בשורה התחתונה - הרפורמה של האוצר טובה לחוסך?

ירון שמיר, מומחה הגמל של Bizportal, מסתכל במבט בוחן על רפורמת החיסכון הפנסיוני שהציע לאחרונה האוצר
ירון שמיר |

האם מודל דמי הניהול החדש יביא להגדלת התחרות? האם הצעת האוצר תביא להורדת דמי הניהול ולהגדלת החסכון הפנסיוני הצבור? האם קופת הגמל חוזרת למרכז הבמה?

הצעת האוצר כפי שפורסמה בשבוע שעבר באה לקדם את החסכון הפנסיוני במדינת ישראל, לפשט את המוצרים ולאפשר לחוסך להשוות באופן פשוט יותר בין המוצרים.

החזרת קופת הגמל למרכז הבמה

אנו רואים את שוק קופות הגמל כשוק חי, חיוני ובעל השפעה רבה על התחרותיות בשוק החיסכון הפנסיוני- מתוך חוזר האוצר

המוצר הפנסיוני שסבל יותר מכולם מתיקון 3 (שקבע כי כל הפקדה הינה למטרת קיצבה וביטל בפועל את המוצר ההוני) היתה קופת הגמל. אי היכולת של הקופה לשלם קיצבה, להציע כיסויים ביטוחיים כמו המוצרים התחליפים, קרן הפנסיה ופוליסת הביטוח, העמידה אותה בעמדת נחיתות וזאת עוד בטרם התחלנו לדבר על מנגנון גביית דמי הניהול.

קופת הגמל נתפסה כ"מוצר יקר" וכמוצר אשר אינו כדאי ללקוח לחסכון שוטף

הצעת האוצר מטפלת בחלק מהפרמטרים האלו ואכן מעניקה לקופת הגמל אפשרויות אשר לא היו קימות לה בעבר- רכישת כיסויים ביטוחים ושינוי מודל דמי הניהול. אם נשווה את גובה החסכון הצפוי לחוסך במודל החדש לעומת המודל הישן (בתקרת דמי הניהול) נראה כי אכן מצבה של קופת הגמל שופר. מדובר על צעד נכון בכיוון החזרת קופת הגמל ל"שוק" אך יחד עם זאת מדובר עדין על צעד ראשוני בלבד.

קופת הגמל עדין ממשיכה לסבול מנחיתות מול שני המתחרים שכל אחד מהם נהנה מיחוד אשר קופת הגמל לא יכולה להציג.

קרן הפנסיה ניהנית מדמי ניהול שגם לאחר ההצעה אמורים להיות הנמוכים ביותר בענף הפנסיוני, מעלות ביטוח נמוכה, ומתנודתיות נמוכה יותר בתשואות עקב הבטחת אג"ח מובטח על חלק מנכסיה.

קופת הביטוח נהנית מיתרון הודאות החשוב למבוטחים בה, בדמות מקדם קיצבה אשר מבטיח לחוסך לדעת מראש כיצד תחושב הפנסיה שלו.

קופת הגמל עדין לא יכולה לשלם קיצבה ולקופת הגמל עדין אין יחוד אשר ישכנע את החוסך המחפש את התעריף הזול לחסוך בה או את הודאות לחוסך אשר מחפש את הבטחון בחסכון.

בנוסף חשוב לזכור כי גם טרם התיקון נדיר היה למצוא קופת גמל אשר גבתה את מקסימום דמי הניהול אשר היו מותרים לה בחוק (2%) והממוצע עמד על כ-1.1%.

ומה לגבי הביטוח?

גם כאן בדקנו את הנתונים וגילינו כי כבר היום בחלק מהביטוחים שנמכרים היום גובה החיסכון שצפוי לחוסך בגיל פרישה גבוה יותר מגובה החסכון שיהיה צפוי לה בהצעת דמי הניהול החדשים.

כבר היום דמי הניהול המוצעים בהצעת האוצר "שכיחים" מאד בהסדרים פנסיונים בעסקים ומסתבר כי גם סוגי ביטוחים אחרים הנמכרים במודל דמי ניהול שונה במקצת , דמי ניהול יורדים מהפרמיה ובנוסף 1% מהצבירה משיגים תוצאות טובות יותר מאלו של מודל האוצר.

ומה יקרה לדמי הניהול?

החשש הוא כי דוקא קביעת התקרות החדשות יביאו לפחות בתחילה לזחילה כלפי מעלה של דמי ניהול, אשר כאמור הגיעו בפועל כבר היום לדומים לאלו המוצעים בהצעת האוצר. קביעת דמי הניהול המקסימלים החדשים יביאו את החברות המנהלות לבדוק מחדש את המודלים הכללים של ניהול הכסף שלנו וההנחה היא כי לפחות בתחילה תהיה קשיחות בדמי הניהול ולא נראה ירידה מדמי הניהול המקסימלים שיקבעו בחוק.

אז האם הצעת האוצר טובה לחוסך?

באופן עקרוני הכיוון הוא נכון, כדאי להזכיר שבנוסף לטיפול בסוגי המוצרים ובדמי הניהול עוסקת הצעת האוצר גם בהגברת השקיפות במוצרים, שיכלול ערוצי ההפצה ונסיון לתת דחיפה לכניסת היעוץ הבנקאי וזאת על ידי הגדלת גובה עמלת ההפצה ועל ידי קביעת עמלת הפצה זהה גם למוצרי ביטוח. יחד עם זאת החשש שלנו הוא כי בטווח הקצר לאחר העברת החקיקה הנדרשת נראה דוקא עליה בדמי הניהול , בנוסף לדעתנו לא ניתנו מספיק כלים כדי להחזיר את קופת הגמל לשוק החסכון הפנסיוני כמכשיר להפקדה שוטפת.

להלן טבלה המסכמת את החסכון הצפוי בסוגי מוצרים שונים במודל החדש והישן:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.