בוננזה למישורים: איך הצליחה החברה להכפיל פי 4 את ערכו של קניון?
הצלחה לחברת מישורים בכניסתה לשוק האמריקני - החברה דיווחה היון (ה') כי המרכז המסחרי באלבמה, קרסווד סנטר, אשר נרכש תמורת 3 מיליון דולר (כ-11 מיליון שקל) לפני פחות משנה, הושכר במלואו ועל סמך תזרימי המזומנים שהוא מייצר לחברה הוא מוערך כעת בכ-11.5 מיליון דולר (כ-43 מיליון שקל).
מישורים מחזיקה בנכס בשיעור של כ 60% ולכן לאימוץ הערכת השווי צפויה להיות השפעה על הדוחות הכספיים כתוצאה מרישום רווח מעלייה בשווי הוגן.
המרכז המסחרי הינו בשטח של כ-30,000 מ"ר. בעת הרכישה שיעור התפוסה עמד על כ-60% וכיום עומד שיעור התפוסה על כ-95%. המרכז המסחרי מוחזק על ידי מישורים באמצעות שליטה (60%) בחברת Festival Center Birmingham, LP. מישורים מחזיקה בשני מרכזים מסחריים בברמינגהם, אלבמה ובשני מרכזים מסחריים בלאס וגאס בהיקף כולל של כ - 60,000 מ"ר.
גיל בלוטרייך, נשיא מישורים: "זו אינה הפעם הראשונה בה מישורים מצליחה תוך זמן קצר יחסית להשביח מרכזים מסחריים רב שימושיים בארצות הברית. אנו מממשים אסטרטגיה של קנייה בהזדמנות ובפרופיל סיכון נמוך, השבחה אגרסיבית ויצירת ערך תוך זמן קצר. לאור ההצלחה בארה"ב, אנו ממשיכים לבחון הזדמנויות השקעה נוספות בתחום המרכזים המסחריים הרב שימושיים ומתכוונים לפתח את הפעילות במטרה להפוך אותה למנוע צמיחה עבור החברה".
- 3.דותן 15/02/2013 00:40הגב לתגובה זוכמי שעוקב מקרוב אחרי החברה , כל מכירה בשנים האחרונות שהם בצעו היתה לא פחות משווי הנכסים עפ״י השיערוך בספרים.
- 2.שערוך..... 14/02/2013 14:55הגב לתגובה זופה רק "משערכים" ל11. ומה אם כל השוכרים יעזבו או יפשטו רגל?
- דניאל 15/02/2013 00:44הגב לתגובה זועדיף שיקבלו הלוואה בנקאית נון ריקורס של 8 מליון ויקחו את ההשקעה וחלק מהרווח נקי ממס. לפי הערכת השווי של 11 מליון מדובר במחיר של 350$ למ״ר אם נכנס יחזור לעלות הבנייה בלבד יש לו אפשרות להגיע ל30 מליון דולר. לא צריך למהר . מי שירוויח זה רק רשויות המיסוי.
- 1.אנונימי 14/02/2013 13:31הגב לתגובה זוהצפת ערך מטורפת....
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
