השנה הגרועה של שלדון אדלסון: בירת ההימורים מקאו בשפל היסטורי

הסנקציות של הממשלה הסינית כנגד השחיתות יחד עם ההאטה הכלכלית בעולם מביאות בירת ההימורים לשפל בהכנסות
מתן בן ברוך | (7)

חצי האי מקאו שבסין, זירת ההימורים מס' 1 בעולם רשמה ב-2014 את השנה הגרועה ביותר שלה לאחר עשור של פיתוח והשקעה בבירת ההימורים העולמית.

הכנסות בתי הקזינו בעיר נפלו ב-2.6% ל-44 מיליארד דולר, זאת לאחר שצנחו באופן דרסטי ב-30.4% רק בדצמבר האחרון, מדובר בחודש שביעי ברציפות של ירידות והירידה החדה ביותר מאז 2005, כך על פי נתונים רשמיים של לשכת מפקח ההימורים והתיאום במקאו. האנליסטים מצידם ציפו לירידה של 2% בלבד ב-2014.

כל אלו כמובן הן לא בשורות טובות עבור המיליארדר היהודי שלדון אדלסון שעשה את עיקר הונו מעסקי הקזינו ומחזיק בחלק גדול מבתי ההימורים בעיר היחידה בסין בה ההימורים מותרים על פי חוק. אדלסון היה גם המשקיע הזר הראשון שפתח ב-2004 את הקזינו הראשון בעיר. בשורה התחתונה 2014 לא תיזכר כשנה טובה עבור אדלסון כאשר החברה שבבעלותו Las Vegas Sands (סימול: LVS) איבדה 25.6% וגרוע מכך 'Sands China' זרוע ההשקעות שלו בסין צללה כמעט 40%.

הסיבה לירידה הדרסטית בהכנסות טמונה במידה רבה במדיניות חדשה אותה מנחיל נשיא סין - שי ג'ינפינג בה הוא יוצא למלחמה בשחיתות, זאת יחד עם ההאטה בכלכלה הגלובלית עשויים להביא להתכווצות משמעותית בהכנסות חצי האי מקאו ב-2015.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פישמן וגלובס במצב רע 19/01/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
    אליעזר פישמן מתחרה באגרסביות נגד שלדון אדלסון וישראל היום, פישמן בהחזקות צולבות ונלחם באדלסון אם דרך ידיעות אחרונות ואם דרך גלובס, מצבו של פישמן קשה בהרבה
  • 4.
    אורן 04/01/2015 08:48
    הגב לתגובה זו
    איפה הרחמים תעבירו בפייסבוק לאסוף לו תרומות ובגדים
  • 3.
    משה ראשל"צ 03/01/2015 19:04
    הגב לתגובה זו
    שוב כותרת מרעישה על לא כלום - בושה אתם מתחילים להיות כמו נוני (הרשע) מוזס
  • 2.
    שיתעסק בעסקיו ויפסיק להרוס לנו (ל"ת)
    מיותר נדבנים כאלו 03/01/2015 07:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שיפשוט רגל. אינשללה (ל"ת)
    מוטי 02/01/2015 14:25
    הגב לתגובה זו
  • שתישרף אינשללה (ל"ת)
    אבא של מוטי 03/01/2015 22:08
    הגב לתגובה זו
  • צחי 02/01/2015 18:22
    הגב לתגובה זו
    אדלסון הוא התורם הציוני הדגול והגדול ביותר שחי כיום ואשר ללא תמיכתו עשרות אם לא מאות פרוייקטים ציוניים (כמו תגלית למשל) עלולים להיסגר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.