מאבדת גובה: מה גרם למניית פוטומדקס ליפול 7% באחד העם?

מאמר נוקב שפורסם ביום ה' מציף בעיות רבות שחברת מוצרי הטיפוח סובלת מהן, החל מהתנהלות בעייתית וכלה בקים קרדשיאן
ידידיה אפק | (14)

הנפילות היום במניית פוטומדקס, לאחר יומיים של ירידות בנאסד"ק (סימול: PHMD) הוכיחו פעם נוספת את כוחה של התקשורת בשוק ההון. מאמר מקיף ונוקב במיוחד שכתבה סוניה קולברג באתר SeekingAlpha נתן את אותותיו ביום ה', והביא לירידה של 4.6% ביומיים ולנפילה של ממש היום בתל אביב.

קולברג, כתבת חוקרת ותיקה בתחומה, כתבה שפוטומדקס היא לא פחות מ"הצעה מצמררת" עבור המשקיעים. היא מסבירה שמספר גורמים מרכזיים הביאו להערכה הזו, החל מההנהלה והעומדים בראשה ועד לקשר הלא מחמיא לקים קרדשיאן.

החברה, שהינה חברה אמריקנית, עוסקת בתחום בריאות העור, מספקת ציוד ומוצרים לתחום בריאות העור המיועד לשוק הרופאים והדרמטולוגים, לשוק האסתטי המקצועי ולשוק הצרכנים הביתיים. מגוון מוצרי פוטומדקס נועד לטפל בפסוריאזיס, ויטיליגו, אקנה, פגעי קרינת UV ועוד.

אחד מבעלי המניות הגדולים של החברה ומי שמשמש היום כיו"ר הדירקטוריון, לואיס פל, הואשם בעבר בהתנהגות לא נאותה בניהול כספי לקוחות, מה שהביא להרחקתו בשנות ה-70 מכל פעילות בחברות ברוקראז' על ידי ה-SEC. פל מחזיק כיום כ-8.5% ממניות החברה בשווי כולל של 89.3 מיליון שקלים.

"הריח השרוף מגיע מהעור שלי..."

אבל מעבר לבעיות עם בעלי העניין, לחברה בעיות גדולות הרבה יותר - לפי קולברג, המוצר הכי גדול שלה פשוט לא טוב. פוטומדקס מייצרת את no!no!, מעין מכשיר חשמלי להסרת שיער שאמור לשרוף את השערות מהשורש, בדומה לטיפול לייזר אבל בשימוש בייתי.

הבעיה היא שמחקר שנעשה באוניברסיטת וונדרבילט הראה שהמכשיר אינו יעיל יותר מגילוח רגיל. לפי פרופסור ביסמאן שעמד בראש המחקר, "המחקר שלנו מצא שהשימוש במכשיר דומה לגילוח. הוא לא היה טוב יותר או גרוע יותר מבחינת מספר השערות באזור המטופל, צבע השיער או עוביו".

קולברג מוסיפה שגם מחקרים שנערכו ומומנו על ידי החברה עצמה הניבו תוצאות "מעט מוזרות". למשל, במחקר שנעשה ב-2007 התברר ששליש מהמשתתפים במחקר (4 מתוך 12) סבלו מאדממת כתוצאה משימוש במוצרי החברה - כלומר, במקום רגליים חלקות הם קיבלו פריחה אדומה. משתתף אחד אפילו נאלץ לפרוש מהמחקר בגלל הופעת האדממת.

מחקרים נוספים שערכה החברה ומפרסמת באתר הבית שלה אינם נתמכים בהוכחות מדעיות מספקות, ואינם מספרים שה-NO!NO! עובד כפי שהוא מוצג, לפי ד"ר תרסה פאצ'קו מאוניברסיטת קולורדו. היא מסבירה שמוצרים להסרת שיער לא מחויבים על ידי ה-FDA במחקרים מעמיקים על מנת שישווקו לצרכנים, והחברה מנצלת זאת.

אולי ההוכחה הטובה ביותר לבעייתיות הזו של מוצר הדגל של פוטומדקס באה מאתר אמזון, שם נמכרים מספר דגמים של ה-NO!NO!. למעלה מ-400 לקוחות שרכשו את המוצר דירגו אותו באתר הקניות, והדירוג הממוצע עומד על 1.5 מתוך 5 כוכבים. כמו כן, מאות לקוחות כתבו תגובות כמו "מסיר השיער לא מסיר אותו בכלל", וגם "הריח השרוף בא מהעור שלי".

כדי להוסיף חטא על פשע, קולברג מזכירה גם את מעורבותה של קים קרדשיאן, ידוענית אמריקנית שמפורסמת בעיקר בשל חלקי גוף מסוימים שלה. בתביעה שהגישה נגד חברה מתחרה ב-2011, הוסיפה החברה את קרדשיאן כנאשמת, בטענה שהפרסומת שבה הופיעה היתה מטעה. קולברג מוסיפה שהתנהלות החברה בכל מה שקשור להטעיה בפרסום יכולה לחזור בדמות תביעה יצוגית בעתיד.

אם מוסיפים למדורה גם גל מכירות של כמה מבעלי העניין הגדולים של החברה, כמו המנכ"ל דולב רפאלי שמכר למעלה ממיליון מניות פוטומדקס במחצית השניה של 2013, אפשר להבין שהמניה בצרות צרורות.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    גילוי נאות - בעל עני 24/10/2013 18:29
    הגב לתגובה זו
    ומי האונברסיטה הלא ידועה וונדרבילט (NO WONDER ) והפרופסורים חסרי השם שאת מגייסת ? האם את בודקת את הכתבה ה"מצמררת" שלך לפני פרסומה ???
  • לןלן 02/12/2013 17:46
    הגב לתגובה זו
    אם אתה יודע מה טוב ברח כל עוד אתה יכול. זה סוף הסיפור , עבדו על פרירים מתחלפים אבל גם זה נגמר.
  • 10.
    עדיפה מזור על פוטומדקס. (ל"ת)
    מקיטה 21/10/2013 10:05
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    כ 21/10/2013 09:44
    הגב לתגובה זו
    מה שכתוב בכתבה זה אמת ולא ניסיון של מתחרים לנגח את החברה?! אתם בושה וחרפה של אתר!
  • 8.
    רענן 21/10/2013 07:51
    הגב לתגובה זו
    קצת הגזמתם.. לא מדובר באזהרת רווח. בסך הכל בכתבה
  • 7.
    חחחחחחחחחחחח 21/10/2013 01:06
    הגב לתגובה זו
    כנראה פוטומדקס פוגעת למתחרים עמוק בכיס
  • 6.
    כרגיל שאתם אומרים צרות צרורות יקרה בדיוק להפך (ל"ת)
    מאוס 21/10/2013 00:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אר 21/10/2013 00:05
    הגב לתגובה זו
    כל עוד יש ערך וצפי להמשך ערך בחברה
  • 4.
    דרור 20/10/2013 22:55
    הגב לתגובה זו
    כל הקונים שלה שונאים את המוצרים שלה. מודה ששקלתי להשקיע - אבל עכשיו אין סיכוי שבעולם. עצוב. תבדקו בעצמכם: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_0_3?url=search-alias%3Daps&field-keywords=no%20no%20hair%20removal&sprefix=no!%2Caps%2C563
  • אלעד 21/10/2013 07:26
    הגב לתגובה זו
    פוטומדקס מכרה עשרות אלפי מוצרי no!no! ברחבי העולם- אם היו כל כך גרועים כבר מזמן היה צריך להתבטא איכשהו
  • 3.
    רמי 20/10/2013 20:50
    הגב לתגובה זו
    מאז היו שני ימי מסחר בנאסדק שבהם המניה ירדה ב 4% במחזור של 300,000 מניות ליום. כאן הורידו את המניה 11% במהלך היום. 7% מתחת למחיר ארה"ב במחזור של 40,000 מניות. כנראה שהסוחרים כאן בטוחים שהם הכי חכמים בעולם.
  • 2.
    רוני 20/10/2013 20:29
    הגב לתגובה זו
    החברה היא יצרנית מזומנים משומנת עם המלצות של אנשים רציניים (ראה ג'ים קריימר ושלושה בתי השקעות בשנה האחרונה) ובנוסף בעלת מדניות של buy back לעומת זה האתר המדובר השחיר את בבליון רגע לפני שזינקה לפני חודשיים
  • 1.
    הביומד בנוי ברובו על אחיזת עיניים (ל"ת)
    נו אז מה !! 20/10/2013 20:27
    הגב לתגובה זו
  • דרור 21/10/2013 00:21
    הגב לתגובה זו
    בקושי קוסמטיקה חיצונית
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

הרווח הנקי זינק ל-28 מיליון דולר - גידול של 56% לעומת 18 מיליון דולר ברבעון המקביל. מתחילת השנה צברה נקסט ויז'ן רווח נקי של 72 מיליון דולר, המשקף שיעור של 60% מההכנסות.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

מנתוני המכירות לתשעת החודשים הראשונים של השנה עולה כי עיקר הצמיחה מגיעה מהשוק האמריקאי, שבו ההכנסות קפצו מ-13 מיליון דולר בתקופה המקבילה ל-32 מיליון דולר השנה. גם השוק האירופי מציג מגמה חיובית עם הכנסות של 69 מיליון דולר, בעוד המכירות בישראל ירדו מעט והסתכמו בכ-15 מיליון דולר.