המפולת בנפט - הנה הסיבה הפשוטה להתרסקות מחיר החבית
מחיר הנפט ממשיך להיסחר תחת לחץ וכבר שובר מטה את קו ה-50 דולר לחבית (מינוס 54% מאז יוני). לפני מספר ימים עוד נראה היה שהנפט מוצא תחתית באזור ה-55 דולר, אבל אז שוב הגיעו הנפילות. הסיבה ללחץ כעת היא ככל הנראה דיווחים על גידול בהפקת הנפט מצד מדינות מרכזיות.
רוסיה, שהינה יצואנית הנפט השניה בגודלה בעולם, העלתה בחודש דצמבר את קצב הפקת הנפט ב-0.3% ל-10.66 מיליון חביות ביום - שיא מאז תחילת התקופה הפוסט סובייטית. עירק, יצואנית הנפט השניה בגודלה באופ"ק, העלתה בדצמבר את קצב ייצוא הנפט שלה ל-2.94 מיליון חביות - שיא מאז שנות ה-80'. לגבי 2015, אמר שר האנרגיה העירקי, כי הכיוון הוא להגדיל את הייצוא ל-3.3 מיליון חביות (מתוך סך הפקה של 4 מיליון חביות. אגב, בעבר שר האנרגיה העירקי אמר כי ב-2024 ארצו תגיע לייצוא של 8 מיליון חביות נפט ביום.
וכמובן יש את ארה"ב שהצליחה להרים את קצת הפקת הנפט ל-9.1 מיליון חביות בשל השימוש בטכנולוגיית הפצלים, והצפי הוא להמשך גידול וזה הסיפור הגדול - צפי להלעאת התפוקה במדינת מרכזיות לצד האטה כלכלית מתמשכת. ייתכן שהעלאת התפוקה היא בכדי לפצות על הירידה החדה בהפקת הנפט מצד לוב, בשל המלחמה המתמשכת במדינה, אבל זה הסבר מאוד חלקי. לפי דיווחים אחרונים, קצב ההפקת הנפט בלוב עומד על 350 אלף חביות ביום, מול קצב הפקה ממוצע של 1.6 מיליון חביות ב-2011.
בהסתכלות כוללת, הפקת הנפט העולמית בדצמבר עמדה על 92.2 מיליון חביות ביום והצפי הוא לגידול מתמשך, מול קצב הפקה ממוצע של 89.3 מיליון חביות בלבד בשנים 2011-2013. כל זאת בזמן שהביקושים נחלשים. סוכנות העולמית לאנרגיה חתכה לפני כחודש את צפי הגידול בביקוש לנפט ב-230 אלף חביות ביוום על סמך אינדיקציות לביקושים חלשים.
- לראשונה מאז 2014 מחיר הנפט חצה את רף 90 הדולר
- הנפט לאן? שימו לב לסכומי העתק שזורמים כעת - והם בכיוון אחד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לזה, הסוכנות לאנרגיה בארה"ב העריכה לאחרונה כי מלאי הנפט שמוחזק ע"י מדינות ה-OECD היה גבוה ב-124 מיליון חביות מול רמתו באותה תקופה בשנה שעברה. מדובר בגידול החד ביותר במלאי הנפט של מדינות ה-OECD מאז שנת 1997, והצפי הוא להמשך גידול במלאים הנפט תוך 2015. בשורה התחתונה, קצת הפקה הולך ועולה פוגש ביקושים נמוכים.
ומה לגבי אירן? שם דווקא קצב יצוא הנפט יורד באופן דרמטי. שר האנרגיה האיראני צוטט לאחרונה כי יצוא הנפט מהמדינה ירד בלא פחות מ-60% ועומד כעת על מיליון חביות ביום בלבד, זאת בשל משטר הסנקציות החמור מצד המערב.ונזכיר כי יצוא הנפט זה מקור ההכנסה העיקרי של אירן. כלומר לא רק שמחיר הנפט התרסק ב-53% בינתיים, גם סך הייצוא של אירן צלל בשיעור דומה - בקיצור מכה כפולה. בחודש דצמבר האחרון הפיקה אירן 2.77 מיליון חביות בלבד, זאת לעומת ממוצע יומי של 3.58 מיליון חביות בשנת 2011. עוד נודע כי תקציב אירן ל-2015 מבוסס על מחיר נפט של 70 דולר לחבית, זאת לעומת תקציב 2014 שהיה מבוסס של מחיר נפט של 100 דולר.
נציין כי הנפילה אתמול במחיר הנפט לצד חששות סביב הבחירות המתקרבות ביוון (25 בינואר) הביאו את וול סטריט לרשום את היום הגרוע ביותר מזה 3 חודשים. היכן נוצרו הזדמנויות?
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ומה לגבי מחיר הדלק בתחנות? בארה"ב מחיר הדלק נגע ב-1 בינואר 2015 בשפל של 2.22 דולר בלבד לגאלון (בממוצע ארצי), זאת לאחר שלפני תחילת המפולת בנפט עמד המחיר על סביב 3.7 דולר לגאלון, כלומר ירידה של 40%! ומחיר הנפט ממשיך לרדת בינתיים. בישראל מחיר הנפט (שנקבע חודשית) ירד בינתיים 18% בלבד אבל בעדכון האחרון (סוף דצמבר) ההוזלה הייתה דרמטית.
מחיר הנפט מאז 2013
- 16.גם עם הנפט היה בחינם, במדינת היהודים היו משלמים. (ל"ת)רוני 10/01/2015 11:14הגב לתגובה זו
- 15.ריאליסט 07/01/2015 12:56הגב לתגובה זווכמו שעשו לברה"מ ככה עושים לדיקטטורה של פוטין
- 14.אלי 07/01/2015 07:02הגב לתגובה זומה הפלא??? כבר שכחת שאתה גר במדינה של שקרנים גנבים וקנאים אז מה הפלא????
- 13.איך זה נפל ב55% ואצלינו ירד ב63 אגורות? (ל"ת)שלומי אשקלןן 06/01/2015 21:21הגב לתגובה זו
- שרה אמרה לביבי שאפשר מכיוון שכולנו טיפשים ולא נבחין בכך (ל"ת)חשבון פשוט 07/01/2015 10:52הגב לתגובה זו
- 12.ירון 06/01/2015 18:57הגב לתגובה זולא ברור לי על מה השמחה. חלק משמעותי מתעשיית הנפט האמריקנית בצרות, כל יום שעובר ההפסדים גדלים. במחיר חבית של 50$, מפיקי נפט מפצלים מפסידים המון כסף ולא יוכלו להחזיר את החובות שנטלו בהנפקות אגרות חוב ענקיות. חברות רבות שמפיקות נפט במים העמוקים של מפרץ מקסיקו שוקעות מתחת למים כי עלות ההפקה שלהם יקרה בין 50$ ל-60$. זו תעשייה ענקית שהייתה עד לפני חודש מנוע צמיחה משמעותי במשק האמריקני, וייצרה המון משרות בשכר גבוה. כל זה הולך להיעלם ולגרור את ארה"ב לתוך משבר פיננסי וכלכלי קשה. במידה ומחיר הנפט לא ינסוק בשבועות הקרובים.
- 11.שמשון 06/01/2015 18:34הגב לתגובה זוממשלה מושחתת שמתחרה עם המאפיה בסיציליה לעולם לא תוותר על עושק האזרחים
- 10.ש.י 06/01/2015 15:49הגב לתגובה זוסוף סוף הערבים יתחילו לשתות את הנפט שלהם אחרי כל כך הרבה עשורים של משחק עם הנפט כל כך ה רבה משברים עולמיים יש השגחה עליונה.......
- 9.בפברואר עוד הוזלה של עשרות אגורות זה טוב לבורסה (ל"ת)אנליסט 06/01/2015 13:09הגב לתגובה זו
- 8.יוסי 06/01/2015 12:17הגב לתגובה זו20-25% מאנרגיה היו הולכים לתאורה(רחוב, בית וכו'). במנורות ליבון 95% הולכים לחימום ורק 5% לאור. במנורות ליבון רוב אנרגיה הולכת לתאורה. אז מ93 מיליון חביות נפט כ20מיליון היו הולכים לתאורה שרובו היו ביזבוז. מנורות לד להיום חוסכות כ10מיליון חביות ביום, ז.א. מה שרוסיה או סעודיה ביום מיצרות נחסך. גם צמיחה של סין נעצרה. לפני שמחיר יחזור מעל ל60$(איזון של הפקה מפיצלי שמן) הוא יבקר ב35$(ניחוש) יוסי.
- 7.אבי 06/01/2015 12:10הגב לתגובה זואני חושב שצריך להחרים כל ימני וליכודניק ושאר החרא האלה לך אל תעשה צבא אל תשמור עלי ואחרי זה תזמבר אותי ואת כל המדינה בקלפי עם הליכוד המושחת המזוהם וכל המפלגות הימניות שלך לך טוס סע עוף למדינה אחרת תחיה תהיה עם כוסיות תעשה מה בא לך יש מלא מדינות יפות עם בחורות יפות בעולם אל תתרום לי אל תשמור לי סע תקדם עוף לי מהעין לא מדובשיך ולא מעוקצך ולא כלום ממך
- בנתיים מי שבורח זה זבלים שעמותך שמאלן בזוי (ל"ת)ורד ליבוביץ 06/01/2015 17:56הגב לתגובה זו
- סתם צד 06/01/2015 16:35הגב לתגובה זוהליכוד בשלטון. הימין רוב. אתה מיעוט. משמע אם מישהו יעוף מפה זה אתה.
- 6.אזרח 06/01/2015 11:39הגב לתגובה זוכמה אפשר לדפוק אותנו , המדינה לוקחת בלו של יותר מ שלשה שקלים ועל זה מעמ על הסכום הכולל, בגלל זה הנפט מתרסק ביותר מ 50 אחוז ואצלנו חוגגים על הוזלה של 9%.
- אורי 06/01/2015 18:47הגב לתגובה זוהשינוע התייקר אבל שהמצב הפוך אן הורדת מחירים . הכל טינופת בארץ הזו
- ררר 06/01/2015 12:21הגב לתגובה זואלא פעם בחודש! ירידה מ-8 ל-6.3 זה לא 9% .
- אזרח ב' 06/01/2015 12:18הגב לתגובה זוכאשר השלטון הנוכחי מחלק מכוניות לכול דורשי טובתו אנו, האזרחים, צריכים ללמן עלות ההחזקה. למה ? זו הדרך הטובה בעיני השלטון למשילות.
- 5.BPHJ 06/01/2015 11:17הגב לתגובה זויתכן שהם מפיקים ומפסידים עכשיו.
- משה 06/01/2015 13:18הגב לתגובה זוטכנולוגית הפקת הפצלים לנפט.?
- 4.ברוך 06/01/2015 11:11הגב לתגובה זואירן שהנשק שלה היה הנפט והכסף שקנתה בו נשקהולך ומחניק אותםפשוט יש אלהים בשמיים שדואג לעם ישראלונתן לנו לפחות גז שנפיק חשמל
- סורי 06/01/2015 23:31הגב לתגובה זושהוא פוטין עיקר התומכים באסד.
- טאלב 06/01/2015 14:11הגב לתגובה זורק הטעם והריח קצת שונים.....
- 3.אנליסט עממי 06/01/2015 11:04הגב לתגובה זוחזק מאד. עקרון כלכלי אומר שהשוק סופג זעזועים חזקים (לשני הכיוונים) לזמן קצר ואח"כ רוב הסיכויים להחלפת כיוון באותו פרק זמן, פחות או יותר. לגבי הנפט, המחיר נחתך ביותר מחצי תוך כחצי שנה, לכן רוב הסיכויים שהוא יתקן את מרבית הירידות תוך אותו פרק זמן. לדעתי עד סוף 2015 המחיר יגיע ל- 70$, כלומר עליה של 40%. אני קניתי היום כמות גדולה של קסם נפט. זו המלצה בלבד וכל אחד יעשה את חשבונו, כי יש כאן גם סיכון מסוים. בהצלחה!
- קדיש על הכסף כבר אמרת ? (ל"ת)קדיש 06/01/2015 12:57הגב לתגובה זו
- ההשקעה היא לטווח ארוך ובסוף יהיה רווח טוב, אני לא מודאג (ל"ת)אנליסט עממי 06/01/2015 15:02
- 2.אייפון 06/01/2015 10:47הגב לתגובה זואתם מכירים את המושג זה הכל... ומי שאפילו מנסה להגיד אחרת מוכר לכם שטויות
- וואלה, טוב שאמרת לנו, כפרה עליך. (ל"ת)ב 06/01/2015 12:23הגב לתגובה זו
- אייפון 06/01/2015 13:47תודה על תגובתך עזרת לנו מאוד ;)
- 1.אנונימי 06/01/2015 10:33הגב לתגובה זוזה אומר שמחיר הנפט הולך להגיע די מהר לעלות ההפקה השולית שלו בנקודת המפגש בין הביקוש להיצע. בסביבות 40$.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
