בפוקוס

זה ככל הנראה הדיווח שגרם לפאניקה בוול סטריט - חשש מה'אבולה'

עד השעה 21:00 (שעון ישראל) המדדים עוד נסחרו ביציבות יחסית, אבל אז החל לחץ המוכרים. מדד הפחד בשיא מאז יוני 2012
מערכת Bizportal | (17)
נושאים בכתבה אבולה וול סטריט

עד השעה 21:00 (שעון ישראל) המדדים המובילים בוול סטריט עוד נסחרו ביציבות ואפילו בנטייה לירידות, אבל אז שוב נרשמה מפולת תוך יומית.

מה גרם למפולת? חלק מהמשקיעים מדברים על כך שמדד ה-S&P500 שבר מטה את הממוצע הנע של ה-200 ימים האחרונים שעומד על 1,905 נקודות. רבים בשוק העריכו כי אם המדד יסחר מתחת לממוצע הנע, הדבר יצור טריגר חריף להמשך מימושים. עד לשעה 21:00 המדד נסחר מעט מעל ומעט מתחת. ונציין כי מחזור המסחר במניות ה-S&P500 היה גבוה היום בכ-50% מהממוצע בחודש האחרון (וזה דווקא ביום חג בארה"ב, 'יום קולומבוס', בו שוקי האג"ח סגורים).

אבל מה קרה ב-21:00 (שעון ישראל)? היה זה סקטור התעופה שבלט באופן ברור. עד לשעה זו הסקטור עוד נסחר ביציבות, אבל אז החלו מניות התעופה לאבד גובה בקיצוניות ומדד מניות התעופה (U.S. Airlines Index) סגר בהתרסקות של לא פחות מ-6.3%. הסיבה למפולת במניות התעופה ואולי בעקבות כך גם במדדים המובילים בוול סטריט הייתה דיווח על כך שבמטוס של חברת Emirates שהגיע מדובאי ונחת בבוסטון אותרו מספר נוסעים שלפי התסמינים - חשודים כי הם חולים במחלת האבולה. 300 הנוסעים לא הורשו לרדת מהמטוס ולבסוף 5 נוסעים נלקחו לבדיקות מקיפות (צפו בסרטון - הכולל תמונות מתוך המטוס). מהרשויות בבוסטון נמסר כי אף אחד מהחולים לא הגיע ממערב אפריקה (מוקד המגיפה).

במאמר ב-Bizportal התייחסנו היום להשפעת התפרצות האבולה על השווקים הפיננסים - לכתבה המלאה - לחץ כאן

ייתכן שהייתה זו הנפילה מתחת לממוצע הנע, יחד עם הדיווח המטריד על אפשרות של חולי אבולה נוספים בארה"ב - שיצרו פאניקה בוול סטריט.

מדד ה-S&P500 השלים היום נפילה של 6.8% מהשיא שנקבע ב-18 בספטמבר. מדד הפחד (VIX) קפץ היום עוד 13% לרמה של 24, רמתו הגבוהה ביותר מאז יוני 2012. הנאסד"ק השלים היום נפילה של 8.3% מהשיא האחרון.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ליצן 14/10/2014 10:48
    הגב לתגובה זו
    הבורסות עלו כתוצאה מהזרמה של כסף ההזרמה עומדת להסתיים ולכן הבורסות ירדו החברות לא שיפרו את מצבן - 51 מניות בS&P , נמצאות בשפל 12 חודשים לעומת 11 מניות בשיא זהוא מצב אנומלי שלא יכול להמשך זמן רב
  • 9.
    ביזפורטל מפחידים ובסוף היום הבורסה פלוס (ל"ת)
    איזה שטויות 14/10/2014 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לא יזיקו קצת אופציות coll על מדד ה vix לייתר ביטחון... (ל"ת)
    חגי 14/10/2014 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    איזה ממוצע נע מה זה השטיות האלה מה הם אסטרולוגים (ל"ת)
    22 14/10/2014 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אחד שמתלבט 14/10/2014 08:34
    הגב לתגובה זו
    זה נראה רע יותר מיום ליום ולא כמו תיקון קטן לגיטימי. בגדול אני מאמין בבורסה אבל מפחד לאבד 30% בזמן קצר.נראה לי שגם אני אצטרף היום למוכרים
  • חח 14/10/2014 15:07
    הגב לתגובה זו
    פסיכולוגיית ההמונים על הגרף אחרי 3 נרות אדומים גדולים לא עוצרים ומתהפכים למעלה יותר מדי מרגישים כמו הבחור שאני מגיב לו והם בעצמם יוצרי ההתנגדות
  • 5.
    דב 14/10/2014 08:29
    הגב לתגובה זו
    אז אין מה להשוות
  • 4.
    סוף 2014...יהיו רק ירוק ברצף אפשרי (ל"ת)
    איציק18 14/10/2014 08:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אהרון 14/10/2014 07:36
    הגב לתגובה זו
    המשבר כאן כבר חודש מסתירים אותו ומחפים השועלים שבורחים אט אטו מי שיישאר בשוק יפסיד לפחות 30 אחוז ואף יותר
  • יפסיד 20 ירוויח 50 סבלנות (ל"ת)
    22 14/10/2014 08:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 14/10/2014 05:22
    הגב לתגובה זו
    והכל כי עם ישראל חוטא
  • בדיוק זה ! (ל"ת)
    א 14/10/2014 08:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חיים 14/10/2014 00:37
    הגב לתגובה זו
    יום עלייה יומיים ירידה ודישדוש ....ואז באות נפילות קשות. זה הזמן לצאת! שומר כספו ירחק!
  • מה את משווה מחט לתחת (ל"ת)
    קקוטלאל 14/10/2014 08:25
    הגב לתגובה זו
  • קישקוש.ואין מה להשוות (ל"ת)
    ליקט 14/10/2014 04:46
    הגב לתגובה זו
  • אני בחוץ ! בתעודות חסר ! (ל"ת)
    א 14/10/2014 01:10
    הגב לתגובה זו
  • הבורסה מתנהגת ללא שינוי מהעבר-זהירות רבה ! (ל"ת)
    א 14/10/2014 01:10
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: