הנפט בעתות משבר פוליטיות
כזכור, מחירי הנפט צנחו בשבועיים החולפים מתחת ל-95 דולר לחבית בעקבות החלטת אופ"ק על הגבלת ייצור הנפט לכ-30 מיליון חביות ביום לעומת 24 מיליון חביות. הנפט צנח בכ-9 דולר לחבית בשבוע מאזור השיא שנקבע בנק 101 דולר לחבית ועד לשפל בנק 92.50 דולר לחבית . הצניחה החופשית במחירים באה אחרי הזינוקים החדים שחלו במחירי הנפט שנגרמו כתוצאה מהמתיחות הגוברת מול אירן. מתיחות זו תמשיך להשפיע משמעותית על ערכו של הזהב השחור. שיבוש באספקת הנפט ע"י אירן עלול להוות "קו אדום" בעיני מדינות המערב, ואז יגברו הסיכויים לכך שאותן מדינות לא תסתפקנה בהטלת סנקציות על האיראנים ותבחרנה לשקול אופציה צבאית. מהלך צבאי עלול להזניק את מחירו של הנפט לרמות שיא היסטוריות. מבחינה מאקרו כלכלית, לא היתה הצדקה למחירו הגבוה יחסית של הנפט. ההיסטוריה מלמדת שכאשר הכלכלה העולמית במשבר דומה לזה שאנו חווים כיום, הביקוש לנפט יורד היות והפעילות היצרנית יורדת. בהתאם לכך גם תנועת המטוסים, אוניות, שאר כלי רכב, פעילות מפעלים ותעשיות שהפעלתם דורשת נפט ומוצרי הלוואי שלו פוחתות. כפי הנראה, המצב הכלכלי אינו עומד להשתפר בקרוב. למעשה נראה שהוא עלול רק להחמיר. מנהיגי האיחוד האירופי לא הצליחו למצוא פתרון מעשי למשבר החוב באירופה, אשר עלול לדרדר את הכלכלה העולמית למיתון ממושך. התרחיש הדובי מצביע על כך שהחרפת המשבר באירופה תוביל למיתון עמוק שיפגע משמעותית בצריכת הנפט. תרחיש מהסוג הזה עלול להוביל לצניחה בערך הנוזל השחור. האיראנים בינתיים ממשיכים בשלהם, היות והם מודעים לכך שהמצב הכלכלי בעולם מקשה על הגברת הסנקציות, או על פעולה צבאית נגדם. מבחינה טכנית, כדאי לשים לב לנתונים הבאים: - הצמד נסחר בסמוך לרמת התנגדות משמעותית, הניצבת במחיר 101.7 דולר לחבית. - נעילה מעל 102, עשויה להזניק את הצמד אל עבר ההתנגדות הבאה, הניצבת באזור 103.30. - הממוצעים הנעים משופעים כלפי מעלה, דבר אשר תומך בהמשך העליות. - מתנד ה- ADX - מגמה שוורית שלטת, עוצמת המגמה צוברת תאוצה. רמות משמעותיות התנגדות 2: 103.30 התנגדות 1: 101.70 ספוט: 101.30 תמיכה1: 100 תמיכה 2: 97.80 - ממוצע נע 34 לסיכום, לאור העובדה כי הנפט נסחר ברקע ההתרחשויות במפרץ הפרסי, לא היינו ממהרים לפתוח עסקאות גדולות בו, אם בכלל בשלב זה. עלינו להמתין עד שהתמונה תתבהר והמסחר בנפט יחזור להיות מושפע מהאירועים הכלכליים מסביב לעולם, ופחות מושפע מהספקולציות הרבות הרצות בשוק. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

איך 270 כלכלנים ישראליים בכירים טעו לגמרי וכמה הפסיד מי שהקשיב להם?
על נבואות הזעם, על המשק הישראלי ועל הישראלים - הכלכלה הישראלית מפגינה עוצמה
בסוף ינואר 2023 יצא נייר עמדה שהתפרסם בכל כותרות העיתונים ותפס את הבמה המרכזית גם בערוצי הטלוויזיה ובו אזהרה חריפה "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תביא לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק, ובאיכות החיים של תושבי ישראל".
החותמים, קבוצה של 270 פרופסורים ודוקטורים לכלכלה ומנהל עסקים שמהווים את רוב האקדמיה הישראלית בתחומים אלו.
מה יגרום לפגיעה הזו בצמיחה? "הפגיעה ביכולת הממשלה והחברות לממן את עצמם, תביא לירידה בהיקף ההשקעות, והירידה תפגע בענף ההייטק הישראלי המהווה את הקטר של המשק ... וחברות ההייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ למדינה".
מה קרה בפועל?
חלפו שנתיים וחצי. זמן מספק לבחון את הדברים. רבים מאמינים שמעשי הממשלה גרמו לכך שמערכת המשפט נפגעה באופן חסר תקנה (נקווה שהם טועים ובכל מקרה דברים ניתנים לתיקון במהלך הזמן). אין כל ספק שרוטמן ולוין שהובילו את הקו ולאחריהם מספר שרי ממשלה, פעלו בשחצנות, בדורסנות ועשו כמיטב יכולתם על מנת לצמצם ולדחוק את כוחה של מערכת המשפט.
התקיפות משולחות הרסן, ההתעלמות החמורה מפסיקות בג"ץ, הניסיון לפוליטיזציה של המערכת והחשש העצום מלא פחות מאשר פירוק המדינה שחשים ציבורים מסוימים - נראה שכל אלו לא ממש הטרידו את מנוחתם של לוין, רוטמן ונוספים.
- בנק אוף אמריקה: "צפויה צמיחה חזקה בישראל ביחס לעולם; האינפלציה תהיה 2.9%"
- מודי'ס: הסכם הפסקת האש מקטין את הסיכונים לכלכלה הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה שהחששות של הכלכלנים הבכירים בנוגע לפגיעה במערכת המשפט התממשו. אך מה קרה למשק הישראלי - תחום מומחיותם שבגינו התריעו?