שטייניץ שוב מזגזג: בהתאם לטרכטנברג - בוטלה העלאת הבלו על הדלק לשנת 2012

שר האוצר יובל שטייניץ חתם על צו הבלו על הדלק המבטל את העלאות מס הקנייה על הדלק בהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג
לירן סהר | (4)

שר האוצר יובל שטייניץ חתם היום (ה') על צו הבלו על הדלק (הטלת בלו) המבטל את העלאות מס הקנייה/הבלו על דלק שנקבעו לשנת 2012. בחתימה על צו זה מיושמות המלצת ועדת טרכטנברג בעניין.

נציין כי בצל המחאה הציבורית על יוקר המחייה הוריד משרד האוצר את המס על הבלו ב-30 אגורות, אולם בחודש ספטמבר בכ-20 אגורות לליטר ובעוד 5 אגורות בהתאם לעליית המדד.

בחודש שעבר היה אמור מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן להתייקר ב-31 אגורות בעיקר בשל העלאת הבלו, אך בשל המחאה החברתית שטייניץ ורה"מ נתניהו החליטו להקפיא את העלאת מס הבלו לחודש אחד בלבד. כמו כן הוקפאו מיסי הקנייה המוטלים על סולר המשמש לייצור חשמל ב-69%. בעקבות הוראת השעה, צומצמה עליית מחירי החשמל בישראל מכ-20% ל-12%.

בתום הוראת השעה, האוצר צפוי כאמור להעלות השבוע את המס על הבלו ולקזז משמעותית את ההשפעה של ירידה של 10.5% במחירי הנפט בחודש האחרון וגם את ההורדת הצפויה של מרווחי השיווק של חברות הדלק, כפי שנצטוו ע"י משרד התשתיות. המשמעות של כל זאת, היא הוזלה קטנה מאוד במחירי הדלק החודש, אם בכלל.

סכום הבלו על בנזין יישאר 2950.59 שקל לאלף ליטר ולא יעלה ב-14% ל-3361.92 שקל לאלף ליטר כמתוכנן ערב המחאה. סכום הבלו על סולר (וכן על קרוסין וביו דיזל) יישאר 2827 שקל לאלף ליטר ולא יעלה ב-3% ל-3033.83 שקל לאלף ליטר. סכום הבלו על פחם יישאר 44.26 שקל לטונה במקום 79.43 שקל לטונה. סכומי הבלו יתואמו ב- 1 לינואר 2012, לפי השינוי שיכול במדד המחירים לצרכן.

שטייניץ, אמר כי "מדובר באחד המהלכים המרכזיים להורדת יוקר המחייה בישראל, בהתאם להמלצת ועדת טרכטנברג. צעדים נוספים כמו הורדת מכסים ומיסי קנייה והוזלת מוצרי מזון וצריכה, יינקטו בקרוב."

נזכיר כי ב-1 בדצמבר עודכנו מחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח, הנמכרים לצרכן בתחנות הדלק. מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת ירד ב-11 אגורות ל-7.11 שקל לליטר - ירידה של 1.52%. גם בחודש הקודם נרשמה ירידה במחירי הדלק, בסך של 7 אגורות, זאת בעיקר כתוצאה מירידה בשער החליפין.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אדון אחתן תחתן תחתח עושקי השילטון עבדו עליך (ל"ת)
    עליביבי 08/12/2011 22:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איזה ועד המהירה 08/12/2011 16:22
    הגב לתגובה זו
    דפקו את העם זורים לנו חול בעיניים. על קוטג בהוזלה של שקל נשלם כל החיים. דפני ליף טפשה עכשיו היא דפקה את כל העם מה היא שותקת?
  • 2.
    עוד פעם לשמע על טראח 08/12/2011 16:21
    הגב לתגובה זו
    דוח מוזמן . פרופסור מנוול
  • 1.
    אל תשמחו! 08/12/2011 16:20
    הגב לתגובה זו
    אל תשכחו שדפקו אותכם עם עליה של 5% בבורסה. מה שיקרה זה שאת כל ההפחתות האלו במשך הזמן יבטלו אבל את ה 25% מס זה יהיה לכם לכל החיים. יצא שכרכם בהפסדכם. טרכטנברג מנוול
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.