במחיר ממש דמיוני: 10 דירות שנמכרו בשנה האחרונה בפחות מ-150 אלף שקל
מחירי הדירות המשיכו לעלות השנה בקצב מהיר בשנה החולפת, וכיום כמעט בלתי אפשרי למצוא דירות סבירות בפחות ממיליון שקל באזור המרכז.
בפריפריה המצב גם דיי קשה וכמעט בלתי אפשרי למצוא כיום דירות במקומות כמו חיפה, באר שבע, עפולה ודימונה בפחות מ-600 אלף שקל. אבל מתברר שקיימים בישראל חללי מגורים במחיר הנמוך מ-200 אלף שקל, לא פעם במחיר הגבוה במעט מ-100 אלף שקל. Bizportal ליקט 10 דירות שנמכרו מ-1 בינואר 2014 עד ימינו בפחות מ-170 אלף שקל.
באר שבע
בדרך מצדה 138 נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 31 מ"ר נטו, קומה 5 מתוך 6, ב-148 אלף שקל
ירוחם
ברחוב הפלמ"ח 642 נמכרה בחודש ינואר דירת 3 חדרים בשטח 56 מ"ר, קומה 2 מתוך 3, ב-110 אלף שקל
אשקלון
ברחוב צור אפרים 17 נמכרה בחודש מארס דירת 3 חדרים בשטח 61 מ"ר, קומה 1 מתוך 4, ב-143 אלף שקל
חיפה
ברחוב קיסריה 6 נמכרה דירת חדר בשטח 26 מ"ר, קומת קרקע, ב-104 אלף שקל
קריית אתא
ברחוב בר כוכבא 7 נמכרה בחודש ספטמבר דירת 2 חדרים בשטח 54 מ"ר, קומה 2 מתוך 2, ב-122 אלף שקל
קריית ביאליק
ברחוב התל 5 נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 54 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, ב-136 אלף שקל
קריית ים
ברחוב אפרים 1 נמכרה בחודש יולי דירת 2 חדריםב שטח 48 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, ב-144 אלף שקל
נהריה
ברחוב המייסדים 29 נמכרה דירת חדר בשטח 22 מ"ר, קומה 1 מתוך 1, ב-111 אלף שקל
טבריה
ברחוב הפלמ"ח 16 נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 62 מ"ר, קומה 3 מתוך 4, ב-150 אלף שקל
צפת
ברחוב אחד עשר 362 נמכרה בחודש ינואר דירת 3 חדרים בשטח 60 מ"ר, קומה 4 מתוך 8, ב-140 אלף שקל
- 2.מבין נדלן 21/12/2014 10:09הגב לתגובה זופברוק מחירים . קרית אתא בר כוכבא דירה כזו ללא שיפוץמינימום 300000 נחטפת
- 1.בנתניה יש דירה להשקעה ב 1050000 ומכניסה 24000 שח בחודש (ל"ת)אמיר 20/12/2014 16:07הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
