המתח בין דירוג רשמי ודירוג שוק של אג"חים
כולנו מכירים את המנטרה השוק הונית, השחוקה מרוב שימוש, שאומרת שמילת המפתח בניהול סיכונים היא פיזור. הכוונה לפיזור במשמעותו הרחבה היא לא לשים את כל הביצים בסל אחד, בין אם מדובר בתיק ההשקעות הפרטי ובין אם מדובר בהשקעה ריאלית, בעסק למשל.
אמנם לא נדיר למצוא חברות שמתמחות באיזו נישה או סקטור ספציפי, אך לרוב מדובר בחברות סטארט אפ או חברות קטנות בצמיחה אשר רובן ממתינות לרגע הפריצה שלהן או לאקזיט. לחברה מבוססת יש בדרך כלל כמה "רגליים" עליהן היא עומדת מתוך התפיסה שגיוון מקורות ההכנסה פירושו יציבות לאורך זמן.
כל זה נכון שבעתיים ככל שהדבר נוגע לחברות החזקה. אותן חברות הן המיצוי של רעיון הפיזור. פיזור על פני סקטורים שונים ושווקים שונים ולעיתים גם פיזור גיאוגרפי ופיזור ברמת החשיפה המטבעית.
על פניו היינו מצפים שדווקא בעתות משבר, תעלה קרנן של החברות המדוברות, המפוזרות. אבל בפועל קורה בדיוק ההפך. דווקא בזמנים קשים, חברות ההחזקה מאבדות במהירות מערכן והמשקיעים מעדיפים להיפטר מהחזקתן בזו אחר זו. לעומת זאת, בעתות של שגשוג וצמיחה, עולה הפופולריות של חברות ההחזקה ומחירי המניות האלו שועטים קדימה בבטחה.
יש שתי סיבות עיקריות המסבירות את האנומליה הזו. הסיבה הראשונה היא מבנית. חברת האם משתמשת בחברות הבנות והנכדות על מנת לשרת את חובה. בעתות מיתון ומשבר כאשר, מטבע הדברים, היכולת למשוך דיבידנדים מהחברות הללו מצטמצמת, פוחתת גם יכולתה של החברה האם שאינה יצרנית, לפרוע את חובותיה ולכן רמת הסיכון שלה עולה.
הסיבה השנייה, שהיא למעשה התוצאה של הסיבה הראשונה, היא מצוקת נזילות של החברה האם שמחייבת אותה להתחיל לממש נכסים על מנת להמשיך להתקיים. החברה האם מתחילה להתפרק מנכסיה, ובצוק העיתים יימצא קונה, במחיר ראוי, דווקא לנכסים הטובים והרווחיים. כך שבסופו של תהליך החברה האם נשארת עם פיזור קטן יותר ופחות איכותי.
את התופעה הזו, שבה השוק "מעניש" את חברות ההחזקה בתקופות בעייתיות, נוכל להדגים בגרף הבא המתאר את התנהגות האג"חים של החברות בקבוצת אי.די.בי בשנה האחרונה
- 6.זוית מעניינת כרגיל בחורה שנונה (ל"ת)הכנר 29/12/2011 13:54הגב לתגובה זו
- 5.זוית מעניינת -מנהלת השקעות מבריקה ומאוזנת (ל"ת)שוק ההון 28/12/2011 23:35הגב לתגובה זו
- 4.צביקה פיקסלר 28/12/2011 19:16הגב לתגובה זותמשיכי לעשות חיל, את חסרה לנו -
- 3.דרור מרמור 28/12/2011 15:56הגב לתגובה זוקרן שוב שיחקת אותה ,כתבה רצינית ומעמיקה בהצלחה בהמשך הדרך.
- 2.ניתוח מקצועי.יפה מאוד. (ל"ת)אמיר 28/12/2011 15:24הגב לתגובה זו
- 1.מאמר רציני (ל"ת)איליה 28/12/2011 14:54הגב לתגובה זו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

איך 270 כלכלנים ישראליים בכירים טעו לגמרי וכמה הפסיד מי שהקשיב להם?
על נבואות הזעם, על המשק הישראלי ועל הישראלים - הכלכלה הישראלית מפגינה עוצמה
בסוף ינואר 2023 יצא נייר עמדה שהתפרסם בכל כותרות העיתונים ותפס את הבמה המרכזית גם בערוצי הטלוויזיה ובו אזהרה חריפה "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תביא לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק, ובאיכות החיים של תושבי ישראל".
החותמים, קבוצה של 270 פרופסורים ודוקטורים לכלכלה ומנהל עסקים שמהווים את רוב האקדמיה הישראלית בתחומים אלו.
מה יגרום לפגיעה הזו בצמיחה? "הפגיעה ביכולת הממשלה והחברות לממן את עצמם, תביא לירידה בהיקף ההשקעות, והירידה תפגע בענף ההייטק הישראלי המהווה את הקטר של המשק ... וחברות ההייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ למדינה".
מה קרה בפועל?
חלפו שנתיים וחצי. זמן מספק לבחון את הדברים. רבים מאמינים שמעשי הממשלה גרמו לכך שמערכת המשפט נפגעה באופן חסר תקנה (נקווה שהם טועים ובכל מקרה דברים ניתנים לתיקון במהלך הזמן). אין כל ספק שרוטמן ולוין שהובילו את הקו ולאחריהם מספר שרי ממשלה, פעלו בשחצנות, בדורסנות ועשו כמיטב יכולתם על מנת לצמצם ולדחוק את כוחה של מערכת המשפט.
התקיפות משולחות הרסן, ההתעלמות החמורה מפסיקות בג"ץ, הניסיון לפוליטיזציה של המערכת והחשש העצום מלא פחות מאשר פירוק המדינה שחשים ציבורים מסוימים - נראה שכל אלו לא ממש הטרידו את מנוחתם של לוין, רוטמן ונוספים.
- בנק אוף אמריקה: "צפויה צמיחה חזקה בישראל ביחס לעולם; האינפלציה תהיה 2.9%"
- מודי'ס: הסכם הפסקת האש מקטין את הסיכונים לכלכלה הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה שהחששות של הכלכלנים הבכירים בנוגע לפגיעה במערכת המשפט התממשו. אך מה קרה למשק הישראלי - תחום מומחיותם שבגינו התריעו?