מדד יולי הפתיע בענק - האם פישר בדרך להוריד את הריבית?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.3% בחודש יולי ושינה מקצה לקצה את החשיבה לגבי רמת המחירים במשק. ניתן לומר זאת על אף שמדובר במדד בודד, ובדרך כלל נהוג להמתין מספר חודשים לפני שקובעים כי חלה תפנית בת קיימא. גם הירידה בסעיף שירותי התקשורת, העובר שינויים מבניים חדים, והירידה החדה מהרגיל בסעיף ההלבשה וההנעלה, נלקחות כאן בחשבון.
לא מדובר רק בהפתעה גדולה, בהינתן שההערכות המוקדמות היו שהמדד יעלה 0.2%. זה 3 חודשים המדד מתיישב עם ההערכות המוקדמות לגביו, או נמוך מהן. זאת, בניגוד לחודשים הראשונים של השנה, כשהמדדים הפתיעו כלפי מעלה ובד בבד עם הירידה המהירה בשיעורי הבלתי מועסקים הזינו את תהליך עליית הריבית במשק. הפעם, ההפרש בין המדד לבין ההערכות שקדמו לו גבוה מאוד ומרמז על שינוי כיוון בטווח הקצר.
אך יש גם סימנים נוספים לכך שמדדי המחירים עשויים לרדת מדרגה. לדוגמא, 6 מ-10 סעיפי המדד ירדו. מספר כה גבוה נרשם לאחרונה רק בתחילת השנה שעברה. לשם השוואה, בחמשת החודשים הקודמים מספר הסעיפים שירדו נע ברמה של 1-3. מדובר, אם כך, בירידה רוחבית, מקיפה יותר. הדבר גם מדגיש את בדידותו בצמרת של סעיף הדיור (שכר דירה) שעלה גם הפעם 0.4%: בניכוי סעיף חשוב זה היה המדד יורד 0.5%.
התבוננות על פני מספר חודשים מראה כי ירידת המדד בחודש יולי אכן הפתיעה בשיעורה, אך אינה תופעה נקודתית. בארבעת החודשים האחרונים עלה המדד 0.6% בלבד (בקצב שנתי), ובאורח פלא נמצא כעת מתחת ליעד האינפלציה. המדד ללא דיור בכלל, ירד 1.2%. יצוין, כי בארבעת החודשים פברואר - מאי עלה מדד המחירים לצרכן 3.9% והידרדרותו המדהימה מאז, אכן משנה את חוקי המשחק.
גם כשמתבוננים קדימה, האינדיקציות הן כי על אף שהמשק נמצא הגדרתית בתעסוקה מלאה כעת (לפי מדדים שונים), הדבר לא מתורגם ללחצים על מדדי המחירים השונים. זו הייתה השאלה הגדולה במחצית הראשונה של השנה.
בנוסף לשערי החליפין של שקל, שצלחו מספר אתגרים לאחרונה, ניתן להצביע על מדד המחירים ליצרן, המשקף בדרך כלל את עליות המחירים שבקנה, שמקורן בצד ההיצע. מדד זה ירד 0.9% בחודשים יוני ויולי. גם במחירי חומרי הגלם נרשמת רגיעה, לפי מדד מנהלי הרכש.
מדד המחירים בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה, משקף טוב יותר את המחירים הנקבעים בתוך המשק. הוא עלה 2.5% ב-12 החודשים האחרונים ונמצא בתוך יעד האינפלציה. לכך יש להוסיף את השלכות המחאה החברתית, שבאופן כללי הגבילו ועשויות להגביל בחודשים הקרובים עליות בתעריפי מוצרים ושירותים בסיסיים.
האם לנוכח המצב החדש יודיע עתה בנק ישראל על הפחתת ריבית? בנסיבות הנוכחיות, מדובר בתרחיש בעל סבירות לא מבוטלת, מה גם שהריבית בארצות הברית תישאר ברמתה הנוכחית עד אמצע 2013 וההערכות הן שהריבית באירופה תחדל לעלות ואולי אף תרד. בנק ישראל ישאף שהפרשי הריביות בין הארץ לחו"ל לא יגדלו ויגרמו לעלייה מהירה מדי בשער השקל.
אולם, מהלך מעין זה אינו פשוט מבחינתו. בנק ישראל מעוניין לנקוט מדיניות עקבית, כך שהפחתת ריבית תצריך הסבר מפורט, בהינתן שהריבית עלתה 4 פעמים השנה. נציין כי בנק ישראל מצהיר כי ברצונו להתאים את הריבית לקצב ההתרחבות הכלכלית (שלהזכירנו עדיין גבוהה וסמוכה ל-5% לפי התחזית של בנק ישראל לשנת 2011). נוסיף ונזכיר שלפני 3 שנים נאלץ בנק ישראל לקטוע בחטף מהלך העלאות ריבית ולהפחיתה במהירות מ-4.25% ל-0.5%.
מדיניות הריבית הנוכחית מסובכת גם לנוכח שלל הנתונים הסותרים לגבי המצב בשוק הדיור - יש המדווחים על ירידת מחירים, יש הטוענים כי השוק בעמדת המתנה על רקע המחאה החברתית ויש הגורסים כי העליות תימשכנה.
בנוסף, בנק ישראל לא פוסל מצב בו האטה בכלכלה העולמית ובסחר החוץ, שסימניה כבר מורגשים בייצוא הסחורות והשירותים, תגרור האטה גם אצלנו. לקראת תרחיש מסוג זה היה בנק ישראל מעוניין להגיע מצויד בריבית גבוהה דיה, כדי שיוכל להפחיתה ולסייע למשק.
עוד לפני מדד יולי הנמוך הסתמנה האטה בקצב עליית המחירים במשק, ושוק ההון ביטא זאת היטב. בנק ישראל עצמו הפחית בחודשים האחרונים את שיעורי הריבית שלפי אומדניו ישררו במשק בעוד שנה. כרגע הנתון עומד על 3.9%. החידוש שהביא עימו מדד יולי נוגע לעוצמת ההאטה ולכן המדדים הבאים מסקרנים במיוחד. בנק ישראל יצטרך להתנהל היטב בתקופה רגישה זו.
לפי התרחיש הבסיסי שלנו, הנגיד פישר לא ימהר להפחית את הריבית וייתכן כי בדומה לבנק המרכזי של ארה"ב יצא בסוג של הצהרת כוונות לגבי כך שהריבית תישאר סביב רמתה הנוכחית תקופה מסוימת. עם זאת, כפי שנוכחנו בעבר, בנק ישראל הוכיח יכולת גמישות והסתגלות למצבים משתנים - בסביבה הגלובאלית והמקומית - כך שלא ניתן לשלול הפחתת ריבית כבר בחודש הבא. בכל מקרה, המידע הטרי יצריך חשיבה מחודשת הן בקרב המשקיעים והן בבנק ישראל.
- 8.כלכלן מנוסה 16/08/2011 23:37הגב לתגובה זוכיום הריבית לא משקפת בצורה ריאלית את המצב,יש לשנות את הנוסחא ולהוסיףלהסיר מרכיבים קיימיםנוספים.
- 7.אם יוריד-אסון לאומי 16/08/2011 23:35הגב לתגובה זוכסף חינם-מוכר חלומות. כשמתעוררים מהחלום-האנשים בפאניקה.יעשו שטויות שיצטערו הם וילדיהם.
- 6.אנליסטית בחופשה 16/08/2011 17:33הגב לתגובה זוהאם הלחץ על הממשלה לנקוט צעדים חברתיים והחשש מהאטה בכלכלה העולמית לא מגביר את ההערכות כי האינפלציה תהיה נמוכה מהערכות קודמות ולפיכך מגביר את הסיכוי להורדות ריבית?
- רונן מנחם 16/08/2011 18:33הגב לתגובה זוערב טוב. תרחיש זה בהחלט ייתכן, אך חשוב לזכור שהורדות ריבית בתקופה בה נוצר למשק גירעון במאזן התשלומים, לאחר עודף ממושך, עלול להוליך לפיחות בשער השקל (במיוחד כשספטמבר ברקע) ובנק ישראל יצטרך להתחשב גם בכך, שכן למרות שהקשר ביניהם נחלש בשנים האחרונות, עדיין פיחות נחשב מחולל אינפלציה. בברכה, רונן.
- 5.ספקולנט בדימוס 16/08/2011 14:55הגב לתגובה זויותר מרבע אחוז וישאיר זאת חודשיים. הבנקים שנתנו הלואות בפריים יפסידו ויבכו לו על הכתפיים.
- 4.נחמן 16/08/2011 13:55הגב לתגובה זושל מחירי הדיור.הורדת הריבית יגרום שוב לכאוס ותוהו ובוהו במחירי הנדלן.לכן מומלץ דוקא להעלות את הריבית בצורה מתונה.
- 3.לא להוריד ריבית 16/08/2011 12:05הגב לתגובה זוהריבית הנמוכה הביאה לכאוס הזה. ואם יוריד ריבית שוב, הבעיה רק תחמיר.
- 2.ציון 16/08/2011 11:38הגב לתגובה זוהמדד האמיתי גבוהה בהרבה ולפי דעתי אין מקום להוריד את הרבית
- 1.יוסי 16/08/2011 10:55הגב לתגובה זומזמן כבר יודעים כולם שהמדד אינו משקף כלום .הוא עולה או יורד לפי ראות הממשלה. העובדות מדברות בעד עצמן.אפילן סטנלי פישר ,ביבי ושטיינץ מודים בפה מלא שהמחירים עלו בלי פרופורציה וכי ' יקר' לחיות פה.אז עדיין לא הפנמתם שזה כלי בידי הממשלה לשלוט ? הגיע הזמן שגורם נייטרלי שהעם יבחר הוא שיבדוק את עליות/ירידות המחירים ואת יוקר המחיה. העם דורש מדד אמיתי.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- המדד רק עולה, הכל יקר!!! (ל"ת)להעלות ריבית! 16/08/2011 12:06הגב לתגובה זו
- מבוקשת החנות בה ירדו מחירי הגבינות הלבנות (ל"ת)שחם 16/08/2011 11:21הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
