הרכישה האחרונה של כיל: "התחום הצומח ביותר בעולם הדשנים, הרווחיות בו גבוהה"

חברת כיל תכפיל את פעילותה בתחום הדשנים המיוחדים: מכירות היצרנית שרכשה מסתכמות ב-242 מיליון דולר. מכירות כיל - 250 מיליון דולר
יונתן גורודישר |

פורסם לראשונה: 11:29; עדכון אחרון: 11:56

חברת כיל הודיעה הבוקר (ג') על רכישת פעילות יצרנית אמריקנית לדשנים מיוחדים בתמורה ל-270 מיליון דולר. מדובר על יחידה בחברת Scotts Miracle-Gro, לה פעילות בעולם כולו.

כיל פותחת את הארנק: רוכשת יצרנית דשנים מיוחדים ב-270 מיליון דולר

מחזור המכירות של היחידה, הנקראת Scott's Global Professional, הינה 242 מיליון דולר ב-12 החודשים שהסתיימה בספטמבר. פעילות הדשנים המיוחדים של כיל הסתכמה בשנת 2009 ב-250 מיליון דולר.

"זו רכישה נוספת של כיל, הפעם בתחום הדשנים, הממצבת אותה כמובילה עולמית בתחום הנרכש", כותבת לימור גרובר מפסגות.

תחום פעילותה של היצרנית הנרכשת, מדגיש ירון פרידמן מבנק הפועלים, הינו הצומח ביותר בעולם הדשנים. המכירות השנתיות בתחום הדשנים המיוחדים בעולם מסתכם ב-2 עד 2.5 מיליארד דולר, עם שיעור צמיחה ממוצע של 5% עד 8% בשנה, כפול מהצמיחה בעולם הדשנים כולו, שמסתכם ב-100 מיליארד דולר. בנוסף, פרידמן מדגיש כי מדובר במוצרים בעלי שיעור רווחיות גבוה מהממוצע.

"אנו סבורים, כי רכישת פעילות הדשנים המיוחדים של Scotts היא צעד נוסף של כיל לחיזוק מעמדה בעולם האגרוכימיה, עם הגברת המאמצים בתחום הצומח והרווחי ביותר בענף", העריך.

בין השאר, כיל הדגישה בהודעתה את הסינרגיה שהיא מתכוונת ליצור בין פעילותה היום ופעילות היחידה אותה רוכשת. פרידמן ציין כי "כיל צפויה ליהנות מבעלותה על כל שרשרת הייצור של הדשנים המיוחדים". גרובר הוסיפה כי עיקר הסינרגיה "נעוצה בשורה העליונה", כלומר ניצול כוח המכירות של החברה.

נקודה מעניינת שמעלה גרובר שלא מתוך נתוני העסקה, אלא מעצם ביצועה, קשורה למאבק בין כיל לבין המדינה באשר לגובה המס שמשלמת: "הרכישה מאותתת לגורמים הממשלתיים כי לכיל ישנן אפשרויות התרחבות גם מחוץ לישראל", אמרה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.