיקר בתחום התיירות, התקשורת והתשתיות.
ההתפתחות האחרונה בנושא מוזכרת היום באתר מרקט וואטצ' שמדווח כי אתר הדירות להשכרה AIRBNB החל להציע דירות להשכרה באי לתיירים אמריקנים. הצעד של האתר צפוי להגביר את תנועת הנופשים האמריקניים אל האי.
כמו כן האתר מדווח כי בחודשים האחרונים חברות עסקיות פרטיות, מחפשות חברות לרכישה בתחום התקשורת והטכנולוגיה בקובה. זאת לנוכח הערכות כי בתחומים אלו יתגלו מאמצים לשיפור באי, לצד הקלות רגולאטוריות מצד השלטון הקומוניסטי שקיים באי מאז שנות החמישים.
הנהלת AIRBNB מסרה כי היא צופה ביקוש משמעותי למגורים קובניים מצד תיירים ואנשי עסקים אמריקניים. כמו כן ההנהלה חשפה כי נרשם זינוק של 70% באתר בחיפוש למגורים בקובה מאז ההכרזה של אובמה מחודש דצמבר. "השנה, האמריקניים חיפשו מגורים תחת מילת החיפוש "קובה", יותר מכל מדינה לטינית אחרת" כך פורסם על ידי החברה מסן פרנסיסקו.
האתר ישתמש בתשתית התיירות הרעועה של קובה ויציע דווקא בתים של אנשים פרטיים שירצו לארח בעצמם תיירים אמריקניים. יותר מ-1,000 דירות קובניות נרשמו עד כה לאתר. 40% מתוכם ממוקמים בעיר הבירה הוואנה.
זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים.
קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי.
לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון.
התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009.
ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך".
גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".
