המבוי הסתום ביוון נמשך: פאפנדראו מתקשה להשיג קואליציה ושוקל להתפטר

לדבריו של פאפנדראו, ישנה חשיבות עליונה על שמירת הקואליציה על מנת להבטיח את הענקת הסיוע של גוש האירו ולהוכיח את מחויבותה של יוון להישאר באיחוד
ג'וש דוקרקר | (15)

ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פאפנדראו, מתקשה לקיים ממשלת אחדות במדינתו לאור קריאות מצד האופוזיציה לקיום בחירות חדשות. בתוך כך, הסכים ראש ממשלת יוון להתפטר במידה והמהלך יעזור למפלגה הסוציאליסטית שלו לשמור על הקואליציה בת 4 חודשים.

נזכיר כי פאפנדראו ניצח לפנות בוקר בהצבעת האי אמון כנגדו בפרלמנט היווני ומחפש עתה דרך להשגת תמיכה רחבה מהמחוקקים והציבור לקבלת הסיוע מחברות גוש האירו.

"אנו לא דרשנו מקום בממשלתו. כל מה שאנחנו רוצים זה שמר פאפנדראו יתפטר מתפקידו, בגלל שהוא הפך למסוכן עבור המדינה" אמר יו"ר האופוזיציה היוונית, אנטוניוס סאמארס. "אנו דורשים בחירות באופן מיידי", הוסיף סאמארס.

"אנחנו חייבים להסכים על מטרות משותפות בלוח הזמנים ותוכנית אפילו לראש הממשל הזה", נאם פאפנדראו לחברי הפרלמנט בשעות הבוקר המוקדמות היום, שניות לפני שניצח בהצבעת האי אמון השנייה בתוך שישה חודשים והוסיף, "גודל המשימה שעומדת בפני יוון היא מעל ליכולות של מפלגה אחת".

ראש הממשלה היווני תיזז היטב את השווקים השבוע, כאשר תחילה סיכם את הפרטים עם מנהיגי האיחוד והבטיח את קבלת חבילת החילוץ השנייה. בהמשך הביא לירידות חדות בשווקים עם כוונתו לאשר את תנאי חבילת החילוץ ובתוך כל גם את החברות בגוש האירו להצבעה במשאל עם. באקורד הסיום, גרף התנגדות מכל קצוות הקשת הפוליטית למעשה הכריח את הפרלמנט להצביע עבורו.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    להערכתי השוק יחזור לעליות השבוע (ל"ת)
    איציק מוסדי ותיק 05/11/2011 21:59
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    רועי לוי 05/11/2011 21:52
    הגב לתגובה זו
    חיים על העבר שהוא בכלל לא קשור לעם שנמצא שם עכשיו .. חבורה של בטלים שרוצים לשבת ולאכול ולשתות כל היום. להשמיד את יוון נמאס מהם!
  • 11.
    בגלל הבחירות יוון תפשוט רגל לפני החילוץ (ל"ת)
    כלכלן 05/11/2011 20:42
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אחרי שפפנדראו ניצח לא יהיו בחירות יהיה אחדות (ל"ת)
    שגיא 05/11/2011 18:25
    הגב לתגובה זו
  • ממש, האופוזיציה רוצה רק בחירות..... (ל"ת)
    שוחט 05/11/2011 20:44
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יודע 05/11/2011 18:20
    הגב לתגובה זו
    מחר תמכרו הכל בפתיחה חברים אירופה איראן שביתה יום שני תתעוררו...........יש לי תחושה שכל התגובות לפני זה אותו אדם............שנישאר עם הרבה קולים חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • 8.
    סוחר מקצוען 05/11/2011 18:14
    הגב לתגובה זו
    פוטים קולים למי כבר אכפת זה התנהגות של שוק לפני מפולת קשה. כל אחד קצת מדבר מזיז את השוק למעלה למטה ממש רכבת הרים. זה יגמר רע מ 2008 לא למדו כלום. בקרוב נדבר גם על 2011 - 2012 כמו על 2008
  • 7.
    צביקה 05/11/2011 18:05
    הגב לתגובה זו
    פישר ידפיס להם שקלים ושיזרקו את היורו .
  • 6.
    ירוק עולה 05/11/2011 15:53
    הגב לתגובה זו
    מזל שנשארו לי כמה קולים בתיק .. אבל זה רק מזל :-)
  • 5.
    פיזדאץ 05/11/2011 11:58
    הגב לתגובה זו
    מה אתה מלדבן מריצוק שחרר קצת אחי שלא תפסיד הכול
  • 4.
    תומר 05/11/2011 11:30
    הגב לתגובה זו
    אנחנו חייבים להשלים פערים יום שני יהיו עליות חדות בכל העולם מחר המעוף יסגור1155
  • 3.
    מישהו 05/11/2011 11:13
    הגב לתגובה זו
    פשוט להילחם בהם עד זוב דם, כמו שעשו לעיראק !!! הבטלנים מיוון, רגילים לחיי בטלה, ונוח להם בכך, כשדוד עשיר (ארה" ב) מממנת להם את החופשות ואת הדמי אבטלה, ואת הטורנירים של השש בש. מדינת יוון יותר מסוכנת מאיראן !!!
  • 2.
    האימון חוזר לשוק. (ל"ת)
    מאיר 05/11/2011 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה 05/11/2011 09:59
    הגב לתגובה זו
    פיתחה חזקה
  • לא בטוח (ל"ת)
    פיזדאץ 05/11/2011 10:47
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.