יש לזכור - על כל צד שלילי ישנה זוית אופטימית
שוק שחושף שיניים חדות במלוא מובן המילה. עליות של חודשים מתכלות בימים בודדים בשוק שיורד 20% בחודשיים, וחוזר לרמתו מלפני שנה. באירופה המדדים חזרו 30% אחורה/ השאלה הנשאלת היא, האם יש בכך די?האם השווקים לא ירדו מספיק? אין דבר כזה מספיק.
יכולים להיות עיכובים או תרופות סבתא, אבל כמו שזה נראה, אם הכלכלה לא משתפרת בארה"ב או שאין דימיון קדימה, הבורסות יכולות לשקוע לשפל של 2008 תוך מס' חודשים. זה אומר ירידות של עוד עשרות אחוזים. מה שהקברניטים מנסים לעשות היום, הוא להציל את האמון שנפגע בכלכלה ובפיתרונות. אם ב-2008 היה משבר של חברות, היום המשבר הוא במדינות. חובות של מדינות ולא של חברות. מי יעזור למדינות? הרבה מצוקה יש באוויר. הבורסות לא נותנות רחמים.
החודש יש נאומים או מעשים של הקברניטים בארה"ב החל מיום ה'. אז נדע אם יש שפנים שיתרמו לייצוב מערכת בתקופה הקרובה. אצלנו בנוסף לפלסטינים, למחאה החברתית, ישנו גם המשבר עם טורקיה. המחאה משפיעה יותר על חברות בבורסה, כי תוצאותיה המיידיות על חברות מזון והאחרות בעליית מס חברות משנה את תמונת הרווחים העתידיים. מכאן את מכפיל הרווח, מחיר המניה.
סיכום:
שבוע שעבר כתבתי על עליות מעל 1100 שיכולות להגיע ל1170. הגענו ל-1140 וזה הסתיים במפתיע, כאשר דוח תעסוקה בניו יורק ללא הוספת משרות חדשות, סיים את האוירה החיובית. המדד ירד חזרה מרמת ה-1100 ובכך הסתיימה המגמת עלייה לאותו מעמד.
אפשר לומר שהשוק מאוד תנודתי וחד. טריגרים מעלה ומטה יוציאו אותו משלוותו. למי שמושקע במניות רצוי הגנות. אם לא, יש להמתין ולראות איך עוברים את ספטמבר. באחריתו יכולה להיות גם הפתעה חזקה, כי את ההפתעות הרעות אנו כבר סופגים כעת.
sp:
1100 - תחתית אחרונה.
1130 - פרשת דרכים.
1180,1200 - כלפי מעלה.
המדד עדיין לא שבר מטה את תחתית אוגוסט, הוא נמצא 5% מעליה. הדאקס לעומת זה כבר שבר ב-4%.
אפציות מעו"ף:
כותבי ההגנות על מניות בקול 1170 ומעלה כפי שהצעתי מימנו חלק מההפסד על מניות שחל בימים האחרונים. המדד הגיע ל-1138 השבוע. סדרי עולם היו נראים תקינים. סוחרים כתבו גם פוטים. לא מעט כתבו פוט 1100, שם יש מרכז פוזיציות כבד, והנה השוק נותן סטירה חזרה ל-1060 ברגע. זה טבעו של שוק דובי, הוא משעשע כמה ימים עד שהוא חושף שיניים. כמובן שהירידה מ-1100 דרשה הגנה, קל וחומר הירידה מ-1080.
כעת לסוחרים צריך להיות ראש מאוד פתוח לרגל לא מעט אירועים עם פוטנציאל תנודה של 5%-10% מהיר. סטיית התקן אצלנו ירדה ביום ה' ל-21, היום חזרה ל-30. למה ירדה ל-21? מעגל קסמים של פתיים. שוק עלה ב-4%. נראה שחוזרים מעט לשיגרה, הסטייה יורדת ואז גלגל חוזר אחורה. אפשר להימנע מזה אם עובדים עם הגנות.
עד כה אזור הכתיבות החודשי נותן מרחב מחייה לירידה נוספת. מרכז העניינים של הסוחרים הכתובים נכון לעכשיו מעל 1070. מי שכתוב עם הגנה יכול להיות סבלני. מי שכתוב חשוף, בסטייה הנוכחית יכול לעבות כתיבה כל עוד המדד ישאר מעל 1000. בסופו של עניין, השוק תנודתי גם למעלה וגם למטה, עם מגמה יורדת ששולטת בינתיים. מה שכדאי לזכור הוא שחובה להשאיר ביטחונות פנויים, לפעול גם בקניות ולא רק בכתיבות, יש מנוף בפרמיות.
שוק האופ' עבר משידור אופטימי שבוע שעבר לשידור פסימי השבוע. מצבי הרוח ימשיכו להתחלף. הרבה טמון בנאום אובמה ביום ה' וביכולת של ה-sp לא לשבור את אזור 1100 והדאקס את ה-5000. אם אלו ישברו, סביר שגם ה-1000 אצלנו יהיה היסטוריה. גם זווית אופטימית בתקופה הזאת חייבת להיות, על כל צד שלילי יכול להתפתח גם משהו חיובי. שווקים אחרי פסימיות רבה יכולים להגיב בקיצוניות לצד השני. הכותבים צריכים לזכור גם את החלק הזה של המשוואה.
מי שמעוניין בקניית הגנה דרך פוטים, יכול להמתין לתיקון עולה ל-1100 (אם יקרה כמובן) ואז לקנות פוט 1050. אם זה מחוייב כעת, אפשר לקנות פוט 1000 ולכתוב פוט 960. כמובן שאם השוק יעלה ההגנות נעלמות. תפקידן לתת ביטוח או רווח בירידות שערים. המשך החודש תלוי לא מעט בהתפתחויות מדיניות אצלנו וכלכליות בארה"ב.
הכותב, יונתן קריספין (דוביד), מרצה לקורס מעו"ף פרקטי במכללת מגמות ובעלים של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 6.אין כמו דוביד-תותח על!!! (ל"ת)הקוליסט 07/09/2011 08:28הגב לתגובה זו
- 5.דוביד 07/09/2011 00:05הגב לתגובה זוכולל מי שאני לא מכיר. לילה טוב
- 4.מעייני2007 06/09/2011 17:14הגב לתגובה זוטכנית אירופה נמצאת במגמת ירידה פורמלית. http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$DAX
- 3.לקוח לשעבר של קריספי 06/09/2011 16:54הגב לתגובה זואחרי שמחקת לי עשרות אחוזים לא נמאס לך? ד' מירושלים
- 2.שאלה לנתי 06/09/2011 11:44הגב לתגובה זוממליץ לקנות שוקת בימים אלו? תודה
- בתנודתיות זה שווה (ל"ת)דוביד 06/09/2011 13:11הגב לתגובה זו
- 1.דוד מירושלים 06/09/2011 10:16הגב לתגובה זובזמנים כאלה כשהכל נראה שחור טוב ורצוילהשמיע דעה שיכול להיות גם אחרת. ואכן,השווקים בעולם ובארץ הראו לנו תנודות קיצוניות לשני הכיוונים. אני מאמין שלאחר הנאומים השונים בארה" ב ובאירופה השבוע המצב ישתנה לטובה. ביטחון מוחלט כמובן שאין. בהצלחה לכולם

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
