פרופ' פישר: "צמצום תוכנית ההרחבה - תיעשה בטרם עזיבת ברננקי"

נגיד בנק ישראל לשעבר התייחס לעתיד תוכנית ההרחבה הכמותית בארה"ב. "שיעורי הריבית צריכים לעלות ודי בקרוב"
חן דרסינובר | (4)

יו"ר הפד הנוכחי בן ברננקי צפוי לצמצם את קצב תוכנית רכישות האג"ח הממשלתיות של הבנק המרכזי האמריקני עוד לפני סיום כהונתו ב-31 בינואר - כך סבור נגיד בנק ישראל לשעבר הפרופ' סטנלי פישר.

פרופ' פישר, ששוהה באירוע בסנטיאגו שבצ'ילה, ציין עוד כי אם הקונגרס יחליט להעלות את תקרת החוב האמריקנית ובהנחה שהכלכלה שם תפגין סימנים נוספים של התאוששות, הרי שה'פד' יכול להתחיל בצמצום תוכנית רכישת האג"ח כבר עכשיו או לחילופין בחודש דצמבר.

"אני מניח, בתור פסיכולוג חובב, כי יו"ר ה'פד' ירצה להתחיל בתהליך בטרם יסיים את כהונתו. אני עשיתי את כל זה וזה עבד", אמר פרופ' פישר, שכיהן בעבר כסגן יו"ר בנק ההשקעות האמריקני סיטיגרופ.

נציין כי הנשיא אובמה הכריז אמש כי ג'נט ילן צפויה להחליף את בן ברננקי החל מתחילת חודש פברואר, ולהפקיד בידיה את האחריות על תוכנית התמריצים השלישית (QE3) בכלכלה הגדולה בעולם.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זקן חכם 10/10/2013 12:33
    הגב לתגובה זו
    הוא מפחד שכל העלאת ריבית קלה תתן את האות לירידות חדות במניות.... אז הוא מכסימום יעלה בסוף תקופתו ברבע אחוז. את ההתמודדות עם האינפלציה הגואה תאלץ לעשות גנט אלן... על זה נאמר אחראי המבול ( נכון לפישר וברננקי כאחד)
  • 3.
    איפה שהוא דורך לא יצמח דשא. (ל"ת)
    פישר 10/10/2013 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 10/10/2013 09:34
    הגב לתגובה זו
    כסף זול מעודד צמיחה עבור חברות אך לציבור הרגיל ששם את כספו בבנק ומצפה לשמור על ערכו ואולי להרוויח בהמשך .המדיניות של המדינות ליצור צמיחה דרך שוק הנדל"ן והבורסה מזיקה לחוסכים כי מרבית החוסכים הם סולידיים מטבעם ולא מעוניינים בסיכונים אך אותם מדינות סוגרות את כל האלטרנטיבות עבור החוסכים ודוחפות אותם בעל כורחם לסיכונים של הימור על מניות וקניית נדל"ן במחיר מופקע בסופו של דבר אותם רוכשי נדל"ן יפגעו בזמן שהריבית תעלה והם עלולים להפסיד את חסכונות חייהם כי נוצרה אלטרנטיבה לכסף.לפי דעתי כל איגרות החוב שנרכשו ע"י הממשל יחזרו לציבור בריבית גבוהה יותר ולסירוגין ומהרווח הממשל יחסל את החוב העצום.
  • 1.
    איפה שהוא דורך לא יצמח דשא. (ל"ת)
    פישר 10/10/2013 09:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.