שפת מכונה: איך משפיעים על השוק הגדול בעולם עם 100 מיליון ד' בלבד?

תלות של מכשירים פיננסיים שונים יחד עם נתוני גאוגרפיה יוצרים הזדמנות לסוחרים המהירים בעולם. חברת המחקר Nanex: "זה קורה כל הזמן"
ג'וש דוקרקר | (3)

ביום רביעי שבוע שעבר התקיים המסחר בוול סטריט כרגיל כאשר נפילה רגעית לשפל של כמעט שבועיים במחזור התקבל בהבנה על ידי השוק. עם זאת, בחינה מדוקדקת יותר של אותה נפילה מעלה שבשעה 11:02:59 נמכרו 3,800 חוזים עתידיים על מדד ה-S&P500 תוך שנייה בלבד, עובדה שנותנת לנו הצצה לעולמם המופלא של מכונות המסחר ודרך פעולתן.

בחברת המחקר, Nanex, אשר מפעילה מערכת מעקב מרשימה ביותר אחר כל הציטוטים שמתקבלים בבורסות ארה"ב, מאמינים שמדובר בפעולות מכירה מתוזמרות היטב שנועדו לגרוף רווח מהיר על ידי הפעלת אלגוריתמים מהירים. בחברה מציינים שרשויות הרגולציה האמריקניות אינן יכולות כלל לנטר את הפעילות הנ"ל מכיון שמערכת ה-MIDAS שנמצאת בשימוש ה-SEC עוקבת אחר שוק המניות בלבד ללא החוזים. המערכת אגב, הושקה רק באוקטובר האחרון ומהווה את הנשק המתקדם ביותר של רשות רגולטורית נגד מכונות מסחר שפועלות במניות.

עקרונות האסטרטגיה

המכונה שגרמה לנפילה הרגעית באותו שנייה בוול סטריט, ככל הנראה נקטה בשיטת 'הצתת מומנטום', מכירת חוזים בכמות גדולה על מנת ליצור תזוזה במניות. המשקיעים בבורסה בת"א מכירים מקרוב את דרך הפעולה הזו אך השיטה מצליחה לעבוד גם בשוק הגדול בעולם הודות לשילוב של מערכת פיננסית מורכבת וניצול תנאים פיסיים.

השיטה מתבססת על כך שמניות גדולות במיוחד כמו מיקרוסופט, סיסקו, בנק אוף אמריקה, אפל והבנקים הגדולים נוטות להיצמד לשינויי המחיר בתעודות סל ו-ETF'ים. תעודות הסל מצידן מגיבות לשינויים במחירי החוזים העתידיים. דבר דומה מתרחש גם במחירי האופציות על תעודות הסל ואופציות על אותן מניות.

השיטה גם מנצלת את הגיאוגרפיה של מרכזי המסחר. פקודות המכירה והקניה אינם מיידים. המסחר בחוזים העתידיים מתקיים בשיקאגו, מרחק של 1,290 קילומטרים או 5 מילישניות מניו יורק, שם מתבצע המסחר במניות. כלומר, יש פער זמנים של 5 מילישניות שבהן המכונות בניו יורק אינן יודעות מה קורה בשיקאגו ולהיפך. כשיש התפרצות ערה של פעילות במקום אחד הפער יוצר קרקע למסחר ארביטראז' עצום.

ביצוע

כל התהליך שיתואר מעתה מתבצע במהלך כמה עשיריות שנייה בלבד וניתן לבצע את המהלך גם הפוך (קניה תהיה מכירה). ראשית המכונה רוכשת סחורה במניות המרכזיות שמרכיבות את תעודות הסל (לדוגמא: אפל, סיסקו ו-JP מורגן בתעודה SPY). למעשה המכונה מנגבת את ספר הפקודות חוץ מכמה בודדות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אם לא יפסלו את המכונות להתעסק בשוק ההון לא ישאר שוק כזה (ל"ת)
    תום 02/01/2013 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    50 אחוז מהמחזור 01/01/2013 23:48
    הגב לתגובה זו
    האסטרטגיה הזאת רצה כבר מעל שנה והשאירה אויר חרוך במסחר . קפיצות עצבניות לכיוונים הפוכים כדי לנקנק את המצטטים. אם זה חוקי אני צנצנת. הרצה אלגוריתמית היא עדיין הרצה. עד שיתעוררו ברשות לניע המשיח יגיע...
  • 1.
    ההסבר לא מובן אבל די ברור שצריך לאסור מניפולציות כאלה (ל"ת)
    לא שונה מהרצת מניות 01/01/2013 21:54
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.