מחצית מהדוכנים באילת נהרסו היום - נשקלת הגשת תביעה נגד הרוכלים

עבודות פינוי המתחם צפויות להסתיים מחר. "אין ספק כי הרוכלים לא מילאו את פסק הדין במלואו כפי שהיה עליהם לעשות"
לירן סהר | (2)

סוף למתחם הדוכנים באילת - לאחר שהשבוע החלו הרוכלים לפנות את תכולת 72 הדוכנים במתחם הבלתי חוקי, החלו הבוקר מפקחי רשות מקרקעי ישראל בהריסת הדוכנים הבלתי חוקיים ובפינוי ההריסות מהשטח, באמצעות ציוד מכני כבד. במהלך היום פורקו חיבורי הדוכנים לחשמל ולמים ע"י חברת החשמל והעירייה, והחלה עבודת ההריסה, במסגרתה נהרסו כבר למעלה ממחצית הדוכנים וכבר פונו חלק מההריסות, במבצע המתנהל ע"י מפקחי החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל ובליווי המשטרה. מחר יגיע לסיומו ככל הנראה המבצע ההנדסי, הכולל פינוי של רצועת החוף, שאורכה 450 מ"ר, והחזרת השטח לקדמותו. לאחר סיום המבצע תשקול הרשות, בהתייעצות עם פרקליטות המדינה, הגשת תביעה כספית כנגד הרוכלים בדרישה להחזר העלויות שנגרמו למדינה בעקבות אי מילוי חלק מפסק הדין, לרבות שכר המפקחים והשוטרים ועלויות הציוד ההנדסי ששימש להריסת המבנים ופינוי ההריסות. ישראל סקופ, מנהל החטיבה לשמירת קרקע ברשות מקרקעי ישראל אומר: "אין ספק כי הרוכלים לא מילאו את פסק הדין במלואו כפי שהיה עליהם לעשות. לפי פסק הדין היה עליהם לפנות את השטח באופן מלא ולהחזיר אותו לקדמותו, אך הם פינו רק את תכולת הדוכנים והותירו לרשות מקרקעי ישראל להרוס את רוב מבני הדוכנים ולפנות את ההריסות והפסולת, בעלות ניכרת לקופה הציבורית. אנו נשקול צעדים משפטיים במטרה להחזיר לקופת המדינה את העלויות, כי קרקעותיו וממונו של הציבור אינם הפקר. לשמחתנו, בינתיים הפינוי מתנהל בקצב הרצוי, למרות אתגרי הבטיחות הנובעים מפירוק מבנים על טיילת שהולכים בה עוברים ושבים. בכך מגיע לסיומו מאבק משפטי שניהלה המדינה במשך עשור בבתי המשפט כדי שהטיילת תשמש למטרה הציבורית לשמה הופקעה."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הרצחת וגם ירשת (ל"ת)
    44 27/11/2013 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שכונת שכמון 25/11/2013 18:44
    הגב לתגובה זו
    טרקטורים,ומכונות פיצוץ מנפצים את ההרים.נבנים מפלצות בטון בגבה 15 קומות.אילת משמידה את עצמה לדעת.מזל שהכל חוזר לערבים ......איפה הירוקים?אין ראש עיר לאילת? שחיתות?????
בנייה מתועשת (גרוק)בנייה מתועשת (גרוק)

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?

בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור



צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנייה מתועשת

כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".

הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.

מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.

המהפכה שמתחילה במפעל

כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.

התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.

בנייה מתועשת (גרוק)בנייה מתועשת (גרוק)

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?

בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור



צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנייה מתועשת

כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".

הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.

מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.

המהפכה שמתחילה במפעל

כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.

התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.