לחקות את ג'ים רוג'רס: "גם כיום, משקיע חכם יכול להרוויח 4,200% בתוך עשור"

רוג'רס רשם בשנות ה-70 תשואה דומה ומאמין שניתן לשחזר אותה. מתריע מהדפסת הכספים: "זה ייגמר רע. נקום יום אחד עם כאב ראש נוראי, אולי בסוף 2013". מה הוא חושב על הראלי בארה"ב?
יעל גרונטמן | (7)

"למרות שעולם ההשקעות כיום הרבה יותר צפוף, גם כיום יש משקיעים חכמים שיכולים להשיג תשואה של 4,200% תוך עשור. הכל אפשרי אם עושים שיעורי בית" כך אומר המשקיע האגדי ג'ים רוג'רס שהצליח יחד עם שותפו, ג'ורג' סורוס לרשום בקרן הגידור קוואנטום בשנות ה-70' את התשואה הפנומנלית הזאת. בספרו החדש "חוכמת רחוב: הרפתקאות בדרכים ובשווקים" בוחן רוג'רס את התמונה הרחבה של הכלכלה העולמית

רוג'רס, יליד ארה"ב שעבר לחיות בסינגפור בשנת 2007 כי רצה שבנותיו יהיו דוברות מנדרינית מאמין כי סין תהיה המדינה החשובה ביותר בעולם במאה ה-21. רוג'רס שורי כבר שנים רבות על סין אולם הוא מכיר בכך שהעברת השליטה לידיה לא תקרה בין לילה או בקו עולה ישר, באותה המידה שהוא לא חושב שארה"ב תאבד את ההובלה מחר.

רוג'רס מאמין כיום בהשקעות בתחומי החקלאות יותר מבכל השקעה אחרת. הוא גם חיובי לראשונה מזה 46 שנה ביחס להשקעות ברוסיה והוא גם רואה התפתחויות חיוביות באופק של צפון קוריאה, המדינה הקומוניסטית המסוגרת בה הוא משקיע במטבעות ובבולים. לדבריו ההנהגה החדשה בצפון קוריאה מושפעת ממה שהיא רואה שקרה במוסקבה ובבייג'ין ולהערכתו, איחוד בין צפון קוריאה לדרום קוריאה יתרחש בתוך מספר שנים.

לעומת זאת רוג'רס לא מתלהב מהראלי בוול סטריט שהוביל את הדאו ג'ונס לראשונה מאז 2007 לרמה של מעל ל-14,000 נקודות. רוג'רס כתב בסיפרו "אין שום דבר כמו ראלי טוב שיכול לתת לאנשים להרגיש שהם חכמים", אך לטענתו אינטיליגנציה היא לא מה שהניעה את גל העליות.

"השווקים עולים למעלה בגלל שהבנק המרכזי ביפן הודיע לפני חודשיים שהוא מתכוון להדפיס כמות בלתי מוגבלת של כסף ובגלל שמר ברננקי לא רוצה לסיים את ההדפסות. זה הולך להיגמר רע לכולנו - אנחנו הולכים להתעורר יום אחד עם כאב ראש נוראי, ככל הנראה ב-2014-2015, או כבר בסוף שנת 2013".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זה תקליט חוזר....לא מסתדר לו שהשוק עולה. (ל"ת)
    איציק ר 06/02/2013 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בא 06/02/2013 12:30
    הגב לתגובה זו
    קלמנטינית ,אולי הוא סתם מוזר .
  • עמוס הולצמן 06/02/2013 13:16
    הגב לתגובה זו
    זזה שהוא גאון השקעות זה בטוח. הוא גם "חרש" את העולם כמה פעמים על גבי אופנוע וברכב. בגיל 60 הוא הפך לראשונה לאב ועל המעבר לסינגפו הוא אמר פעם את המשפט הבא: מי שהיה חכם ב- 1807 עבר ללונדון. מי שהיה חכם ב- 1907 עבר לניו יורק ומי שחכם ב- 2007 צריך לעבור לאסיה. אני לא חכם אז נשארתי בקיבוץ גזית ונאץ להסתפק ב- 150% תשואה בעשור - קצת פחות מרוג'רס. גם המסע שלי באופנוע היה מצומצם בהתאם...
  • על תצטער על כלום ,כסף זה ממש לא הכול . (ל"ת)
    בא 06/02/2013 14:36
  • 2.
    שימו לב למשפט בכתבה: 06/02/2013 11:56
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן להשקיע באפריקה ישראל
  • רק שרוסיה מדינה מושחתת הוא שכח את זה (ל"ת)
    שרון 08/02/2013 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ינעל העולם למה שפע ימים לא מפרסמת (ל"ת)
    חיפאי חופר 06/02/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: