בורסות אסיה במגמת עליות: הניקיי היפני התחזק ב-0.3%
המדדים המובילים בבורסות מזרח אסיה סגרו את יום המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, כאשר הניקיי היפני סגר בירוק -0.3% וכמעט כל שאר המדדים סוגרים כמותו.
סנטימנט המשקיעים נפגע עקב ירידת מדד מנהלי הרכש בסין (PMI) לשפל של 8 חודשים בספטמבר. המסחר התאפיין בדלות יחסית לנוכח אי המסחר במדינות הודו, דרום קוריאה ושנגחאי.
המסחר במדד האנג סאנג בהונג קונג, חודש לאחר יומיים חג במחוז. המדד החל את המסחר מנקודת השפל הנמוך ביותר מאז תאריך 25 ליוני (22,691 נקודות). לקראת סגירה זינק המדד עם עלייה נוכחית של 0.57%, לנוכח קריאתו של מושל העיר הונג קונג, לונג צ'ון יינג להידברות, בין שני הצדדים השלטון והמפגינים.
לבנתיים, השלטונות והמשטרה נמנעות מהפעלת אלימות במחוז ולכן לא נרשמו מקרים חריגים בהתנגשויות הרשויות והמוחאים הלילה. עם זאת, עד כה גם הרשויות הסיניות נמנעו להתבטא בנוגע למחאות המפגינים, על "בדיק" המועמדים לרשות המחוז, בשנת 2017, למרות דרישות המפגינים. לכן קיים עדיין הפוטנציאל להתדרדרות אלימה במחוז.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הין שב לעלות אל מול הדולר בלילה האחרון ב- 0.42%, ממשיך במגמת עלייה חודשית של 3.9%. עלייה גבוהה מדי של הין, יכולה לפגוע בייצוא היפני וכמו כן, מסמלת התכווצות בתנאי האשראי העולמיים.
הירידה בקצב הצמיחה
מוקדם יותר, התראיין ראש מכון המחקר לאסיה- פסיפיק לשעבר והיום משקיע מוסדי, פטריק צ'ובאנק (Patrick Chovanec). פטריק הסביר בפני רשת הטלוויזיה Cnbc, את הסיפור מאחורי הירידות האחרונות במדדי המניות של המזרח הרחוק. לטענתו, הסיפור שכרגע מעסיק את המשקיעים הוא מחאות הדמוקרטיים בהונג קונג, שמהווים את האתגר הממשלתי הגדול ביותר מאז שנת 1997, עת הרשויות הסיניות שבו להונג קונג.לדבריו , פוטנציאל להדרדרות אלימה באזור נותר גבוה.
צ'ובנק הוסיף ואמר שהסיפור שבאמת אמור להעסיק את המשקיעים הוא המשך ירידת קצב הצמיחה בסין שעוד תאט אף יותר בטרם תשוב להתגבר. אך המצב אינו שלילי כפי שניתן לחשוב. לטענתו, הסדר הכלכלי המוכר של השנים האחרונות בו הצרכן האמריקני מופיע בצד הביקוש ובצד ההיצע נמצאים מדינות המזרח ובמיוחד סין ישתנה בעתיד הקרוב.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המצב יתאזן
צ'ובנק: "ההשפעה על הכלכלה הגלובאלית של צמצום הייצוא בסין היא דווקא חיובית. סין מנוע לצמיחה אמריקנית או גלובלית האמריקנית כפי שרבים חושבים. אני חושב שמה שנראה מעתה הוא היווצרות של תשתית ייצור וייצוא בארה"ב וביקושים למוצרים מצד סין. רזרבות המטבע הזר ובמיוחד הדולרים שסין אגרה לאורך השנים האחרונות אינן יכולות להמריץ את הכלכלה הסינית, אך במקרה הצורך, הסינים יכולים לתמוך בצריכה המקומית במדינה. במשך שנים הסינים ייצרו יותר מאשר צרכו, לכן עתה הם יכולים לצרוך יותר ממה שהם מכתכוונים לייצר .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
